Magomvridning

iNHALE

Trådstartare
Efter att min älskade häst dött över en natt pga akut kolik (ingen obduktion gjord, men omständigheterna tyder på det) har jag blivit ännu mer nojjig med just magåkommor hos hundar, och då specifikt magomvridning som främst drabbar större raser om man inte är försiktig.

Är det någon som haft en hund, eller känner en hund, som haft detta sjukdomstillståndet?

Har läst en hel del på nätet om det, symptom, hur man ska undvika det, hur man ska fodra osv. Dock är listan ganska lång, hunden ska inte springa för mycket ca en timme före eller efter fodring, under samma tidsram före och efter fodring ska hunden bara få dricka en begränsad mängd vatten och man ska inte tillåta den att dricka en stor mängd vatten på en gång osv osv. Listan är ganska ordentlig.

Hur pass vanligt är det egentligen att detta drabbar hundar? Någon som har någon erfarenhet?

Inom vissa raser är det nog ganska vanligt, inom andra raser är det extremt ovanligt. Bäst är att ge färskfoder/barf, inget torrfoder och att vara noga med att hunden inte busar runt/tränas hårt någon timme efter maten.

Efter att min älskade häst dött över en natt pga akut kolik (ingen obduktion gjord, men omständigheterna tyder på det) har jag blivit ännu mer nojjig med just magåkommor hos hundar, och då specifikt magomvridning som främst drabbar större raser om man inte är försiktig.

Är det någon som haft en hund, eller känner en hund, som haft detta sjukdomstillståndet?

Har läst en hel del på nätet om det, symptom, hur man ska undvika det, hur man ska fodra osv. Dock är listan ganska lång, hunden ska inte springa för mycket ca en timme före eller efter fodring, under samma tidsram före och efter fodring ska hunden bara få dricka en begränsad mängd vatten och man ska inte tillåta den att dricka en stor mängd vatten på en gång osv osv. Listan är ganska ordentlig.

Hur pass vanligt är det egentligen att detta drabbar hundar? Någon som har någon erfarenhet?
Känner till både en dalmatiner och en eurasier som råkade ut för det, inte speciellt stora hundar enligt mig. De klarade sig.

Har en borzoi, så han tillhör en av dem större raserna. Just det där med att han inte ska springa direkt efter fodring är jag stenhård med, men funderar på hur mycket vikt det ligger vid att begränsa vattenintaget i samband med fodring?

Min bästa kompis mastiff drabbades, vi hade ruskig tur så hon klarade sig.
Kompisen var precis på väg till jobbet men fick för sig att slänga en extra blick på Eira och upptäckte då att hon satt och flåsade med svullen buk.
Slängde sig iväg till Blå Stjärnan och ringde under tiden och förvarnade att hon var på väg in med en misstänkt magomvridning. Ibland är man ruskigt glad att man bor 10 minuter därifrån, jag kan lova att det gick fortare den här gången...
De stod utanför och väntade, upp med hunden på en bår och in där det konstaterades att det var just magomvridning. De opererade inte med en gång (fast jag antar att de punkterade magsäcken) utan stabiliserade hunden och opererade därefter.
Tack och lov så hann min kompis in i tid, det fanns ingen nekros alls. Magsäcken syddes fast och Eira fick komma hem dagen därpå, konvalescensen gick fint.

Det hemska är ju att de inte alltid dör med en gång utan att det kan ta timmar av lidande om de inte kommer under behandling. Eiras uppfödare som bodde långt ute i ingenstans hade en grov kanyl som han kunde punktera magsäcken på vilket kanske inte är att rekommendera men det var enda chansen för dem att få en hund med magomvridning att klara sig tills de hunnit in till en klinik.

Vi var extra noga med mastiffen med att vila före och efter mat men när hon fick magomvridningen hade hon vare sig ätit eller motionerat på flera timmar.
Nu med min labbe har jag det i bakhuvudet, hon får efter att hon ätit men inte hoppa eller skutta. Är hon flåsig så får hon inte äta mer än lite grand (typ träningsgodis) och inte bälga i sig vatten. Skulle hon få i sig extrema mängder mat (till exempel tömma fodertunnan) så skulle jag förmodligen åka in och kräka henne.
Det är klart att man skall tänka sig för men man kan heller inte gå och noja över allt här i livet. Magomvridning är inget jag går och tänker på särskilt mycket även om det inte är helt ovanligt på labbar.

@Lona just det där är jag ruskigt rädd för, att det ska hända precis när man inte är där för att kolla till hunden. Min häst självdog i sin box mitt i natten. Han var frisk och kry på kvällen vid fodring, och på morgonen när personalen kom till stallet låg han död i boxen. Hade aldrig haft några tecken på magproblem någon gång tidigare. Det har verkligen satt sig på näthinnan...

Troligen är min oro ganska överdriven, men vill gärna höra andras erfarenheter.

Jag vet om ett par dobbisar som fått det. Några har klarat sig, oftast pga snabba ägare som propsat hos veterinären. Jag tror det är viktigt att lära sig symptomen, fångar man det tidigt verkar hundarna ofta klara sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 351
Senast: Dopy
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 542
Senast: Bri
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden