Magomvridning

linafina

Trådstartare
Min hund gick bort i magomvridning i fredags. Det var något utav det värsta som jag har varit med om någonsin! På bara 2,5 timme var han borta! Man har ju hört och läst om magomvridning en del så man kände ju igen symptomen direkt. Åkte in direkt och han var så sjukt dålig. Han fick somna in på operationsbordet och jag kan fortfarande inte fatta det. Det gick för fort och jag fick aldrig riktigt säga adjö.

Det verkar ändå som att de flesta hundarna klarar sig trots att jag trodde det var tvärtom? Eller har jag fel?Har Ni någon erfarenhet utav magomvridning?

Att han fick magomvridning och led så himla mycket och sedan fick somna in är svårt för mig att acceptera. Det finns ju inget värre än att se sin älskade vovve lida! Men givetvis kan inte alla hundar somna in lugnt och fint som min förra fick utan operation och lidande innan. Ville bara att han skulle få ett bra slut när tiden var inne, inte trodde jag det skulle bli så här. Usch vad dåligt jag mår, min lilla Freddy nu är du med Jason iallfall <3

eusa_boohoo.gif
:heart

Beklagar verkligen!

Jag har erfarenhet och det var bara ren tur att min V ligger här bredvid. Det var en hårsmån från att sluta som för er.

Vi har en och en halv timme till djursjukhus och det kan ha varit den värsta dryga timmen i mitt liv. Sista kvarten blev han helt lugn och jag kände "nu dör han". Han gick in själv men kollapsade innanför dörrarna.

Var i så dåligt skick (skyhögt laktat eller vad det hette) att hade det varit aningens högre hade de inte ens försökt operera. De punkterade buken och satte syrgas och två olika dropp direkt. Han var dock i för dåligt skick för att kunna operera direkt. Jag lämnade en hund helt omedveten om omvärlden och med slangar och dropp överallt. Prognosen jättedålig och de visste inte om han skulle kunna stabiliseras nog för att operera innan det var för sent.
Men det gick vägen och han opererades och allt gick väl.

Även jag hade läst om magomvridning och förstod. Men det värsta jag nånsin varit med om på hund och jag önskar ingen att någonsin behöva uppleva det och beklagar både att du fick det och att det inte gick vägen.

Kram

Min hund gick bort i magomvridning i fredags. Det var något utav det värsta som jag har varit med om någonsin! På bara 2,5 timme var han borta! Man har ju hört och läst om magomvridning en del så man kände ju igen symptomen direkt. Åkte in direkt och han var så sjukt dålig. Han fick somna in på operationsbordet och jag kan fortfarande inte fatta det. Det gick för fort och jag fick aldrig riktigt säga adjö.

Det verkar ändå som att de flesta hundarna klarar sig trots att jag trodde det var tvärtom? Eller har jag fel?Har Ni någon erfarenhet utav magomvridning?

Att han fick magomvridning och led så himla mycket och sedan fick somna in är svårt för mig att acceptera. Det finns ju inget värre än att se sin älskade vovve lida! Men givetvis kan inte alla hundar somna in lugnt och fint som min förra fick utan operation och lidande innan. Ville bara att han skulle få ett bra slut när tiden var inne, inte trodde jag det skulle bli så här. Usch vad dåligt jag mår, min lilla Freddy nu är du med Jason iallfall <3
Beklagar! :(

Jag fick tips på en förstahjälpen-utbildning att alltid ha en kanyl i väskan med akutvårdsprylar. Det kan göra skillnad på liv och död om man har möjlighet att punktera buken själv på vägen till vård!

Så länge man inte punkterar mjälten...
Ja, jo. Det var en kurs för hundfolk som är ute i bushen med hundarna, där det ofta är timmar att ta sig till veterinär. Vi fick ganska noga instruktioner i hur och vart det skulle punkteras.

Min ras är ju inte direkt drabbad, så jag hoppas slippa testa...

Beklagar! :(

Jag fick tips på en förstahjälpen-utbildning att alltid ha en kanyl i väskan med akutvårdsprylar. Det kan göra skillnad på liv och död om man har möjlighet att punktera buken själv på vägen till vård!
Som @Malibu_Stacy säger, risken finns (även för veterinär, men då har man i alla fall mer resurser att göra nåt om det händer) att man punkterar mjälten och ja, då kan hunden dö av blödningen.

Till TS: beklagar verkligen. Jag har sett ett antal hundar med magomvridning i och med yrket inom djursjukvården, några procent på hur många som klarar sig vet jag dock inte.
Vanligt är tex med arrytmier på hjärtat efteråt, så även om operationen går bra kan saker hända efteråt.

Det är verkligen en fasa jag har att det ska drabba labben, då han har så djup bröstkorg.

Ja, jo. Det var en kurs för hundfolk som är ute i bushen med hundarna, där det ofta är timmar att ta sig till veterinär. Vi fick ganska noga instruktioner i hur och vart det skulle punkteras.

Min ras är ju inte direkt drabbad, så jag hoppas slippa testa...

Ja man ska vara säker var det ska punkteras så det är inget för vem som helst att testa på.
Hemsk grej att behöva vara med om oavsett!

Det här med punktera. Sant eller ej - men den infon jag fick var att det sällan är tillräckligt för att drastiskt förändra prognosen om man ändå har en bit till vård. Att de ofta i det läge buken är så uppblåst att en lekman tom inser diagnosen - då är hunden redan så påverkad i övrigt att den behöver speciella dropp, ofta syrgas mm. Så ofta är det bästa att (om man inte är på fjället eller mitt ute i urskogen såklart) så fort som möjligt ta sig till vet.

Jag ringde DV från bilen, just med tanken att stanna till där på vägen och låta de punktera buken etc och sen fortsätta till djursjukhuset. Dv tyckte dock bestämt att kör direkt till djursjukhuset så fort som möjligt, att komma dit så snabbt som möjligt är viktigast.

Bor långt från veterinär så det tog 45 min i bilen. Ringde veterinär på vägen och vi togs emot omedelbart. Freddy gick ovilligt in och sen tvärstannade han innanför dörrarna. Upp på bårwn och rakt in på röntgen. Dropp och sen tre stora "nålar" i buken och jäklar va gas det kom ut. Såg hur lättad Freddy blev just då. Min lilla bebis.

Mjälten pungterades såg man vid operation och tyvärr hade den del av magsäcken som inte går att ta bort blivit så pass skadad att veterinären rekomenderade att inte göra mer.

Risken för att magsäcken skulle spräckas efteråt va för stor och händer det måste man ta bort. Just det med hjärtat sa veterinären med och jag läste om det också.

Det var en dålig prognos och vi fick ta ett beslut. Han blev nästan 9,5 år och han har inte haft det helt lätt i sitt liv pga diverse problem bl.a ryggen. Men vi har alltid löst det och han har varit riktigt bra trots sina problem.

Fan att han fick detta skitet! Varför?!!!!

Ååh nej så hemskt, beklagar sorgen!
Massa kramar :heart
Har ju följt er genom åren genom hundforumet, har saknat er och så ser jag det här nu.
:cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 212
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Viva
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 028
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar