Magkrångel

SaraXX

Trådstartare
Fyraåringen mår illa ofta. Och/eller har ont i magen. Ofta strax efter att han ätit. Det har varit så ett tag. Han bajsar numer flera gånger om dagen, förut var det alltid knappt en gång. Bajset är normal konsistens men varierar mellan att vara ljusgult eller mörkbrunt.

Han var allergisk mot mjölkprotein och ägg som liten men det gick över runt 2-3 år.

Annars är han glad och pigg och sover bra.

Jag ska ringa sjukvården imorgon men tänkte höra om någon känner igen symtomen.

/Sara

Fyraåringen mår illa ofta. Och/eller har ont i magen. Ofta strax efter att han ätit. Det har varit så ett tag. Han bajsar numer flera gånger om dagen, förut var det alltid knappt en gång. Bajset är normal konsistens men varierar mellan att vara ljusgult eller mörkbrunt.

Han var allergisk mot mjölkprotein och ägg som liten men det gick över runt 2-3 år.

/Sara

Jag skulle gissa på en matallergi eftersom det kommer direkt efter han ätit. Sen är det ju svårt att säga vad, men mjölkproteinet ligger ju nära tillhands eftersom han haft det tidigare. Ägg brukar väl inte ge magsmärtor på samma sätt vad jag vet.

Min son som då var 1,5år hade ätit vanlig kost i ett halvår då han plötsligt började reagera på mjölkproteinet igen. Det var samtidigt som han började på förskola och fick fil/yoghurt två gånger om dagen där. Det klarade inte hans mage av. Har det skett några liknande förändringar för ditt barn?

Annars låter det ju mer likt symptom på glutenintolerans/celliaki.

Jag har också funderat på både mjölk och gluten. Jag och flera i släkten tål inte gluten, men ingen har haft såna symtom.

Det har inte varit någon förändring i kosten vad jag kommer på. Vi har en rörig och orolig familjesituation för tillfället men det har pågått betydligt längre än magkrånglet.

Jag har också funderat på både mjölk och gluten. Jag och flera i släkten tål inte gluten, men ingen har haft såna symtom.

Det har inte varit någon förändring i kosten vad jag kommer på. Vi har en rörig och orolig familjesituation för tillfället men det har pågått betydligt längre än magkrånglet.

Glutenintolerans är delvis ärftligt har jag fått lära mig. Läkaren ville testa min son för det också när han var dålig eftersom vi har det i släkten. Det gjorde relativt enkelt med ett blodprov.

Ja, blodprovet är ju enkelt att göra men inte så tillförlitligt. Eller ja, ett positivt resultat är väl rätt säkert men ett negativt säger ingenting. Så det går inte att utesluta glutenintolerans genom blodprovet om jag har förstått det rätt.

/Sara

Sådär reagerar min man efter att han har ätit eller druckit matvaror med laktos i.

Ja, blodprovet är ju enkelt att göra men inte så tillförlitligt. Eller ja, ett positivt resultat är väl rätt säkert men ett negativt säger ingenting. Så det går inte att utesluta glutenintolerans genom blodprovet om jag har förstått det rätt.

Gluten förstod jag som skulle vara ganska tillförlitligt, men det kunde vara otydligt och behöva kompletteras med gastroskopi. Nu var det helt uteslutet enligt läkaren i blodprovet. Mjölkallergi däremot är väldigt osäkert via blodprov, utan där krävs oftast att man provar att utesluta det helt och sedan en belastning för det igen.

Jaha, då har vi olika information om glutentestet. Jag får diskutera med vården och se vad de säger.

Någon som vet hur tidigt de kan bli laktosintoleranta?

Jaha, då har vi olika information om glutentestet. Jag får diskutera med vården och se vad de säger.

Någon som vet hur tidigt de kan bli laktosintoleranta?
Laktosintolerans kommer oftast först i tonåren.

Har han haft problem med mjölkproteinet innan så skulle jag ju gissa på att det är det som bråkar nu med. Väldigt klassiska tecken med att behöva springa på toa direkt efter mat.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 402
Senast: Blyger
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·
Hundhälsa Precis som rubriken lyder så undrar jag om en hund som inte tål något i någon mat alltid blir dålig i magen/uppvisar andra allergiska...
Svar
18
· Visningar
5 546
Senast: Rose
·
Hästvård Min häst har börjat gå på gräs nu med liten invänjning. Han har aldrig haft problem förut (är 20 år) trots att han blivit utkastad på...
Svar
10
· Visningar
1 042
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka