mirage

Trådstartare
Min häst har börjat gå på gräs nu med liten invänjning. Han har aldrig haft problem förut (är 20 år) trots att han blivit utkastad på bete utan någon som helst invänjning under hans ridskoletid.

Hästarna går ute hela dagarna och står inne på nätterna. Inne får han så mycket silage han vill ha men nu har han börjat lämna frukostsilaget. Inget konstigt i det för han vill ju ut och äta gräs istället. Han har blivit lite betad i kanske 2 v innan de släpptes ut och de två första dagarna var de bara ute halva dagarna. Nu har de gått på bete i tre dagar och idag hade han varit konstig på morgonen.

Han hade bara pillat i morgonsilaget men ätit kraftfodret så då var allt normalt men när stallägaren skulle släppa ut två andra hästar som går ut tidigare än min så hade han lagt sig ned och det är INTE normalt för honom. Magen hade gurglat så det är inte förstoppning (som han hade i februari) men kan ju vara någon form av kolik. Han hade bara legat, inte rullat och inte svettats. Är lite nojig med sånt eftersom det är så svårt att göra något åt det. Nu fick han gå ut i vanliga hagen igen och stallägaren skulle ringa om han blev sämre.

Kan detta ge upphov till fång? Det är ju oftast så att olag i magen visar sig i hovarna. Bör jag ta bort honom från gräset? (Vill verkligen inte göra det.) Kan det räcka med mag/tarmbalans? Han har bajsat och verkar inte vara lös i magen utan bajset har normal konsistens. Dricker bra och äter ju gräs hela dagarna.

Kan det vara gaser som trycker på magen? Hästarna har gått i samma hage tidigare somrar så det borde inte vara konstiga växter han fått i sig heller.

Givetvis ringer jag veterinär om det blir värre men jag ville spåna lite här först och höra med er vad ni har för åsikter. Finns ju folk här som är mer kunniga inom fångområdet än mig!

Mvh Linda

Sv: Fång?

Det kan vara en lättare magtarmstörning, och den KAN leda till fång.

Tyvärr är min erfarenhet att äldre hästar har mycket lättare att få fång, haft två som aldrig haft problem innan, som trots EXTREMT lång invänjning fått fång. PÅ bete de gått på i många herrans år innan.

JAG skulle ge honom magtarmbalans i någon form från och med nu och minst två veckor framåt. Det gör jag med alla hästar som haft minsta problem med betesinvänjning,s amt ALLA äldre hästar, bara för att vara på säkra sidan.

En fråga till. Har lite problem med att få tag i Kraffts produkt men jag vet att det finns en som heter Microbalans, kommer inte ihåg märke. Något du känner till? Fungerar det på samma sätt?

mirage skrev:
En fråga till. Har lite problem med att få tag i Kraffts produkt men jag vet att det finns en som heter Microbalans, kommer inte ihåg märke. Något du känner till? Fungerar det på samma sätt?

Jag vet att den finns, men ingen direkt erfarenhet av den, men de brukar vara ganska jämnlika. Kraffts Magtarmbalans använder jag inte, den luktar och smakar BLÄ så mina hästar AVSKYR den. Jag använder Protect Bakteriebalans, tillverkas av Lacatmin, ingår i Granngårdens sortiment. Nu kanske du dock har svårt att få tag i den med iom att du har svårt att få tag i Krafft, men den är billig, bra, smakar inget och luktar inget =)

Men ta Microbalans du, det går säkerligen lika bra! Kan du få tag i Probimin är det ännu bättre dock (har du någon klinik med försäljning i närheten är ett tips att prova där)

Lånar tråden lite och tjuvar in en egen fråga... :o :angel:

Det finns väl också något som heter Protexin? Hur är det?

Hej Linda!
Om det är fång borde det visa sig de närmaste timmar (48 -72 timmar). Har hästen puls i kotan (fram el. bak)? Ovilja att röra på sig?
Han kanske bara ville ta ut lite sovmorgon? :smirk:

För magen finns det olika teorier, vissa rekommenderar fil, jag OCH hästen är skeptiska till mjölkprodukter och efter en längre diskussion med vet. lyckades vi enas om proviva. Proviva har liknande effekt som fil men den är samtidigt rik på socker och stärkelse. Man får göra en egen bedömning innan man börjar fodra med det (jag gav 0,5 liter x 2 per dag).
Med tanken på vilken typ av fång min häst har så har jag slutat med proviva. Jag sondar/sprutar med min andra hästs bajs vid misstänkta tarmstörningar.
Håller tummarna att det inte är fång.
/N

Hästen låg ner i boxen idag också på morgonen men verkade pigg och glad. Stökigt i boxen däremot men han verkade inte ha rullat sig utan bara legat så han har antagligen grävt runt med hovarna. Gav honom hö istället för silage imorse och det tuggade han i sig utan problem så det kan hända att han bara behöver lite mer fibrer för att stabilisera magen. Ingen puls i kotorna, rör på sig gladeligen.

Mirage vägrar att äta filmjölk (har testat en gång och han bara fnös åt det) men proviva går oftast ner. Har köpt Microbalans nu dock så han får hålla till godo med det så hoppas vi på det bästa. Går fortfarande på betet och jag har inga planer på att ta bort honom därifrån.

Vad äckligt det låter att sonda med andra hästars bajs men det måste naturligtvis vara bland det bästa man kan göra förutsatt att den andra hästen är frisk.

Tack för svaren, jag hoppas att det löser sig nu!

/Linda

Jag försöker. :smirk: Han äter ju hösilage m ts 60 % och gräs ute, dricker det mesta i hagen. Får lite betfor på kvällen som inte är onödigt blöt för då äter han inte. Dricker bara några liter i boxen under natten men går direkt till badkaret på mornarna oftast. Nu när de har gräs är jag inte så orolig för det, värre på vintern. Jag har i extra salt i maten och har hink och vattenkopp i boxen, allt för att uppmuntra honom att dricka. Fungerar inte med ÄCV eller juice i vattnet, det är tydligen äckligt.

/Linda

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: jennylu
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: Mint
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 086
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka