Sv: Madick-affären snurrar vidare
Jag tycker också att en ryttare ska ha betalt för sitt arbete men i mina ögon så ska det vara en win-win situation för båda parter annars blir det lite svårt för ryttare att få tag i lovande hästar. I det här fallet har AK fått betala för att ha hästen där (vilket jämkades efter första skriverierna) och Ridab har tagit alla inkomsterna. Och jag kan också tänka mig att man blir lite stressad i en kontraktskrivningssituation då Lundbäcks säkert bara framförde alla negativa saker om Madick och var synnerligen tveksamma om det skulle bli något stort av henne. Självklart förstår man i det läget att ryttaren måste få igen sina pengar och att kontraktet blir ensidigt därför, framför allt om man inte kan betala alla månadsavgifter själv. Men AK utlovades en omförhandling om/när Madick blev framgångsrik, vilket aldrig blev av och vilket också är svårt att bevisa då det är muntligt.
Sen tycker jag att det är fascinernade att det hela tiden är Lundbäcks som det är skriverier om. Andra elitryttare har lyckats hålla en mycket bra relation till sina hästägare, t o m så bra så ägaren har tackat nej till mångmiljonbelopp och låtit hästen stannat kvar i Sverige och ryttaren får även chansen till nya fina hästar från samma ägare/uppfödare.....
Det där tror jag inte alls på, varför ville man isåfall ha just Helena som ryttare? Snarare var det kanske så att Helena var positiv till hästen och det var kanske ingen annan som trodde så mycket på den så att man ville träna den "gratis". Den hade inte presterat topp direkt när hon tog den.
Det
är ju win win för båda parter. Hästen är värd mångdubbelt mer nu än vad den var när Helena tog den. Hon har förvaltat den väl. Den har hållits hel, har många internationella meriter, och ser enkel ut när hon rider. Attraktiv som lärohäst för internationella juniorer.
Den där omförhandlingen. Varför skrevs den inte med i kontraktet, hade man väl kunnat kladda dit isåfall. Med tanke på hur ägaren resonerar så kan man ju tänka sig att det heller inte gått att göra någon omförhandling med henne.
Det är väl inte konstigt att det skrivs om Lunbäcks?
So What historien var ju inte hennes fel, men en stor skandal. Efter en sån resa kanske man lär sig. Man vill inte lägga flera år på en häst och sen bli snuvad när den väl kommit till att gå det största.
Kan säga att de ägarna har inte så lite svårt att få vettiga ryttare till sina hästar efter otaliga tjafs, men det skrivs det inte heller om.
De andra ryttarna du pratar om har ju inte heller haft att göra med just den här ägaren. Det hade kanske skitit sig med vem hon än hade haft att göra med.
Tror absolut inte att nån annan hade tränat hästen för henne gratis och sen sålt den för henne vid första saftiga bud, och tagit typ 10% i provision.
Det skrivs och hörs det internationellt om ryttare/ägare hela tiden. Finns fler egensinniga ägare. Inget konstigt alls.
Jag känner massor med folk som har lämnat hästar till träning eller försäljning hos elitryttare, som är otroligt missnöjda. Man har lagt massor med träningsavgifter och resultat noll. Ryttare som inte har inte lagt nån tid på hästen, hästar som inte kommit till start, kommit hem utan muskler osv osv. Det är bara det att man inte har dragit det vidare.