Madick-affären snurrar vidare

(Norrköpings Tidningar)
Än är det inte över. "Madick-affären" går ett varv till. Ägarinnan Anette Karlsson begär prövningstillstånd till högsta domstolen. Det kan bli en fortsättning efter tingsrätt och hovrätt. De flesta trodde nog att domen vid Göta hovrätt i Jönköping 21 oktober skulle vara...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Madick-affären snurrar vidare

Du som själv tävlat måste väl kunna se skillnaden mellan de helt gröna dressyr-hästar som varit aktuella i Trojka och en åttaåring som kommit tvåa i finalen på Strömsholm, hoppning svår klass?

Och jag tror också att du vet att Trojka har haft väldigt svårt att få hästägare att ställa lovande hästar till förfogande med de villkoren som ändå är betydligt bättre än Madick-avtalet.

Nu handlar ju inte tråden om Trojka, men jag tänker så här; vad är svenska hästägare/uppfödare ute efter egentligen?
Bilda något eget ridbolag då, ta fram egna förslag, egna standardavtal, gör något själva!
Eller RID SJÄLVA då om det är så jäkla enkelt.
Svenska ryttare håller ju hög nivå och hästar till dem är det ju ingen större brist på, man behöver ju inte rida svenskt som ju alla redan har märkt.
Svenska uppfödare måste ju vara gnälligast i världen...

*Kl*

Ett tips är att titta i de trådar som uppstod då frågan om kontraktstrulet var ny.

LIA

Jag tror fortfarande på Anettes version att Lundbäcks utlovade en ändring av avtal och att han utnyttjade tidspressen. Hemma vid köksbordet i lugn och ro skulle aldrig någon skriva på ett så ensidigt avtal, inte ens en USKA. Men pappa Lundbäck är nog hal i affärer, framför allt efter det som hände med So What.

Skulle jag kunna göra.
Tänk vilket avelssto man skulle ha efter tävlingskariärren och bra reklam för sin framtida avel och allt man har betalat är vet och försäkring (förutsat att jag bästemer livvärdet och bolag).

Hade jag varit mångmiljonär så kanse jag hade tänkt anorlunda och betalat uppstalning, träning, tävlingar, resor mm

Kram

En okuning men vad är en USKA.

Kram

Undersköterska...

(Och jag hoppas alla förstod att jag var lite ironisk när jag skrev så om USKOR men just då krånglade datorn så jag trodde inte svaret gick iväg.)

Men jag fortsätter att svara på nullo-modos första inlägg. Hade AK redan varit mångmiljonär så hade hon antagligen kunnat betala för att ha hästen där och fått alla pengarna tillbaka själv alternativt så tror jag inte att Ridab hade åstadkommit samma kontrakt. Pengar och makt styr....

Nu handlar ju inte tråden om Trojka, men jag tänker så här; vad är svenska hästägare/uppfödare ute efter egentligen?
Bilda något eget ridbolag då, ta fram egna förslag, egna standardavtal, gör något själva!
Eller RID SJÄLVA då om det är så jäkla enkelt.
Svenska ryttare håller ju hög nivå och hästar till dem är det ju ingen större brist på, man behöver ju inte rida svenskt som ju alla redan har märkt.
Svenska uppfödare måste ju vara gnälligast i världen...

Men tycker du inte att det ska vara win-win för båda parter? Eller är bara uppfödarna gnälliga som vill ha igen något på vägen utav alla pengar de har lagt ut. Hästen kan ju faktiskt bli skadad och vara i princip värdelös den dagen kontraktet upphör. Då har ägaren bara haft kostnader och ryttaren haft framgångar.

Och det finns ryttare som tydligen har "råd" att skapa bra relationer med hästägarna där båda vinner på samarbetet. Hur kan det vara möjligt när det tydligen bara kostar skjortan att ha dom?

Men tycker du inte att det ska vara win-win för båda parter? Eller är bara uppfödarna gnälliga som vill ha igen något på vägen utav alla pengar de har lagt ut. Hästen kan ju faktiskt bli skadad och vara i princip värdelös den dagen kontraktet upphör. Då har ägaren bara haft kostnader och ryttaren haft framgångar.

Och det finns ryttare som tydligen har "råd" att skapa bra relationer med hästägarna där båda vinner på samarbetet. Hur kan det vara möjligt när det tydligen bara kostar skjortan att ha dom?

Som sagt, hästen är NU värd massor av pengar, bara att casha in.
Är inte det en win-win situation?
De pengar som har kommit in på hästen under tiden, har gått åt till kostnader för densammes internationella tävlande och andra löpande kostnader.

Det är inte ryttarna som har "råd" att vara trevliga som du säger, men ägarna kanske har det. De kanske inte har som mål att sälja, eller bara ser till största budet, utan kanske hellre väntar på rätt tidpunkt.
Har du kollat vad det är för ägare som har uttalat sig i den här frågan, om sina bra relationer med sina hästars tränare? Det är inga undersköterskor direkt. Ganska ekonomiskt oberoende personer som tycker detta är kul mest.

Vill man ha del av prispengar när man har en häst i träning så får man liksom betala träningsavgift varje månad.

*Kl*

Ett tips är att titta i de trådar som uppstod då frågan om kontraktstrulet var ny.

LIA

Hej,

Var det här tipset till mig?

Isåfall varför???

Har läst alla hittills förekommande trådar om den här affären.

Jag ÄR ju naiv! Det är ju det jag säger, jag skulle mycket väl kunna reagera lika naivt som hästägaren i den här soppan! Just för att jag inte är van att göra miljonaffärer och inte heller van att äga hästar som ligger på den nivån som Maddick gör!

Och jag skulle kunna vara så godtrogen att jag trodde "det ska vara så" när jag fick siffror presenterade för mig, och jag skulle också tänka att motparten har ju gjort det här så många gånger, de är nog så snälla att de även ser om mitt hus eller hur man kan uttrycka det!

Nu har jag ju gått på en och annan blåsning i mitt liv när det gäller pengar, så jag skulle i nuläget få hicka och lusläsa med jurist innan jag skrev på något, men för några år sedan hade jag absolut varit så dum att jag skrev på ett avtal som var väldigt dåligt från min sida sett!
Men man lär så länge man lever!

Du som själv tävlat måste väl kunna se skillnaden mellan de helt gröna dressyr-hästar som varit aktuella i Trojka och en åttaåring som kommit tvåa i finalen på Strömsholm, hoppning svår klass?

Och jag tror också att du vet att Trojka har haft väldigt svårt att få hästägare att ställa lovande hästar till förfogande med de villkoren som ändå är betydligt bättre än Madick-avtalet.

Jo jag har inte sagt att jag tycker kontraktet är bra, jag säger bara att det förekommer liknande kontrakt :)

Jag ÄR ju naiv! Det är ju det jag säger, jag skulle mycket väl kunna reagera lika naivt som hästägaren i den här soppan! Just för att jag inte är van att göra miljonaffärer och inte heller van att äga hästar som ligger på den nivån som Maddick gör!

Och jag skulle kunna vara så godtrogen att jag trodde "det ska vara så" när jag fick siffror presenterade för mig, och jag skulle också tänka att motparten har ju gjort det här så många gånger, de är nog så snälla att de även ser om mitt hus eller hur man kan uttrycka det!

Nu har jag ju gått på en och annan blåsning i mitt liv när det gäller pengar, så jag skulle i nuläget få hicka och lusläsa med jurist innan jag skrev på något, men för några år sedan hade jag absolut varit så dum att jag skrev på ett avtal som var väldigt dåligt från min sida sett!
Men man lär så länge man lever!

Nu är jag helt OT men...
Du, jag tror att det som du skrev om att alla skulle vilja att alla var nöjda och så.
Det är nog ett snedvridet tankesätt som frodas inom ridsporten, jämfört med andra sporter.
Vet inte vad det beror på men jag har tänkt en del på detta.
Det kostar mer än de flesta sporter att hålla på, prispengarna är skrattretande låga, och förbundet motarbetar sponsring på amatörnivå.
Nej, man ska rida omkring i en tight kavaj i 30 plus och 30 minus för att det är fint.
Det är inte riktigt ok med fighting spirit på tävling och att gå in för att vinna (om man inte rider ponny förstås.) Nej man ska vara nöjd med en fin runda med två pet. (Klart man kan vara ibland, men inte som norm.)
Och så ska man upp i klasserna för annars är det patetiskt, för att inte tala om taskigt mot de som rider lätt klass, för det gör man ju bara i utbildningssyfte.
Uppfödare behöver inte ta hänsyn till marknadskrafter och ta fram en prisvärd vara och marknadsföra den, nej man ska få 50 tusen för en tvååring för det har den kostat. Oavsett om nån vill ha den eller ej....
Man ska inte tjäna pengar på det man gör, utan man ska ställa upp och hjälpa och vara glad att man får chansen.
Och eftersom det är så, så finns inga pengar i branschen utan man får jobba svart i ett högriskyrke.
Och så ridskolehästarna just, som mår dåligt av att gå i lösdrift. För då kan de inte vila. Bara för att det kostar att bygga om ridskolorna.

Alltså det finns hur mycket som helst, men jag tycker sammantaget så är ridsporten alldeles för konservativ och bakåtsträvande. Det är så tråkigt.

Fler Helenor skadar inte, som vågar ta betalt, presterar i världsklass och står för sin sak. Inte viker ner sig, men är trevlig ändå.

Jag håller helt med om att ridsporten tyvärr är alldeles för konservativ alldeles för ofta!
Dessutom tog du ju upp lysande exempel på att det är så!

Men jag vet inte om jag håller med om att det ska vara "fult" att lyckas? Ta en sådan som Rolf-Göran Bengtsson, han möter bara beundran vad jag sett! Och att det då ligger hårt arbete bakom att han lyckats, det tycker jag inte gör saken sämre!

Just vad det gäller RGB så håller han ju en extremt låg profil vilket är en förutsättning för att folk inte ska missunna någon framgångar.
Just Helena och i viss mån även Malin har ju fått en hel del skit för att de synts utåt och varit stolta över sina prestationer.

Men på vilket sätt har Malin och Helena missunnats sina framgångar? Jag tycker att det händer titt som tätt att de beröms! Minns tex när Malin slog igenom, i allafall jag såg inget negativt om henne?!
Likaså Helena fick ju enormt mycket beröm när hon gick till VM-final.

Jag tycker Rolf-Göran verkar vara en sådan som håller låg profil av sig självt, jag tycker inte han gör mycket väsen av sig någonsin?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka