Magsår och uppföljning

MorvanMorr

Trådstartare
Ni som fått magsår konstaterat på era hästar (med gastroskopi) - hur har ni följt upp efter medicinering? Med ny mag-koll? Efter hur lång tid? Och hur följer ni upp på längre sikt??

Mycket tacksam för svar, tankar och idéer!

Sv: Magsår och uppföljning

För min del så har jag en häst som det mycket tydligt syns på om hon börjar bli vissen (nu när jag har lärt mig vad jag skall titta efter).

När jag från början började misstänka att något var galet och åkte in för undersökning, var när hon började snappa luft, men då hade hon ju redan visat att ngt var fel på andra sätt innan, det var bara det att jag inte förstod signalerna.

Nu vet jag vad signalerna betyder och försöker på en gång återställa ordningen så att säga.
Hittills har hon svarat bra och blivit "som vanligt igen" nästan med en gång.

Så länge det funkar så tänker jag inte åka in och kolla upp för säkerhetsskull eftersom undersökningen var ett sådant stressmoment i sig.

Tror dock att det kommer att var ett evigt passande hela hennes liv, och jag blir ständigt orolig för minsta lilla tendens.

Just för hennes del så märker jag att hon inte mår bra av ändrade rutiner av något slag.
Sen har ju det där med att veta vad hon tål att äta varit det svåraste. Jag har bara kunnat utesluta, så det verkar som om det inte går med något annat än grovfoder för hennes del.

Skulle hon bli vissen lite längre tid så då kommer jag nog att åka in till klinik för att se om det är nödvändigt med en ny medicinering.

Tack för ditt svar!!

Jag har precis fått reda på att min häst har magsår. Detta efter en vända med kolik :crazy: Hästen medicineras just nu med GastroGuard och enligt vet. kan vi kolla upp status igen efter några veckor efter avslutad behandling.

Det jag klurar över är detta med - precis som du säger - stress vid undersökning och fasta innan, det är ju inte precis något man vill utsätta hästen för i "onödan". Och - hur ofta behöver man kolla upp hästen på längre sikt? Jag har inte märkt av några symptom öht på min, så jag har inte direkt något sådant jag kan leta efter..

Ja, jag har nog tur att jag har en häst som "talar" så tydligt.
Ingen av våra andra hästar har en sådan personlighet.
Tydligast för mig är hon blir väldigt inåtvänd och underlig men jag har också märkt av att i samband med detta får gödseln en något underlig lukt...
Det luktar inte direkt illa, men annorlunda.

Ett tips bara, det kan ju hända att din "luktar lite" också...

lycka till med din !

Ja, jag har faktiskt reagerat över att det luktat annorlunda nu när han varit dålig. Inget konstigt i det men det kan ju vara något att vara uppmärksam på även framöver. Tack för det tipset!! :idea:

Puttar upp tråden lite.

Ingen mer mer magsårserfarenhet som vill berätta om uppföljning?

En frisk mage ger aldrig ifrån sig surt luktande skit. En syrlig/sur skitlukt är alltid ett första tecken på att magen är ur balans och nåt är på G och man bör då sätta in behandling. Ex magtarm eller pronutrin en stund.

Man bör också se över fodret, alla hästar tål ju ex. inte melass som kan vara en utlösande faktor, man bör även se över hagsällskapet, grannen, sin träning m.m.

Behandlar man och hästen inte blir bra så är det något i miljön som även måste ändras och det är ju inte lätt att hitta orsaken.

Har haft två en fick ingen efterkoll då alla symtom försvann, nuvarande är dock inte kollad med gastron men har hade alla symtom så det var bara bortkastade pengar, han står nu under behandling. Han ha blivit så mycket bättre, men denna herre tror jag alltid kommer att vara känslig och jag har full koll genom att var dag känna hur skiten luktar och hur hästen beter sig.

Kikar man på sin häst så tror jag att man finner fler symtom än man kanske tänkt på har med "sjukdomen" att göra.

Tack för ditt svar!! :)

Jag är helt novis när det gäller magar - min häst har aldrig haft tillstymmelse till problem förrän en kolik för ganska precis ett år sedan och så nu. Han är snart 18 år. Kan vara så att jag ska vara extra uppmärksam i samband med fällning och pälssättning och kanske specifikt på hösten och sätta igång med förebyggande även om jag inte ser några symptom.
Linfrön ska vänjas in och vet. har även pratat om Pronutri(n?).

Hej
Lånar tråden lite.. Har precis min häst på Ullltuna på utredning... är väldigt orolig. Vet inte om jag ska "hoppas" på magsår el ngt annat. Vilka symtom har ni haft?
Min har på senare tid slutat äta grovfoder, och koliksymtom vid konstiga tillfällen typ när man kommer in fr ridturen. Verkar hungrig men sen vill inte äta. Godis och gräs går lätt ned. Vet att djur inte kan koppla ihop 'orsak-verkan' som vi, men undrar om han ändå på ngt sätt associerat att när han ätit grovfoder så har han fått ont i magen..och därför inte kan förmå sig att äta.
Finns det olika varianter på behandling?, hur lång tid tar det oftast att behandla?
Hästen har fallit ur totalt så det lär nog ta tid innan han är återställd, om jag nu får hem honom. Urs vad jobbigt :(

Hej
Lånar tråden lite.. Har precis min häst på Ullltuna på utredning... är väldigt orolig. Vet inte om jag ska "hoppas" på magsår el ngt annat. Vilka symtom har ni haft?
Min har på senare tid slutat äta grovfoder, och koliksymtom vid konstiga tillfällen typ när man kommer in fr ridturen. Verkar hungrig men sen vill inte äta. Godis och gräs går lätt ned. Vet att djur inte kan koppla ihop 'orsak-verkan' som vi, men undrar om han ändå på ngt sätt associerat att när han ätit grovfoder så har han fått ont i magen..och därför inte kan förmå sig att äta.
Finns det olika varianter på behandling?, hur lång tid tar det oftast att behandla?
Hästen har fallit ur totalt så det lär nog ta tid innan han är återställd, om jag nu får hem honom. Urs vad jobbigt :(

Symtomen på min magsårshäst var att hon stod mkt o sparkade och högg mot magen efter att hon ätist. sen så gnisslade hon tänder och gick inte upp i vikt trots att hon åt massor. Sen fick hon några kraftiga kolikanfall och det var efter det som magsåret konstaterades med gastoskopi. Hon fick Gastrougard i en månad och sedan så mådde hon relativt bra. Hon tål dock inte allt typ av foder längre. Anledningen till att hon fick magsår var att hon stod på boxvila och fick mkt mediciner under en period.

TS- Jag gjorde ingen återkoll på min utan det syntes tydligt att hon mådde bra igen. Däremot har hon haft tendenser igen nu ett halvår senare men vi har fått fixa om i fodret så har det blivit bra. Hon tål tex inte betfor, frukt och pelleterat särkilt bra. Sen så tål hon heller inte smärtstillande/antinflamatoriskt, då får hon ont igen.

Jaha, det var magsår. Konstaterat med gastroskopi. Hästen blir kvar över helgen på Ulltuna och behandling påbörjas. Han har börjat äta :)
Vilka foder brukar man ge efter konstaterat magsår? Vad brukar de tåla/inte tåla? Ska de motioneras under behandlingen?
Tacksma för tips..

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 815
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈