Lyx som småbarnsförälder

Tora

Trådstartare
(jag vet att detta är en helt meningslös tråd men jag kunde inte låta bli)

När man blir förälder så plötsligt uppskattar man det lilla enkla i livet på ett helt annat sätt.

För första gången på fyra månader är jag helt barnlös.

Mormor har tagit tvååringen och min man har tagit minstingen för att åka och titta i en fiskeaffär. Då den lille brukar sova gott i bilen så brukar det inte vara några problem att sova åtskilliga timmar i bilen.

Så i alla fall två timmar (kanske tom två och halv timme) är jag helt själv och kan göra precis vad jag vill.

Först skall jag ta ett bad och sedan skall jag sätta mig framför tv:n och titta på första Sex and the city filmen. Men stor sannolikhet så kommer jag att somna efter några minuter, men det gör absolut ingenting.

Mina barn har verkligen gett mig en annan uppfattning om vad som är lycka och viktigt i livet.

Först när man är småbarnsförälder så förstår man hur otroligt skönt det kan vara att bara vara själv i två timmar med absolut inga som helts måsten :D.

Ifall någon undrar så ja, jag saknar dom två filurerna redan och det är inte helt enkelt att koppla av.

Mvh

Tora

Sv: Lyx som småbarnsförälder

Det var inte en meningslös tråd. Som blivande förälder kändes det trevligt att läsa och gör att det blir allt tydligare hur viktigt det är att faktiskt planera in sådana stunder. :)

är med blivande småbarnsförälder å jag kan tro att man verkligen uppskattar dom där stunderna på ett helt annat vis...att bara få vara!..har en svägerska som har tre småttingar, hon menar på att bara den friheten att åka till affären själv är helt underbar!!

*kl*

Vad skönt att man gör lite nytta i alla fall :D!

Glömde en viktig grej: Man får skriva på Buke i lugn och ro :p

Så nu är det badet avklarat. Nästa steg: Soffa och film!!!! Innan jag somnar alltså..........Lite godis och cola blir det också. Gör att jag håller mig vaken i några minuter i alla fall.

Man skall inte vara rädd för att lämna bort sina barn då och då. Man är inte en sämre mamma/pappa bara för att man uppskattar ensamhet ibland.

Jag vet att detta antagligen får många att bli väldigt upprörda men jag måste erkänna att jag längtar till när minstingen är så pass stor så att han kan sova själv hos mormor. Det skall bli så skönt att bara få sova en hel natt.

Mina barn är helt otroligt duktiga med sovandet men jag själv kan inte riktigt slappna av. Fast jag är väldigt svårväckt igentligen så vaknar jag omedelbart när jag hör minsta pip från barnen. Har upptäckt att jag står på "standby" hela tiden då jag aldrig riktigt kan slappna av.

Fördelen är att man blir en så mycket bättre förälder när man fått lite egentid. Nackdelen brukar vara att det är inga som helst problem att lämna barnen hos morföräldrarna. Tvååringen brukar tjata hela dagen om att han skall till mormor. Däremot att ta hem dom brukar vara värre. Det är inte alltid så populärt att åka hem :D. Mormor brukar trösta mig med att jag var precis likadan när jag var liten och att det är så det skall vara :D:D:D

Mvh

Tora

Tora;14230575Jag vet att detta antagligen får många att bli väldigt upprörda men jag måste erkänna att jag längtar till när minstingen är så pass stor så att han kan sova själv hos mormor. Det skall bli så skönt att bara få sova en hel natt.[/QUOTE skrev:
Jag tror faktiskt ingen blir upprörd av det, de flesta småbarnsföräldrar kan nog leva sig in i hur mycket man saknar att sova en natt i sträck när man inte fått göra det på länge.

Får jag flika in en onödig historia då :)
Häromdagen var jag, mannen och dottern hemma. Farmor och farfar kom på besök. Efter ett tag passade maken på att hämta en lampa som vi beställt.

Dottern (tre år i april) tittade skeptiskt på mig, sedan tog hon mig i handen och gick till ytterdörren och sa - Mamma, du måste klä på dig kläderna och åka handla!!

Allt för att få egentid med farmor och farfar - så det är inte bara vi som behöver pauser från familjen :D.

Annars älskar jag mina ensamma pysselstunder. Jag älskar familjen också, men jag älskar dem ännu mer om jag får lite tid ibland. När jag fyller år och maken frågar vad jag önskar mig svarar jag alltid - Tid med dig!

Jag ska komma med ett meningslöst inlägg - men första gången jag kunde åka iväg och handla efter jag fick bebis så letade jag reda på längsta kön på City Gross så jag skulle få stå där så länge som möjligt. Det säger väl allt. :D

Nu när min Ture är 9 månader ska jag sova utan honom (frivilligt, åkte på två nätter på sjukhus i jan) och det är med skräckblandad förtjusning!

(Först när man är småbarnsförälder så förstår man hur otroligt skönt det kan vara att bara vara själv i två timmar med absolut inga som helts måsten :D.

Ajdå, vet inte hur jag ska tolka det då jag som barnlös dagligen blir hög på kvalitativ egotid med mig själv á flera timmar :o:D

I helgen så ska vi ha Mys o ensam helg. Sonen 1 år åker till morfar 12 mil bort på freda o kommer hem på söndag. De är första gången han sover borta i 2 nätter, men de går nog bra.

I november var vi på bröllop en natt o då sov han hos morfar vilket gått jätte bra.

Men sen vet jag att pappa alltid försöker lösa problem som uppstår själv innan han ringer. Men de är lite nervöst om han verkligen kommer vilja sova, sist vi var där i jul så var han vaken 3 Tim mitt i natten. Men de ser inte pappa som något problem han vill tom att sonen skulle våra uppe lite längre när vi var där, för han tyckte de var roligt :D så de reder sig nog. Ringer man o frågar så kommer han säga att de går jätte bra oavsett, om de nu inte är KAOS.

Men de går säkert jätte bra. Vi ska umgås med en kompis som kommer upp o bara vara E o S o inte mamma o pappa. :)

Alla behöver vi egentid o tid tillsammans. Man är inte en dålig förälder för att mån längtar efter lite egentid.

kl

Jag har två små töser här hemma, en på 2 år och en på 5 månader.
Bara för att nämna några saker så är det lyx för mig att få äta en middag i lugn och ro (t ex när My är hos farmor och Maja kanske sover) eller att få rida i lugn och ro ( t ex när mormor är med och passar tjejerna i stallet).

Det är lyx att få ta en dusch i mer än 2 sekunder utan två barn som väntar på att få uppmärksamhet av något slag.

Det är lyx att få sätta sig en stund vid datorn och fixa lite med bilder eller skriva några rader på buke.

Det är lyx att kunna sitta någon timme på kvällen och bara slöglo på tv utan något barn som är vaket.

Det är lyx att få åka en snabbis till stallet helt själv.

Det är lyx att få sitta ner i soffan en stund tillsammans med maken och bara gosa och prata om hur dagen har varit eller något annat som man bara vill småprata lite om.

Det är lyx att få åka och shoppa lite själv (jag minns första gången efter att My föddes som jag kunde åka i väg mer än 1,5 timme och bara gå i köpcentrumet och prova kläder i lugn och ro.... då var hon 8 månader! Jag börjar lite smått längta efter det nu med, men får nog snällt vänta ett tag till.)

Det är lyx att få gå en promenad utan att putta barnvagn.

Jag längtar helt klart efter att få sova en hel natt. Det har inte hänt på sisådär 2,5 år eller så, så det är klart att det vore skönt. Jag har sovit borta från My 3 nätter sen hon föddes, en natt på jobbet och två nätter när jag var i väg höggravid på SM för islandshästar (publik alltså) och sov på en hemsk luftmadrass... My har aldrig sovit borta och det dröjer nog innan det händer, jag känner inget behov av att stressa med det.

Jag har ett spa besök och ett restaurangbesök att "ta ut" som jag fått i present, och jag läääääääääääääääängtar! Man är absolut ingen dålig förälder bara för att man tycker om att ha lite tid för sig själv ibland, snarare tvärtom.

//Julia

Ajdå, vet inte hur jag ska tolka det då jag som barnlös dagligen blir hög på kvalitativ egotid med mig själv á flera timmar :o:D

Jag lovar att som småbarnsförälder så uppskattar man det ännu mer då egentiden är så sällsynt :D. Sen att man bara kan vara vuxen en stund och stänga sina öron då det faktiskt inte finns något att lyssna efter (som nu tex så sover min minsting oroligt och jag lyssnar hela tiden).

*kl*

Fick hela 4 timmar för mig själv. Hann faktiskt titta klart på Sex and the City filmen. Ettan är bara så bra.

Mvh

Tora

Det är lyx att få åka en snabbis till stallet helt själv.

Det är lyx att hinna med en snabbis..........:D:D:o:o

(Bara min fantasi som har vaknat till liv nu när jag laddat batterierna)

*kl*
Vi har ju mycket hjälp från morföräldrarna (bor 500m från oss). Visst skulle det gå annars också men det är så mycket lättare med lite hjälp. Är så glad att mamma och pappa är "gammeldags" morföräldrar som engagerar sig mycket i sina barnbarn och som mer än gärna vill vara barnvakter så ofta som möjligt.

Flera av mina bekanta som har fått barn har fått komentaren "Tro inte att vi kommer att sitta barnvakt hela tiden" från sina föräldrar.

Jag hade nog blivit väldigt ledsen om min mamma sagt så till mig. Inte för att jag vill ha en billig barnvakt utan för att det låter så oengagerat. För mig var en del av glädjen med att vänta barn just det att mamma och pappa också var så glada över det. Tom pappa fick en liten tår i ögat när jag berätta att jag var gravid.

Mvh

Tora

Ja, en snabbis är aldrig fel (och så lyxigt att hinna med!):D!

Vi har också otroligt mycket hjälp från far och morföräldrar och jag är så glad för det, inte bara för min egen och makens skull, utan också för döttrarnas skull som får en så fin kontakt med sin mormor och morfar och farmor och farfar. My är med sin farmor minst en gång i veckan ( då är de ofta någon annanstans än här) och med sin mormor oftast två gånger i veckan (då är vi i princip alltid tillsammans allihop). Oftast träffar vi farmor någon mer dag i veckan också, fast då blir det inte barnvakt på samma sätt, utan vi kanske tar en promenad ihop eller äter middag eller så.

Sen har vi också lyxen att äta middag tillsammans med våra närmsta grannar (min mans bror med fru och barn) varje dag, då vi lagar mat varannan dag. Det är jätteskönt att slippa allt vad matlagning innebär varannan dag, men ändå få br amat på bordet och trevligt sällskap. Har någon av oss gäster eller vill äta ifred någon gång, så kör vi matleveranser mellan husen, men det händer rätt sällan.

Jag träffar kompisar rätt ofta också och syskon och kusiner, och det är ju alltid en hjälp när någon av de är med hemma. My blir på gott humör och vi brukar alltid hitta på någon skoj, så det är roligt! Jag är enormt tacksam för att vi har det så bra på alla sätt och vis, det gör livet så mycket enklare och roligare!

//Julia

Ja, en snabbis är aldrig fel (och så lyxigt att hinna med!):D!

Vi har också otroligt mycket hjälp från far och morföräldrar och jag är så glad för det, inte bara för min egen och makens skull, utan också för döttrarnas skull som får en så fin kontakt med sin mormor och morfar och farmor och farfar. My är med sin farmor minst en gång i veckan ( då är de ofta någon annanstans än här) och med sin mormor oftast två gånger i veckan (då är vi i princip alltid tillsammans allihop). Oftast träffar vi farmor någon mer dag i veckan också, fast då blir det inte barnvakt på samma sätt, utan vi kanske tar en promenad ihop eller äter middag eller så.

Sen har vi också lyxen att äta middag tillsammans med våra närmsta grannar (min mans bror med fru och barn) varje dag, då vi lagar mat varannan dag. Det är jätteskönt att slippa allt vad matlagning innebär varannan dag, men ändå få br amat på bordet och trevligt sällskap. Har någon av oss gäster eller vill äta ifred någon gång, så kör vi matleveranser mellan husen, men det händer rätt sällan.

Jag träffar kompisar rätt ofta också och syskon och kusiner, och det är ju alltid en hjälp när någon av de är med hemma. My blir på gott humör och vi brukar alltid hitta på någon skoj, så det är roligt! Jag är enormt tacksam för att vi har det så bra på alla sätt och vis, det gör livet så mycket enklare och roligare!

//Julia

Känner igen mig i det med sovandet.
När Isak är hemma ligger jag hela tiden och lyssnar på
om han är vaken. Även när jag sover.

Det är nog omedvetet att man hela tiden har ett öra på barnet.

Och visst är det skönt med egentid, få duscha utan att lilleman vill in i badrumet, sitta vid datorn i lugn och ro osv

Senast ändrad:

Duka fram en massa onyttigt, ligga och mysa i soffan (med eller utan sällskap) och inte behöva plocka undan efter sig utan bara släppa allt å gå och lägga sig (eller vad man nu ska göra :angel:)

Mina barn kommer bo en hel vecka hos mormor och morfar v.9. Vad tusan ska jag göra då? :eek:

det är lyx att få gå på toaletten själv :D
har tvillingar på 21 månader, dom är ÖVERALLT där jag är, hela tiden...:D

Skrev följande i min blogg häromdagen, där samtliga önskemål är vad som skulle anses som lyx i dagens läge.

Jag skulle så gärna vilja dricka en kopp kaffe eller te, eller ett glas med vad som helst utan att krampaktigt hålla i vätskebehållaren hela tiden.

Jag önskar att jag kunde sitta i soffan och läsa en bok i lugn och ro utan att behöva skydda boken med mitt eget liv och upprepa "nu läser jag boken" hundrafemtiotolv gånger.

Jag vill kunna ha en prydnassak på lägre höjd än 120 cm utan att tio minuter senare hitta den i en sko, i sängen eller i tio delar (eller alltihop på samma gång).

Jag vill kunna ha de 80 % av husets dörrar som är låsta olåsta och öppna, utan att behöva vaka över barn och saker varenda sekund.

Jag vill kunna glömma posten på fönsterbrädan innanför dörren utan att hitta Icas reklamblad i en silljon delar i hallen. Och vardagsrummet. Och sovrummet. Och köket.

Jag vill ha fjärrkontrollen lättillgängligt och helst på soffbordet, inte gömma den under kuddar för att ens ha möjlighet att byta kanal och snarare beskåda än genomföra Jakten på den försvunna fjärren.

:p

:rofl: underbart...

Vi fick plocka ut fjärrkontrollen ur konan i vårt förra hemmabio system. Den var inte lätt att hitta!!!

Men stämmer din lista, måste mina barn vara oerhört lugna. De enda man inte kan lämna framme på vardagsrumsbordet är typ kanna med saft och godis. Men telefoner, fjärrkontroller, prydnadssaker osv finns överallt i huset inom räckhåll.

Lyx numera för mig är:

-Kunna äta godis ifred. Ingen som gräver i påsen och hetsäter och sen går och kladdar i halva huset med kletiga fingrar och tjuter när hon inte får mer :p

-Åka till stallet ensam.

-Handla ensam.

-När Lowe fortsätter sova när jag drar mig undan honom på nätterna så jag kan sova på mage.

-En kopp kaffe/the i soffan när båda trollen sover.

-Äta frukost och läsa tidningen ensam i lugn och ro (händer aldrig tyvärr...).

-En dusch i lugn och ro.

I stort sett allting som man får göra ensam känns som lyx numera. Skulle till och med tycka att rensa rabatten vore lite lyxigt avkopplande just nu, bara jag fick göra det utan att ha ansvar för ett barn. :p

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 320
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.