Magont/typ av förträngning...?

G

Gargamella

Min häst har några ggr sen i somras haft små kolikanfall. Symtom: Legat ner, gått runt, krafsat lite, sett allmänt ledsen ut med hängande huvud, "viftat" medbakbenen, kollat sig mot magen. Aldrig blivit ngt särskilt dramatiskt. Har promenerat, så har det gett med sig. Det har aldrig verkat som det är _stopp_ i hennes mage. Det bullrar & låter som bara den JÄMT. Hon bajsar dessutom väldigt ofta. Vet iofs inte hur mkt de "ska" bajsa, men om jag kommer till stallet bajsar hon ofta precis innan vi rider iväg, 2-3 ggr under en dryg timme i ridhuset & ofta en gång på hemvägen.

Har iakttagit hennes beteende ganska noga. Hon verkar (alltid kan jag inte säga) men OFTA besvärad precis innan hon ska bajsa. Typiskt beteende: Lite "ont" i blicken, hänger med huvud, piskar med svans, viftar lite med bakbenen & allmänt besvärad. Sen en lättnadens suck när det kommer ut. Det är ganska normala högar, inte alltid bollar utan när de landar går de oftast sönder. Ja, om ni fattar... :smirk:

När man rider ställer det till det lite, hon är ofta motvillig i början och det blir bättre efter typ 2 "högar" (hon kan riktigt grymta när det kommer ut). Ibland verkar hon inge vidare glad & ganska seg och då oroar jag mig för att magen spökar... Hur kul är det att springa med magknip?! :crazy:

Vad kan eg vara fel??? Nån som har nån aning. Något måste ju vara knas med magen? Hört nåt om att hästar kan ha förträngningar i tarmens slut (ändtarmen typ)??! Kan det vara ngt sånt? Nån som varit med om ngt liknande??

Tack pfh :bow:

Sv: Magont/typ av förträngning...?

Sjek med din veterinær og finn ut av det!!
Dette kan være alvorlig,mange små anfall,også plutselig har du ett skikkelig stort anfall,og det kan i værste fall ende riktig ille.. :cry:
Frem til vet. får sjekket må du iaf. passe på at hun får i seg nok væske.. :d
Mener ikke å være krass,men har mistet en hest en gang pga tarmslyng/leieforandring,og det begynte litt på samme måte som du beskriver.. :cry: :cry: Lykke til :smirk: :smirk:

Dricker bra gör hon...
Hon har alltid vattenhinkar för jag litar inte på vattenkoppen... =/

Nix, inget konstigt med foderstaten.
Hon har uträknad foderstat med bas på analyserat hö. Äter 13 kg hö/dag samt ca 1 kg kraftfoder/dag. Hade lite stök med magen förra året oxå, men det har varit lite oftare nu...

Var är alla med bra tankar nuförtiden...... :bump:

De med bra tanker mener kanskje at du har fått svar :angel:
Sjekk med dyrlegen :crazy: :crazy:

Har du tagit träckprov så att hon inte har mask?
Min fick ett par täta lindrigare kolikanfall förra vintern, och det visade sig bero på bandmaskinfektion. Trots att hon blivit avmaskad enligt "konstens alla regler" :crazy:

Hej!
funderar på lindrigare gaskolik(kan ju vara nått annat oxå förstås),dom kan ha det länge efter första anfallet,det tar tid att få bukt med magar,jag vet tyvärr.
har du låtit vet titta på hennen ?
annars så massera ,mag och tarm balans ,titta över fodret,sätt i vatten i fodret trots att hon dricker,vätska är alltid viktigt.
dom brukar vara tröttare och rida,och det ju inte konstigt,vet att en vet sa till mig att kolik i olika former är det smärtsamaste en häst kan ha . hoppas det ger med sig!

Min häst hade liknande förra året. 1 gången var det förstoppning o vet tillkallades o hon slangades. Men de återkom med ca 2v mellanrum 2 ggr.

Jag gav olja i mängder och linfrö för att smörja tarmarna, men ändå fick hon "återfall" när jag ringde vet tyckte hon att jag skulle öka olja o linfröet, men även där så blev hon dålig igen efter 2 veckor.

3 gången så tipsade vet om att ge vetekli, för det kunde röra sig om gaskolik, vetekliet dämpar gasbildningen.

Hon har inte haft det sen dess peppar, Om det är kliet som blev det avgörande vet jag inte.

Ska tillägga att hon endast gick på analyserat grovfoder o betfor så inget krafftfoder spökade då. Tiden emellan ökades betforn också.
Ska tillägga att de senare anfallen var milda som de du beskrev på din häst o botades med promenad i snöstorm!

Vet fortfarande inte vad det berodde på. Hon går fortfarande på de "smörjande grejorna"

Hoppas du får rätta på det.

Kan man ta träckprov NU??? El måste man vänta till längre fram i vår/sommar? Tänkte om parasiterna ligger i typ dvala nu när det varit/är så kallt...? Avmaskades efter betet med Cydectin...

Hon äter betfor på morgonen & em för att få extra vätska... Plus att jag vattnar kvällskraften...

Hon har ätit mag-tarm balans i omgångar, B-vitamin, loppfrö... Sen känns det inte som att det är stopp -hon kan ju bajsa 5 ggr på 1,5 h... Men hon pruttar ganska mkt... Men trots att hon bajsar ofta verkar det vara irritationsmoment om inte alltisd så iaf OFTA när det ska ut. Hon ser bekymrad ut, piskar m svansen, kan vifta med bakbenen.....

Miagi skrev:
Min häst hade liknande förra året. 1 gången var det förstoppning o vet tillkallades o hon slangades. Men de återkom med ca 2v mellanrum 2 ggr.

Jag gav olja i mängder och linfrö för att smörja tarmarna, men ändå fick hon "återfall" när jag ringde vet tyckte hon att jag skulle öka olja o linfröet, men även där så blev hon dålig igen efter 2 veckor.

3 gången så tipsade vet om att ge vetekli, för det kunde röra sig om gaskolik, vetekliet dämpar gasbildningen.

Hon har inte haft det sen dess peppar, Om det är kliet som blev det avgörande vet jag inte.

Ska tillägga att hon endast gick på analyserat grovfoder o betfor så inget krafftfoder spökade då. Tiden emellan ökades betforn också.
Ska tillägga att de senare anfallen var milda som de du beskrev på din häst o botades med promenad i snöstorm!

Vet fortfarande inte vad det berodde på. Hon går fortfarande på de "smörjande grejorna"

Hoppas du får rätta på det.

Vad gör veterinären för att kolla magen egentligen...??? Känns iaf som att jag åker till klinik om jag vill kolla henne... Där finns lisom alla resurser..

Min häst hade sina kolikanfall i dec/jan förra året, och jag gjorde träckprovet i slutet av januari och det visade bandmaskinfektion. Rådgjorde med veterinär hur avmaskningen skulle gå till eftersom det egentligen är fel tidpunkt att avmaska mitt i vintern, och jag fick ett receptbelagt medel utskrivet som bara tar bandmasken (Droncit).

Så ja - du kan ta träckprov nu.

Det du beskriver låter som gaskolik. Någon förträngning verkar inte föreligga, då detta snarare ger problem med förstoppning. Mask kan iofs ge diverse olika symptom, men bandmasken brukar ge förträngningar mellan blindtarm och påföljande tarmslinga och i de fall något stadie av parasiterna skadar tarmväggen får man ofta diarréer.

Gaskolik kan orsakas av flera olika faktorer. Dåligt foder är kanske den vanligaste, liksom dålig hygienisk kvalitet på vattnet.

Att hästen stånkar när den skiter hör till vanligheterna i mina trakter... Jag tror inte att själva bajs-processen gör ont, snarare besväras hon nog av gasen. En förträngning i ändtarm/rektum ger oftast ett förändrat utseende på skiten, den pressas sas till en ovanlig form. Det skulle inte heller förklara varför hon bajsar oftare än normalt. Ovanligt på häst.

Jag skulle åka till klinik för utredning om jag var i dina kläder. En rektalisering kan ge information om vad som brister, liksom en gastroskopi där magsäcken undersöks mha en liten kamera. Långvariga problem med magont kan ge sekundära magsår - symptomen från dessa kan stämma överens med det obehag hästen visar. Även ett blodprov kan vara bra att ta för att få information och blodvärde, infektionsstatus och skick på de inre organen. Träckprov för analys av parasiter är självskrivet.

Min första häst som jag ägde från att den föddes till den dog vid 13 år hade från ca 9-10 års ålder problem med magen som blev värre och värre med tiden. Efter obduktion fick vi veta att det var en förträngning på tarmen och magsäcken sprack. Det är tydligen inte helt ovanligt precis som du skriver.

Problemen yttrade sig i regel efter att man ridit, eftersom magen kom igång då, och det var till en början ett par gånger om året vi märkte detta, på slutet ungefär en gång per månad, i övrigt inget, men hästen reds bara i skogen och ganska lugnt. Det sista halvåret blev han också sur att sitta upp på, ocxh det tolkar jag i efterhand som att han upplevde obehag på något vis eftersom han inte varit det innan. Under tiden man red kunde han vara pigg och glad som vanligt, och veterinären hittade inget fel vid undersökning. Magen bubblade alltid och han bajsade normalt i övrigt, men just vid anfallen såg han mest illamående ut med nosen i backen under de två-tre timmar det satt i. Promenad hjälpte förstås inte, då blev han sämre eftersom magen jobbade ännu mer.

Vi provade glaubersalt på vets inrådan, men det var endast en liten skillnad och snarare sämre än bättre. Vad som däremot påverkade var kraftfodret. Dagen innan han dog hade han fått havre för första gången på flera månader, och den blev tydligen svårsmält.

Vad jag förstår finns inget sätt att röntga tarmar eller något, men det råd jag kan ge är att ta bort kraftfoder om du kan, och prova att ge linfrö som smörjer tarmen. Jag har goda erfarenheter från linfrö på en annan häst som lätt fick kolik pga krubbitning. Och naturligtvis tycker jag du ska kontakta veterinär om problemen fortsätter. Jag tror också som tidigare inlägg att problemen ev kan vara maskbetingade, träckprov kan nog vara klokt.

Detta är ingen kul information, men jag hoppas det kan hjälpa dig något.

Lycka till.

du har fårr massa bra svar, men här kommer ett till.

en av mina hästar får kolik liknande symptom om han är kissnödig och av någon anledning hållt sig, magen kurrar han lägger sig ner, piskar med svansen,skjuter rygg. han kan även ligga i hagen, nån form av problem har han men har aldrig visat på förstoppning när vet kollat honom, (kan tillägga att han måste in och kissa innan ridning annars går han inte fram......)

men efter en stund om man går långsamt med honom så "släpper" det och han kissar så småningom, Visst KAN han ha nått annat fel, men efter otaliga vet kontroller så går vi på kissteorin nu.

Träckprov hade vi tänkt göra i stallet iaf, så det får bli nu då...

Tack för bra svar! Grovfodret är både hygieniskt & näringsmässigt analyserat med bra resultat. Och även vårat vatten är analyserat och godkänt! =) Jag har tänkt åka till klinik, men är alltid intressant att höra vad folk har för erfarenheter. Sen känns det bra att ha lite info i bagaget innan klinikbesök. Så man kan fråga & hänger med liksom...

TantEster skrev:
Det du beskriver låter som gaskolik. Någon förträngning verkar inte föreligga, då detta snarare ger problem med förstoppning. Mask kan iofs ge diverse olika symptom, men bandmasken brukar ge förträngningar mellan blindtarm och påföljande tarmslinga och i de fall något stadie av parasiterna skadar tarmväggen får man ofta diarréer.

Gaskolik kan orsakas av flera olika faktorer. Dåligt foder är kanske den vanligaste, liksom dålig hygienisk kvalitet på vattnet.

Att hästen stånkar när den skiter hör till vanligheterna i mina trakter... Jag tror inte att själva bajs-processen gör ont, snarare besväras hon nog av gasen. En förträngning i ändtarm/rektum ger oftast ett förändrat utseende på skiten, den pressas sas till en ovanlig form. Det skulle inte heller förklara varför hon bajsar oftare än normalt. Ovanligt på häst.

Jag skulle åka till klinik för utredning om jag var i dina kläder. En rektalisering kan ge information om vad som brister, liksom en gastroskopi där magsäcken undersöks mha en liten kamera. Långvariga problem med magont kan ge sekundära magsår - symptomen från dessa kan stämma överens med det obehag hästen visar. Även ett blodprov kan vara bra att ta för att få information och blodvärde, infektionsstatus och skick på de inre organen. Träckprov för analys av parasiter är självskrivet.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 463
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat