Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är nog som dig, jag har aldrig haft några mål precis. Känns som en revisor som ska göra bokslut sen, nä usch. Inte min grej alls. Ofta verkar ju mål sammanfalla med alla normer som finns kring ett utåt sett lyckat liv typ köpa hus, skaffa barn. Då strävar jag nog efter att försöka vara lite mindre rädd för precis allting och vara snäll mot mina medmänniskor typ. Men det är ju mer egenskaper hos mig själv. Äsch klurigt det där. Varför ska man ha mål? Vad innebär ett liv utan mål? Vad är mål egentligen? Osv.....Jag har inga direkta mål i livet. Sannolikheten att mitt innersta jag skulle vara ett visst yrke, bedömer jag som extremt liten. Plus att det verkar så deppigt att nå ett mål, om man nu har ett. Vad ska man göra sen?
Av en händelse så har jag just läst två böcker som visade sig ha samma tema; viktigheten av att ha ett mål i livet, en passion, eller vad man vill kalla det. Och har man inget sådant bör man fundera ut det (och helst nå det), för att kunna må bra och hitta sitt innersta, riktiga jag, typ.
Jag har aldrig varit en av dem som vetat sen barnsben att jag skulle bli sjuksköterska, åka till Indien på retreat eller bli bäst på skidskytte. Jag har inte något bucket list, mer än att det förstås finns saker jag gärna skulle vilja göra eller se, men inte som ett livsmål precis.
Har ni? Och är det något att sträva mot, eller är ni redan där i så fall?
Deppigt Om det var ett bra mål, så bör ju uppfyllelsen av målet innebära att man blir glad och sen kan en antingen bara njuta där eller söka sig vidare mot nya mål.Plus att det verkar så deppigt att nå ett mål, om man nu har ett. Vad ska man göra sen?
För mig är det inte deppigt alls. Under livets gång har jag haft olika mål och när jag når ett blir jag ju lycklig - inte för att "nått ett mål" utan för att jag nu kan göra nåt som jag länge velat göra.Plus att det verkar så deppigt att nå ett mål, om man nu har ett. Vad ska man göra sen?
Egentligen tror jag att skillnaden handlar mer om hur man tänker och pratar, än om hur man lever.För mig är det inte deppigt alls. Under livets gång har jag haft olika mål och när jag når ett blir jag ju lycklig - inte för att "nått ett mål" utan för att jag nu kan göra nåt som jag länge velat göra.
För mig uppstår nya mål helt naturligt på vägen.
Absolut, det tror jag med!Egentligen tror jag att skillnaden handlar mer om hur man tänker och pratar, än om hur man lever.
Jag har absolut mål i livet. De flesta har jag väl redan uppnått, men jag ville ha en egen lägenhet, helst i innerstaden, jag ville ha en partner, jag ville ha barn, jag ville ha det yrke jag har. Egen häst är väl det mål jag har kvar, men mest gottar jag mig nog åt att ha just det livet jag ville ha. Drömjobbet, familj, drömboendet.Av en händelse så har jag just läst två böcker som visade sig ha samma tema; viktigheten av att ha ett mål i livet, en passion, eller vad man vill kalla det. Och har man inget sådant bör man fundera ut det (och helst nå det), för att kunna må bra och hitta sitt innersta, riktiga jag, typ.
Jag har aldrig varit en av dem som vetat sen barnsben att jag skulle bli sjuksköterska, åka till Indien på retreat eller bli bäst på skidskytte. Jag har inte något bucket list, mer än att det förstås finns saker jag gärna skulle vilja göra eller se, men inte som ett livsmål precis.
Har ni? Och är det något att sträva mot, eller är ni redan där i så fall?
Men såna mål är lite obegripliga för mig. Eller, ja, det är inte obegripligt att vilja ha de sakerna, men att se dem som MÅL. Jag ser det mer som sätt att tills vidare organisera vardagen.Jag har absolut mål i livet. De flesta har jag väl redan uppnått, men jag ville ha en egen lägenhet, helst i innerstaden, jag ville ha en partner, jag ville ha barn, jag ville ha det yrke jag har. Egen häst är väl det mål jag har kvar, men mest gottar jag mig nog åt att ha just det livet jag ville ha. Drömjobbet, familj, drömboendet.
Jag har inga direkta mål i livet. Sannolikheten att mitt innersta jag skulle vara ett visst yrke, bedömer jag som extremt liten. Plus att det verkar så deppigt att nå ett mål, om man nu har ett. Vad ska man göra sen?
Hur menar du, barnen kommer ju alltid att finnas där? Om de inte dör i förtid, men det får man väl ändå inte hoppas. Det är ju alltså inte att vara förälder och få ta hand om barn som var målet, utan att barnen existerar, så att säga. Att mina barn finns.Men såna mål är lite obegripliga för mig. Eller, ja, det är inte obegripligt att vilja ha de sakerna, men att se dem som MÅL. Jag ser det mer som sätt att tills vidare organisera vardagen.
Vad händer nar barnen vuxit upp och man går i pension, tex? Åldrandet är skrämmande nog ändå, utan att ens livsmål ska bli mer och mer bedagade.
@Petruska här vill jag flika in att för alla oss som har mål i livet är det inte så. Jag känner varken ångest eller osäkerhet inför huruvida jag ska uppnå mina mål.Vägen dit är ju mer ångest och väntan, osäkerhet om det ska gå och försök att nå fram.
Demens och sånt är skrämmande, tycker jag, även om jag sällan tänker på det.Hur menar du, barnen kommer ju alltid att finnas där? Om de inte dör i förtid, men det får man väl ändå inte hoppas. Det är ju alltså inte att vara förälder och få ta hand om barn som var målet, utan att barnen existerar, så att säga. Att mina barn finns.
Sen har ju allt sin tid, jag vill inte jobba tills jag dör, utan jag tänker att när jag är 65 så går jag i pension. Men det är ju ganska många år mellan det att man är klar med grundutbildningen och det att man går i pension, och de åren ville jag tillbringa med just det jobbet jag har.
Drömjobb, drömboenden, familj etc ser inte jag som något man enkelt och okomplicerat bara kan ordna till. Det är inte sagt att man hittar en partner, det är inte sagt att man får barn, det är inte sagt att pengarna nånsin räcker till drömboendet, det är inte sagt att man blir den av 30-40 kvalificerade sökande som landar drömjobbet, när den aktuella tjänsten bara utlyses kanske var tredje år eller så.
Nån sorts jobb och nån sorts boende - det skulle jag se som att organisera sitt liv. För att landa drömlivet behöver man gno på och ha lite tur också, det är inte bara man själv som styr över det.
Åldrandet är inte alls skrämmande tycker jag, tvärtom blir ju livet bara mer och mer som man vill ha det i takt med att man blir äldre och når fler mål. Visst, ohälsa är ju trist, men vinsterna med att bli äldre är ändå mycket större än nackdelarna.
@Petruska här vill jag flika in att för alla oss som har mål i livet är det inte så. Jag känner varken ångest eller osäkerhet inför huruvida jag ska uppnå mina mål.
För mig känns det mer som en - vidrigt klyschigt ord - resa liksom. På väg mot saker jag vill göra och ha upplevt. Men ingenting jag oroar mig för.