Mack Lobellare ?

Tagliabue

Trådstartare
En kompis och jag kommer inte överens om ni vet dom där "luddarna" man sätter på stolparna till huvudlaget, om dom heter Mack Lobellare eller Can't-see-back ... jag har hört båda namnen och även typ "Muddar till stolpar" ..

Så, är det fel att kalla dom för Mack Lobellare ?

Hoppas ni står ut med min korkade frågor och tankar ... :angel:

Sv: Mack Lobellare ?

NÅGON måste ju ha något att säga ... kan väl iaf säga att jag är lite bakom flöte lr nå ... :angel:

Köper du muddar gjorda i USA står det can't see back på etiketten, det är då det amerikanska namnet. Mack Lobellmuddar kom nog till som ett svenskt namn när Macken var här och vann elitloppet med gröna sådana på sig.

I bolekatalogen benämns de Muff Mack Lobell!

I Wahlstens katalog har de en benämning på engelska och en på svenska på engelska Blinds/Can't see back och på svenska "can't see back".

Ni har nog ganska rätt båda två!

I boken Nya Champion (svenska översättningen) kallas de fårskinnsrulle.

Vi kallar det cheekrolls eller can't see back. Can't see backs ar ju (egentligen) de "halva" lapparna (vet inte vad de kallas pa svenska) sa det kan bli nagot forvirrande ibland.

Ludd eller skinn har jag hört att det kallas. Det korrekta namnet har jag däremot ingen aning om.

Vi kallar det cheekrolls eller can't see back. Can't see backs ar ju (egentligen) de "halva" lapparna (vet inte vad de kallas pa svenska) sa det kan bli nagot forvirrande ibland.

Det kallas för halvstängt eller halvstängda skygglappar om man ska vara noga.

Jag tror att de i amerika skriver can't see back bara på etiketten till de muddar som ska exporteras till Sverige eller möjligtvis till Europa. Tror det är walsh muddar jag sett det på!

du menar kanske Blinkers?

Är inte det ett samlingsnamn för alla typer av skygglappar och ludd som begränsar seendet för hästen inom galoppsporten.

Det var länge sedan jag var på galopp men tidigare var det i alla fall så att de hästar som startade med blinkers hade ett B i programmet, efter jockeyns vikt har jag för mig att det stod.

jag håller på med trav, men detta var den enda bilden jag hittade lite snabbt.
vi använder bara ordet för blinkers för det jag visade på bilden, skygglappar för hel/halbstängt iallafall.
Men det betyder ju inte ett det inte heter det allt.

jag ska söka lite till - återkommer!

"Blinkers
En utrustningsdetalj inom galoppen, skygglappar som gör att hästen inte ser åt sidorna, bara rakt fram. Markeras i programmet med “B”."

det lär alltså vara en grej som vi har "snott" från galoppen, men har eg samma funktion som skygglappar.

Just precis sånna jag menar .. :)

Och jag har hört alla dessa namn som sagts i denna tråd .. så då väljer jag att kalla dom för Mack Lobellare ... kan ju knappast vara fel ... :angel:

Tack åh bock ! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 369
Senast: Tantan
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 708
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka