Magmuskler och draktighet

Darby

Trådstartare
Ni som har avelsston, brukar era hastar fa omma magmuskler (ungefar som vid traningsvark) under draktigheten?

Sv: Magmuskler och draktighet

Detta är inget som jag någonsin har reflekterat över, att stona skulle ha ont i magmusklerna.
Men jag blir nyfiken på varför du undrar?

(vi människor får inte heller ont i magmusklerna vid graviditet - åtminstone har jag aldrig haft nån tendens till det, är nu grevid med min tredje...)

Anledningen varfor jag undrar:
Mitt draktiga sto (skall fola i borjan pa juni) har vuxit over magen ganska snabbt den senaste dryga manaden och jag kan ibland kanna att det ar lite varmt och svullet, storleksmassigt lite mindre an en kupad handlov, pa bada sidor av magen. Platsen ar ca tva handsbredder bakom sadelgjordsstaden. Den ytliga muskeln heter pectoralis enligt anatomiboken. Hon rids inte utan gar mest i hage och promeneras vid hand.

Mitt sto är också rädd om sin mage men jag tolkar inte det som om hon har ont i magmusklerna utan jag tror att hon bara tycker att jag är jobbig som vill peta på hennes mage i tid och otid.
Hon står ofta med sina hästkompisar och kliar varandra och då låter hon de andra hästarna klia henne på magen där hon inte vill att jag ska peta annars och hästar tar ju i rejält när dom kliar på varandra så ont har hon nog inte bara lite tjurig när hon tycker att matte blir jobbig! ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Badger
·
Islandshäst Satt och surfade runt på nätet och såg flera uppfödare på Island som hade väldigt unga hingstar i avel, de var bara två eller möjligen...
Svar
5
· Visningar
1 730
Avel Ja, som rubriken sager, behover jag hjalp att spåna på bra hopphingstar som vi vet lamnar bra ridbarhet och avkommor som ar latta att...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 297
Senast: LucyShow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar