Magont/typ av förträngning...?

Sv: Magont/typ av förträngning...?

Tråkigt med din häst... =(
Min häst brukar vara bättre efter nån timmes jobb, när hon bajsat & pruttat många ggr... Tack för svaret!

Lotus skrev:
Min första häst som jag ägde från att den föddes till den dog vid 13 år hade från ca 9-10 års ålder problem med magen som blev värre och värre med tiden. Efter obduktion fick vi veta att det var en förträngning på tarmen och magsäcken sprack. Det är tydligen inte helt ovanligt precis som du skriver.

Problemen yttrade sig i regel efter att man ridit, eftersom magen kom igång då, och det var till en början ett par gånger om året vi märkte detta, på slutet ungefär en gång per månad, i övrigt inget, men hästen reds bara i skogen och ganska lugnt. Det sista halvåret blev han också sur att sitta upp på, ocxh det tolkar jag i efterhand som att han upplevde obehag på något vis eftersom han inte varit det innan. Under tiden man red kunde han vara pigg och glad som vanligt, och veterinären hittade inget fel vid undersökning. Magen bubblade alltid och han bajsade normalt i övrigt, men just vid anfallen såg han mest illamående ut med nosen i backen under de två-tre timmar det satt i. Promenad hjälpte förstås inte, då blev han sämre eftersom magen jobbade ännu mer.

Vi provade glaubersalt på vets inrådan, men det var endast en liten skillnad och snarare sämre än bättre. Vad som däremot påverkade var kraftfodret. Dagen innan han dog hade han fått havre för första gången på flera månader, och den blev tydligen svårsmält.

Vad jag förstår finns inget sätt att röntga tarmar eller något, men det råd jag kan ge är att ta bort kraftfoder om du kan, och prova att ge linfrö som smörjer tarmen. Jag har goda erfarenheter från linfrö på en annan häst som lätt fick kolik pga krubbitning. Och naturligtvis tycker jag du ska kontakta veterinär om problemen fortsätter. Jag tror också som tidigare inlägg att problemen ev kan vara maskbetingade, träckprov kan nog vara klokt.

Detta är ingen kul information, men jag hoppas det kan hjälpa dig något.

Lycka till.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 463
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat