Madick-affären snurrar vidare

(Norrköpings Tidningar)
Än är det inte över. "Madick-affären" går ett varv till. Ägarinnan Anette Karlsson begär prövningstillstånd till högsta domstolen. Det kan bli en fortsättning efter tingsrätt och hovrätt. De flesta trodde nog att domen vid Göta hovrätt i Jönköping 21 oktober skulle vara...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Madick-affären snurrar vidare

Men shit.. jag förstår inte vad det är hon tvistar om?? Hon har skrivit på ett kontrakt då får man stå för det! Hon har ju läst och godkänt innan hon skrev på!

Har man skrivit på ett korkat kontrakt så har man, hon gjorde det knappast under pistolhot.

Fast det finns vissa regleringar i lagstiftningen om att avtal måste vara rimliga även om de inte skrivits på under hot. Det var därför Anette vann i tingsrätten, även om hovrätten gjorde en annan bedömning.

Hon skall naturligtvis sälja hästen, det är väl därför hon tvistar också dvs för att slippa undan provisionen.

Men shit.. jag förstår inte vad det är hon tvistar om?? Hon har skrivit på ett kontrakt då får man stå för det! Hon har ju läst och godkänt innan hon skrev på!

I alla lägen är det inte rätt, för alla har inte den kunskapen att inse vad dom skriver på. Det är inte rätt att en starkare part kan "lura" en svagare part att skriva på, som det mesta tyder på att det varit i detta fall...

Och om skrivet kontrakt alltid skulle gälla, ska vi då även ta bort konsumentköplagen som också är där för att skydda den "svagare" parten?

/Camilla

Säger du att du tycker Anette är mindre vetande?

Jag tror fortfarande på Anettes version att Lundbäcks utlovade en ändring av avtal och att han utnyttjade tidspressen. Hemma vid köksbordet i lugn och ro skulle aldrig någon skriva på ett så ensidigt avtal, inte ens en USKA. Men pappa Lundbäck är nog hal i affärer, framför allt efter det som hände med So What.

Det tror jag också! Men faktum kvarstår ju, skriver man på ett avtal så är det ett avtal! Men det känns ruggigt att det numera inte går att lita på varandra utan att avtala om precis allt! Och att det kan bli så totalt fel om man är godtrogen och inte är 100% påläst om allt som KAN hända! :crazy:

Alldeles i början av den här soppan så sa ju faktiskt Anette att hon varit just blåögd och så smickrad av att en toppryttare ville ha HENNES häst att hon inte tänkte vidare att det kunde komma annat av att hon skrev på kontraktet! Och jag tycker det är hårt när någon som är godtrogen ska "straffas" så hårt! En dyrköpt lärdom!

För några år sedan skulle jag kunnat gjort precis som Anette, jag trodde aaaalla om gott! Sedan kom det fler än en människa i min väg som inte alls var "goda", de såg till att ta det de ville ha, och godtrogna jag klampade med liv och lust rätt i fällan eller hur man uttrycker det!! :crazy:
Så numera är jag skapligt misstänksam mot alla som inte är mina närmaste vänner om det blir tal om pengar och/eller affärer. Man lär sig, men det har kostat mig både en och annan krona! :angel:

kl

hursom så förlorar båda parterna. Vem vill lämna en häst till Lundbäck efter det här? Eller jo, det kan man nog göra men kontrakt lär lusläsas av diverse personer innan påskrift :devil:

Jag är inte tillräckligt insatt men gissar att denna Anette fått ett bra bud på hästen och vill sälja den men kontraktet till Lundbäck hindrar eller gör att hon förlorar massa pengar. provisionen..

Tidspress?
Hade det varit omöjligt för ägaren att sätta sin egen tid för det här avtalet eller? Hade väl inte varit svårare än att säga att hästen startar inte idag då för jag behöver fundera lite. Bara för att man är på en tävlingsplats måste inte hästen starta till varje pris.
Den har ju startat hundratals gånger efter det, varför var det så pressat med just den starten? Löjligt.

För övrigt, vaddå oskäligt avtal?
Helena Lundbäck har kommit 4:a i VM och är en av Sveriges genom tiderna mest meriterade ryttarinna.
På vilket sätt ska inte hon av alla ta rejält betalt för sitt arbete?
Imorgon dag kan hon ha ramlat av för sista gången och då är den karriären slut.
Hon tar ju dessutom en stor risk med detta avtal eftersom hon inte fått betalt fortlöpande, och hästen kunde ha blivit bara lite sämre för att vara direkt olönsam.

Det finns ju hundratals andra ryttare att anlita, varför gjorde man inte det isåfall?
Tycker förresten det är komiskt med de andra "inom branschen verksamma"s kommentarer. Glashus...

Kolla gärna på travet, där finns det också många som vill tjäna en hacka. Det kostar fläsk att ha en häst i träning, men det är mer accepterat där.
Om fler ryttare i allmänhet, och hästtjejer i synnerhet, gjorde upp lönsamma avtal så kanske ridsporten kunde ha en rimlig chans att någonsin få lite vita jobb också.
Men det är klart, som ryttare och som tjej så ska man väl rida runt med ett tacksamt leende på läpparna. I alla fall i Sverige.

Vill man tjäna de stora pengarna på ridsport bör man inse att man får dela med sig, såvida man inte själv föder upp, utbildar och tävlar framgångsrikt jorden runt med sin egen stjärnhäst, för sina egna pengar, då är man ensam om ev vinst eller hur?
Tycker det är så korkat att gnälla på ryttaren i det här ärendet, vem är det egentligen som har tillfört hästen en rejäl värdeökning?

Alltså som vissa resonerar i den här frågan måste jag säga att det är underligt att folk i allmänhet faktiskt klarar av att köpa hus och lägenheter för miljontals kronor, sköta sin anställning, köpa bilar av varandra osv osv. Det måste väl rimligen innebära att de flesta inte har jätteproblem med att läsa avtal och att man tar hjälp när man gör viktiga affärer om man är osäker.

Tidspress?
Hade det varit omöjligt för ägaren att sätta sin egen tid för det här avtalet eller? Hade väl inte varit svårare än att säga att hästen startar inte idag då för jag behöver fundera lite. Bara för att man är på en tävlingsplats måste inte hästen starta till varje pris.
Den har ju startat hundratals gånger efter det, varför var det så pressat med just den starten? Löjligt.

För övrigt, vaddå oskäligt avtal?
Helena Lundbäck har kommit 4:a i VM och är en av Sveriges genom tiderna mest meriterade ryttarinna.
På vilket sätt ska inte hon av alla ta rejält betalt för sitt arbete?
Imorgon dag kan hon ha ramlat av för sista gången och då är den karriären slut.
Hon tar ju dessutom en stor risk med detta avtal eftersom hon inte fått betalt fortlöpande, och hästen kunde ha blivit bara lite sämre för att vara direkt olönsam.

Det finns ju hundratals andra ryttare att anlita, varför gjorde man inte det isåfall?
Tycker förresten det är komiskt med de andra "inom branschen verksamma"s kommentarer. Glashus...

Kolla gärna på travet, där finns det också många som vill tjäna en hacka. Det kostar fläsk att ha en häst i träning, men det är mer accepterat där.
Om fler ryttare i allmänhet, och hästtjejer i synnerhet, gjorde upp lönsamma avtal så kanske ridsporten kunde ha en rimlig chans att någonsin få lite vita jobb också.
Men det är klart, som ryttare och som tjej så ska man väl rida runt med ett tacksamt leende på läpparna. I alla fall i Sverige.

Vill man tjäna de stora pengarna på ridsport bör man inse att man får dela med sig, såvida man inte själv föder upp, utbildar och tävlar framgångsrikt jorden runt med sin egen stjärnhäst, för sina egna pengar, då är man ensam om ev vinst eller hur?
Tycker det är så korkat att gnälla på ryttaren i det här ärendet, vem är det egentligen som har tillfört hästen en rejäl värdeökning?

Alltså som vissa resonerar i den här frågan måste jag säga att det är underligt att folk i allmänhet faktiskt klarar av att köpa hus och lägenheter för miljontals kronor, sköta sin anställning, köpa bilar av varandra osv osv. Det måste väl rimligen innebära att de flesta inte har jätteproblem med att läsa avtal och att man tar hjälp när man gör viktiga affärer om man är osäker.

Jag tycker också att en ryttare ska ha betalt för sitt arbete men i mina ögon så ska det vara en win-win situation för båda parter annars blir det lite svårt för ryttare att få tag i lovande hästar. I det här fallet har AK fått betala för att ha hästen där (vilket jämkades efter första skriverierna) och Ridab har tagit alla inkomsterna. Och jag kan också tänka mig att man blir lite stressad i en kontraktskrivningssituation då Lundbäcks säkert bara framförde alla negativa saker om Madick och var synnerligen tveksamma om det skulle bli något stort av henne. Självklart förstår man i det läget att ryttaren måste få igen sina pengar och att kontraktet blir ensidigt därför, framför allt om man inte kan betala alla månadsavgifter själv. Men AK utlovades en omförhandling om/när Madick blev framgångsrik, vilket aldrig blev av och vilket också är svårt att bevisa då det är muntligt.
Sen tycker jag att det är fascinernade att det hela tiden är Lundbäcks som det är skriverier om. Andra elitryttare har lyckats hålla en mycket bra relation till sina hästägare, t o m så bra så ägaren har tackat nej till mångmiljonbelopp och låtit hästen stannat kvar i Sverige och ryttaren får även chansen till nya fina hästar från samma ägare/uppfödare.....

Jag tror fortfarande på Anettes version att Lundbäcks utlovade en ändring av avtal och att han utnyttjade tidspressen. Hemma vid köksbordet i lugn och ro skulle aldrig någon skriva på ett så ensidigt avtal, inte ens en USKA. Men pappa Lundbäck är nog hal i affärer, framför allt efter det som hände med So What.

Jag tycker också att det låter som en trovärdig förklaring.

Hoppas att målet tas upp i HD för det är ett intressant fall rent juridiskt om hur avtalslagens paragraf om jämkning av oskäliga avtal skall tillämpas.

Jag tycker också att en ryttare ska ha betalt för sitt arbete men i mina ögon så ska det vara en win-win situation för båda parter annars blir det lite svårt för ryttare att få tag i lovande hästar. I det här fallet har AK fått betala för att ha hästen där (vilket jämkades efter första skriverierna) och Ridab har tagit alla inkomsterna. Och jag kan också tänka mig att man blir lite stressad i en kontraktskrivningssituation då Lundbäcks säkert bara framförde alla negativa saker om Madick och var synnerligen tveksamma om det skulle bli något stort av henne. Självklart förstår man i det läget att ryttaren måste få igen sina pengar och att kontraktet blir ensidigt därför, framför allt om man inte kan betala alla månadsavgifter själv. Men AK utlovades en omförhandling om/när Madick blev framgångsrik, vilket aldrig blev av och vilket också är svårt att bevisa då det är muntligt.
Sen tycker jag att det är fascinernade att det hela tiden är Lundbäcks som det är skriverier om. Andra elitryttare har lyckats hålla en mycket bra relation till sina hästägare, t o m så bra så ägaren har tackat nej till mångmiljonbelopp och låtit hästen stannat kvar i Sverige och ryttaren får även chansen till nya fina hästar från samma ägare/uppfödare.....

Det där tror jag inte alls på, varför ville man isåfall ha just Helena som ryttare? Snarare var det kanske så att Helena var positiv till hästen och det var kanske ingen annan som trodde så mycket på den så att man ville träna den "gratis". Den hade inte presterat topp direkt när hon tog den.

Det är ju win win för båda parter. Hästen är värd mångdubbelt mer nu än vad den var när Helena tog den. Hon har förvaltat den väl. Den har hållits hel, har många internationella meriter, och ser enkel ut när hon rider. Attraktiv som lärohäst för internationella juniorer.

Den där omförhandlingen. Varför skrevs den inte med i kontraktet, hade man väl kunnat kladda dit isåfall. Med tanke på hur ägaren resonerar så kan man ju tänka sig att det heller inte gått att göra någon omförhandling med henne.

Det är väl inte konstigt att det skrivs om Lunbäcks?
So What historien var ju inte hennes fel, men en stor skandal. Efter en sån resa kanske man lär sig. Man vill inte lägga flera år på en häst och sen bli snuvad när den väl kommit till att gå det största.
Kan säga att de ägarna har inte så lite svårt att få vettiga ryttare till sina hästar efter otaliga tjafs, men det skrivs det inte heller om.
De andra ryttarna du pratar om har ju inte heller haft att göra med just den här ägaren. Det hade kanske skitit sig med vem hon än hade haft att göra med.
Tror absolut inte att nån annan hade tränat hästen för henne gratis och sen sålt den för henne vid första saftiga bud, och tagit typ 10% i provision.

Det skrivs och hörs det internationellt om ryttare/ägare hela tiden. Finns fler egensinniga ägare. Inget konstigt alls.
Jag känner massor med folk som har lämnat hästar till träning eller försäljning hos elitryttare, som är otroligt missnöjda. Man har lagt massor med träningsavgifter och resultat noll. Ryttare som inte har inte lagt nån tid på hästen, hästar som inte kommit till start, kommit hem utan muskler osv osv. Det är bara det att man inte har dragit det vidare.

Håller med i ALLT du skriver. Dom flesta valsar heller inte runt i pressen så det finns mängder med missnöjda ägare som många inte vet om. So whats tidigare ägare är väl inne på ryttare nr 14 eller 15 på sin andre hingst vid detta laget och då undrar man ju om det är fel på ägaren eller på 14-15 ryttare :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka