magiska tygeltaget

melvin

Trådstartare
hej! Läste i en tidning idag om "det magiska tygeltaget", en motsols cirklande rörelse, spm faktiskt lät som att himla bra tygeltag, jag hade aldrig hört talas om det innan. Jag är helt borta när det gäller det akademiska, men jag vill läre mig mer! så nu hoppas jag att någon kanske kan förklara lite mer om detta tygeltag, då jag inte riktigt förstod förklaringen i artikeln!

Sv: magiska tygeltaget

Kan inte det vara "uppresande tygeltag" ?

Eftergift i munnens riktning "cirkel" uppåt mot ryttarens mage, eftergift och sen grundposition igen.

"Har inte sett artikeln"...

Senast ändrad:

jooo, det påminde ju om det...det var beskrivet som en halvcirkel motsols och sedan en halvcirkel till, snett bakåt och tillbaka till utgångsläget, tror jag iallafall, har inte artikeln framför mig...tyckte att det var himla luddigt beskrivet... Någon som har läst artikeln som kan förklara detyta för mig så jag slipper sitta å fundera på hur det ska vara?

läste också den artikeln (hästfocus) och blev intresserad, fattade dock inte mer än dig verkar det som :confused:

Jag läste artikeln och blev precis som du fundersam på hur han egentligen menade. Om första halvan av cirkeln ska gå motsols, alltså åt sidan och andra halvan av cirkeln ska gå snett bakåt och fram (som det beskrevs) så får jag inte ihop det riktigt. Hur menar karln egentligen?

Min erfarenhet hittills är att allt som benämns "magiskt" bör bemötas med yttersta misstänksamhet.

Vem är denne karl med det magiska tygeltaget?

Vad är det som är "magiskt" med tygeltaget? Vad vill man uppnå med det?

Craig Stevens höll ett par clinics på Piteå Ridklubb för några år sedan. Deltog inte själv, och minnet är lite luddigt, men har för mig att detta tygeltag var förhållande och därefter för ryggning. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vad är det som är "magiskt" med tygeltaget? Vad vill man uppnå med det?

han babblade om att hästen skulle bli lättare fram och sätta under sig mer bak, men jag fattade inte alls hur han menade, förklaringen var rätt luddig , tyckte jag!

Och den fina förklaringen att den viktigaste hjälpen inom klassisk ridning är handen...suck...

Jag har ingen aning om vad dom menade i artikeln men jag har säkert vevat runt tyglarna så både en och annan gång! :D

mmm, exakt, tyckte att det lät mer än lovligt konstigt, då är det väl att göra det lite väl enkelt för sig...?

Eller inte! Jag rider alltid barbacka och oftast bara med grimma och ett grimskaft ;)

Jag orkar inte ens läsa artikeln när det första man ser är såna meningar. Totalt meningslöst att sätta sig och läsa det känns det som om de ska hävda sådant.

Jag har inte läst artikeln, men har ridit en hel del för CS, och det låter som om artikelförfattaren eller läsaren har missuppfattat en hel del.
Cirkeln är ett sätt att förklara vad som händer med handen, och därmed i hästens mun, när ryttaren sträcker på sig, dvs rätar upp överlivet, med en korrekt arm/hand, som då följer med upp.
Motsols/medsols har absolut inget med saken att göra, det beror ju på i vilket varv man är i!
När man rätar upp sig, följer en korrekt hand med upp. Förutsatt att hästen då är på hjälperna, och följer med upp med sin framdel, kommer exakt samma kontakt att bibehållas. Du sänker sedan handen en aning framåt nedåt, och handen har då beskrivit en cirkel i luften. CS brukar dessutom framhålla att denna cirkel rör sig motsatt mot den cirkelrörelse som hästens ben gör, då den rör sig framåt.
Ett annat sätt att beskriva exakt samma sak, är att säga att ryttarens säte ska komma närmare handen, eller att ryttaren ska dra ett djupt andetag, eller höja sitt bröstben. Allt får samma effekt, beroende på om beskrivningen fungerar för den enskilda ryttaren.
Gissningsvis (mina spekulationer) väljer CS att beskriva det på detta sätt, för att dels få fram hur viktigt det är att ryttarens kropp hänger ihop, att ditt överliv säger samma sak som handen osv, alltså att låta handen styras av överlivet. Att bara räta upp sig, med en "frånkopplad" hand, har inte alls samma effekt.
När man arbetar hästen vid hand, och för över tänket med cirkelrörelsen till detta, att bettet ska göra en liten cirkel i mungipan, blir det väldigt tydligt att det är detta som hästen svarar på.
Cirkeln i sig är inget som "syns" den är helst bara ngn millimeter stor, och max några centimeter. Större rörelser än så förlorar helt effekt, eftersom det då handlar om att ryttaren mekaniskt försöker få hästen i en viss position. Det det handlar om är ju kommunikation, att hästen ska få en signal, och att den själv ska ändra sin position=halvhalt.

Då jag red en häst som reds för CS så fick jag lära mig att i princip alltid ta tygeltagen uppåt, bakåt och tillbaka ned igen i en liten cirkel. För att aldrig bli direkt bakåtverkande.

Det var ett himla cirklande!:) Fast hästägaren som tränade för CS utvecklades massor med sin häst och ridningen blev många gånger mjukare och hästen mer lösgjord och kom framåt där de fastnat tidigare.
Kan inga detaljer om det sk magiska tygeltaget..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 726
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 639
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama