Magsår; prognos? Tips och idéer mottages tacksamt!

StoraSystern

Trådstartare
Nu har Prinsessan fått sin diagnos; magsår och foderinpackning.

Hur ser prognosen ut, klinikveterinären säger väl mer eller mindre "det här ska vi klara", men vad annat ska de säga.

Finns det någon med erfarenhet av detta som kan komma med tips och idéer om hur jag gör för att få henne att hålla sig frisk när hon flyttar hem från kliniken.

Tack på förhand!

Sv: Magsår; prognos? Tips och idéer mottages tacksamt!

Medecinen är ju svinigt dyr. Vet en ägare som gav proviva ist med gott resultat.

Det hela handlar ju om att hitta orsaken till att det uppkom ... ändra på tillvaron, rutiner, foder osv.

Efter medicinering som kostar regält men antar att du får ta ditt på försäkringen så brukar de bli friska. Under tiden du medicinerar bör du även fundera ut varför den fått magsår och ändra om och ta bort orsaken för att minimera återfall.

Som tidigare sagt; se över rutinerna.

Äter hästen mycket kraftfoder?
Är hästen i allmänhet ofta "stressad"?
Går ensam? och står mycket på stall?
Hur ser träningen ut?
osv.

Mängd grovfoder bör du också fundera på, äter den verkligen så många timmar som den behöver? Vanligt att installade hästar inte får ens i närheten av behovet uppfyllt :)

Ja, jag inser ju att något tokigt har jag gjort och får väl erkänna att jag varit lite "lat" vad det gäller matning och träning under senhösten.
Förra vintern delade jag grovfodret i flera högar så att hon var tvungen att gå omkring för att äta, den här säsongen fick de varsin hög att äta av tre gånger per dag.

Hon går på utedrift tillsammans med två ponnyer och de får totalt 35-40 kilo hösilage att dela på, efter första kolikanfallet har jag fodrat fem gånger per dag och delat upp ransonerna i småtussar för att hon verkligen ska få röra på sig.

Eftersom hon inte är igång har hon inte fått något kraftfoder och har stått sig bra på bara grovfoder, men då hon tunnade av en del i början av vintern fick hon väl uppblött lucernpellets.

Efter andra anfallet började jag ge Irish Mash cirka 400 gram per dag och det har hon ätit med god aptit.

Vad jag kunnat se nu när hon varit borta från flocken är att de andra två har grovfoder kvar efter fyra timmar och misstänker att hon har ätit ganska mycket ganska snabbt, så det är väl något jag får försöka göra något åt - men vad.
Jag har konsulterat Bukefalos angående finmaskigt hönät, men vet varken ut eller in, jag vill ju lika lite ha en häst som fastnar i nätet som jag vill ha en häst med kolik.

Hästen kanske behöver fri tillgång? 35-40kg är ju inte alltid så mycket hö. Våra hästar på lösdriften äter säkert ca 20+kg per dag under vintertid. Vissa hästar blir ju stressade av att höt tar slut även om dom får så att dom klarar sig. Har dom någonting annat att äta på under tiden som dom inte har något hö?

Jag är inte insatt i sambandet mellan magsår och hösilage, men jag hade mycket hellre gett hö till en häst med magproblem. Och mycket, 15-20 kg på fri tillgång skulle hon säkert kunna äta, beroende på hull osv.

Vi har i höst börjat med fri tillgång åt våra två, varav en är shettis som haft problem med kolik och magsårstendenser. Fick detta efter att en vet. felbehandlat henne och gett massa starka antibiotika och smärtlindring.

Vi byggt två stycken lådor på ca. 1*1 m som står upp kanske 10cm från marken. I lådorna sätter vi hönäten (som då måste vara ihopsnörpt i änden där man sätter in höet) och knyter fast i ena sidan, med en karbinhake häktar vi fast hönätet i motsatta sida så att det hålls på plats. Hästarna brukar då antingen äta ur nätet eller buffa på nätet så att de godaste stråden faller ut och äter sen upp dessa. För att riktigt krångla till det för dom har vi satt dubbla nät, men det är ju smaksak.

Tycker själv att det är bättre såhär än att ha dom upphängda just för att inga hovar fastnar och ätarställningen är naturlig då den är uppifrån.

Se också över vattnet. Min man har byggt en låda också för vattnet med elkabel så att det inte fryser. Om jag jmf med ngt år sen då vi inte hade detta dricker hästarna säkert dubbelt mer nu....

Mitt halvblod käkade ungefär 20-25 kg HÖ/dygn förra året när han gick på lösdrift,lite till endå när det vart kallt. Nu vet inte jag vad hon går med för ponnyer,är ju lite skillnad på shettis och D-ponny. Om det är större ponnysar så låter det som dom får för lite grovfoder,speciellt om det är lite blötare hösilage. Det är ju ca 11-14 kg per häst,och jag tänker på hösilaget vi ger som endå känns ganska torrt,en en full ikea-säck väger ca 7-8 kg,och att bara ge två sånna om dagn,sen gå ute dygnet runt skulle inte någon av våra hästar klara sig på,ev på vår/höst när det finns lite annat att äta i hagen.

Nu uppdaterar jag min tråd.

Hästen kom hem igen för en vecka sedan och vi har sedan dess ökat högivan med drygt ett kilo per dag och de är nu sammanlagt uppe i 40 kilo dygnet, men det kommer jag att öka ytterligare. Jag har beställt finmaskiga hönät och tänker placera dem på flera ställen i hagen, i väntan på dem har jag fodrat varannan timma, många små högar väl utspritt så att de får röra på sig. I helgen ska vi halma ligghallen igen, så har hästarna det att pilla med också.

Hon får cirka ett kilo betfor med fyra deciliter parafinolja per dag och i morgon börjar jag ge lite Mash med loppfrön också.

Vattenhinkarna fyller jag med ljummet vatten och byter till rena hinkar ofta och det verkar som de dricker bättre, hon får ju dessutom vatten med sin betfor.

Vi har fått svar på biopsin och det visar i alla fall inga tumörceller så det verkar som det "bara" är magsår. Blodprovet som togs visade att hon haft bandmask och om jag får gissa tror jag att det är det som är orsaken till problemen: bandmask -> förstoppning -> foderinpackning -> magsår. Nu är hon ordentligt avmaskad och får en ny dos Equimax om ett halvår.

Med hopp om livet/Prinsessans matte

P.S. Medicinen är verkligen äckligt dyr :eek:

Senast ändrad:

Nu har vi varit på återbesök med gastroskopi och Prinsessan (Drama Queen :angel: ) är (i stort sett) friskförklarad.

Det syntes ett antal magsår, men de såg väldigt beskedliga ut och vi kommer att ge en omgång GastroGard till för säkerhets skull.

Veterinären tycker att alla åtgärder vi vidtagit här hemma räcker för att hålla henne frisk i fortsättningen - skönt att äntligen göra rätt :grin:

Åh vad skönt att det går åt rätt håll! Det kan vara svårt att göra rätt men du verkar vara på rätt spår :) Hoppas att allt läker ut för hästens skull nu! Lycka till :)

Tack! :)

Jo, det känns skönt att kunna andas igen, det tar verkligen på krafterna att ha sjuka djur omkring sig.

Nu hoppas jag att jag slipper uppdatera den här tråden på grund av att hästen blivit sämre igen...

Nu har vi varit på återbesök med gastroskopi och Prinsessan (Drama Queen :angel: ) är (i stort sett) friskförklarad.

Det syntes ett antal magsår, men de såg väldigt beskedliga ut och vi kommer att ge en omgång GastroGard till för säkerhets skull.

Veterinären tycker att alla åtgärder vi vidtagit här hemma räcker för att hålla henne frisk i fortsättningen - skönt att äntligen göra rätt :grin:

Min ena häst fick magsår när hon var ung, som resultat av stark medicin. Efter det har hon fått en allmänt känsligare mage, så det kan vara värt att tänka på även om din häst är frisk nu.
Jag undviker att ge henne frukt och morötter, då hon tidigare reagerat på detta så känner ingen anledning att försöka med det igen eftersom det kan vara svårsmält och med syror osv.
När hon har viloperioder så undviker jag att hon ska stå helt. Likaså om hon skulle skada sig undviker jag "sjukfålla" i största mån det går då hennes mage som sagt inte blir glad av noll rörelse.
Hon reagerar dessuom på NSAID preparat som metacam. Därför är jag noggrann med att behöver hon smärtstillande/antiinflamatoriskt så ber jag veterinärerna skriva ut Equioxx istället som är snällare mot magen.
Min häst har även haft maskproblem precis som din så det är viktigt att ta träckprov regelbundet.
Hon hade ett stort behov av grovfoder efter sin magsårsproblematik. Nu är det fyra år sedan hennes magsår och hon har inte längre samma foderbehov (lämnar om jag ger för mkt).

/mvh Maria

Tack för dina tips, det är precis sån´t där jag behöver veta för att kanske slippa mer besvär.

Hon har ju tyvärr inte varit igång under hösten, men jag ser fram emot att börja med henne nu när isen försvinner. Hon går dock på lösdrift så har möjlighet att röra på sig hela dygnet.

Vi har alltid köpt morötter och fodrat med på hösten när de kommit hem efter betet, men det kanske jag ska vara försiktig med i förtsättningen. Nu kommer jag ju att ge henne betfor hela året så det kanske ändå inte finns något behov av det.

Jag vågar inte sluta med paraffinoljan heller, det känns som om det är bättre att ge lite hela året, kanske minska under betessäsongen.

Bra tips om NSAID, det ska jag verkligen komma ihåg, jag får nog skriva in det någonstans i hennes pärm.

Angående bandmasken som hon hade så nollade hon på träckprovet både hemma i somras och på klinik (kanske inte helt underligt eftersom det var vinter då, men ändå) det var först när de tog ett blodprov som bandmasken upptäcktes - hur gör man då? Det känns ju inte riktigt som man vågar chansa någon mer gång, jag kanske får ta hit gårdveterinären för blodprov... det tål att tänka på. Hon ska i alla fall ha en dos Equimax i början av sommaren.

Har den haft bandmask o går i samma hagar så skulle jag maska oavsett. De andra hästarna kanske också är smittade o så blir det rundgång om du nu bara avmaskar din. Ett helsike att bli av med:crazy:

Proverna visar som du märker inte alltid hela sanningen.

Har den haft bandmask o går i samma hagar så skulle jag maska oavsett. De andra hästarna kanske också är smittade o så blir det rundgång om du nu bara avmaskar din. Ett helsike att bli av med:crazy:

Proverna visar som du märker inte alltid hela sanningen.

Nä precis :( , hur ska man egentligen tänka när det gäller mask :confused: Skicka flera träckprov, alltid ta blodprov, avmaska "för säkerhets skull"?

Men visst kommer jag att avmaska de andra också.

När det gäller mask är det lite som "hur man vänder sig så har man rumpan bak" (om man inte drar ner byxorna, då kommer den fram ;) )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
819
Senast: cassina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 780
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 280
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka