liden

Trådstartare
Någon som har nån dunder kur mot lymfangit? Min häst har problem med lymfangit från och till. Det svullnar rejält, hela benet. Hon får nu penicillin och butta. Men vill gärna ha mer tipps. Någon som använt nån allternativ behandling mot detta?
Mycket tacksam för svar.

Sv: Lymfangit

har läst lite om örter förut och snärjmåra och ringblomma ska vara bra för kymfsystemt. För tror det är att om lymfsystemet fungerar dåligt så kommmer inte salggprodukter och gifter ut , utan de fnns kvar i ledvätskan (tror jag det är) och finns de kvar länge kan de ge lymfangit, de kan ju även få lymfangit av andra saker... men kan ju vara värt att prova, du kan läsa hästägarens örtabok står om hur man kan behandla lymfangit där :)

ATT ALLTID TVÄTTA OCH SMÖRJA SMÅ SÅR

Jag måste vara jätte jätte nog att göra rent små små sår och smörja dem med salva så inte flugor och äckel kan vara där och smutsa ner..

det är väl egentligen det ända, att verkligen ha koll på såren. . .

Jag hade för många år sedan en häst som lätt fick lymfangit. Jodopaxomslag över natten hjälpte oss många, många gånger. Svag jodopaxlösning på bomull, gärna plast och sen linda.

har en häst hemma nu som är 19 år . han skadade sig på en spik tror jag.han var fin i början på betet och nu när det kom regn så var benet som en telefon stolpe. ringde ägaren och berätta . där var ett litet sår jag tvätta det satte salva och nu är han fin igen .Haft detta i 3år. och det finns inget att göra bara axeptera att det är så säger hon .hon har gjort allt för denna häst . jag vet inte men hästen galopperar i hagen nu i allafall .:confused:

stort jodopaxomslag med mycket jodopaxlösning på, funkar oftast. men penicillinsalva är bäst, men den kan man bara få av veterinär...

har läst att vissa har salva i såret, det ska man absolut inte ha! det täpper till så att det inte kommer dit någon luft vilket skapar ett paradis för baciller!

Jodopaxomslag vid minsta tendens till ödem i benet. Som någon sa - uppmärksamma alla små sårskador. Kolla igenom hagen - mkt buskage, taggar osv bäddar förstås för att en ny infektion ska uppstå.

När en häst får återkommande lymfangiter på ett och samma ben tyder det på att dränaget i det benet har blivit skadat (oftast genom tidigare infektioner som lett till lymfangit). Pga detta får hästen ett lymfangit vid så små reaktioner att ett friskt system hade klarat ut det. Skadorna är kroniska. De beror inte på att hästen samlat på sig slaggprodukter eller någon annan bullshit. Någon "reningskur" är mao inte att tänka på - varken i det här fallet eller annars.

har läst lite om örter förut och snärjmåra och ringblomma ska vara bra för kymfsystemt. För tror det är att om lymfsystemet fungerar dåligt så kommmer inte salggprodukter och gifter ut , utan de fnns kvar i ledvätskan (tror jag det är) och finns de kvar länge kan de ge lymfangit, de kan ju även få lymfangit av andra saker... men kan ju vara värt att prova, du kan läsa hästägarens örtabok står om hur man kan behandla lymfangit där :)

Inte många rätt här, tyvärr. Lymfa och ledvätska är två vitt skilda saker. Läs igen... Lymfangit beror inte heller på att gifter ansamlas i benet.

Någon som har nån dunder kur mot lymfangit? Min häst har problem med lymfangit från och till. Det svullnar rejält, hela benet. Hon får nu penicillin och butta. Men vill gärna ha mer tipps. Någon som använt nån allternativ behandling mot detta?
Mycket tacksam för svar.

Min häst har lymfangit, har gått på penicillin och Metacam och jag har gjort jodopaxomslag. Han är inte halt eller har feber och då är det asviktigt att de rör på sig. Promenader/skrittas flera gånger per dag...detta för att hjälpa benet att bli bra. Har följt detta och han är nu snart bra.

Du skriver att dränaget i benet är skadat vid kronisk lymfangit. Går det inte att reparera på nått sätt? Om hästen är fri från lymfangit i många år blir benet som ett vanligt ben igen då?

Ett bra tips är att hålla stenkoll på hästens ben, och vara supernogrann med alla små sår. Inga sårskorpor ska finnas heller! Skulle man ändå råka ut för lymfangit, så är min bästa idé att lägga på ett jodopaxbandage över natten, och sedan göra rent såret ordentligt nästa morgon och så på med nån typ av bandage så det inte kommer in någon ny skit i såret.

Vid kronisk lymfangit är benet alltid mer eller mindre svullet. Jag förstod ditt inlägg som att din häst hade sådana problem? Om hästen pga sårskador får upprepade lymfangiter men med helt symptomfria perioder mellan har den sannolikt inga permanenta skador, eller - om det alltid är samma ben - så små skador att det än så länge inte kan betraktas som kroniskt. I det sistnämnda fallet torde hästen dock vara i riskzonen och behandlas därefter - noggranna visitationer och taggfria hagar!

Sårskorpor är en förutsättning för att sår ska läkas. De ska bara avlägsnas om såret är infekterat och behöver saneras som vid mugg t ex.

Det bästa när det väl har blivit lymfangit är att be om penicillinsalva. Min förra häst fick lymfangit väldigt lätt och det slutade alltid med att det var det enda som hjälpte, trots jodopaxomslag, motion, penicillin i halsen och så vidare.

För att förhindra det från början så är jag noga med att kolla efter sår, ser jag något rengör jag direkt med jodopax och sen på med Socatyl, som är guld värt när man har haft tillräckligt med lymfangitproblem.. :grin:

Har såret däremot redan börjat läka och det ser fint ut låter jag det vara, alltså rengör inte heller, då är det risk att man öppnar upp det igen.

Problemet med min häst är att man aldrig ser något sår. Och lymfangiten kommer alltid när det är blött ute. Tex vid snösmältning eller regnvått gräs.

När min häst var mellan 3-4 år fick han lymfangit för minsta lilla skråma. Efter den femte penicilinkuren skrev veterinären ut Tokosel till honom. Det hjälpte och han har inte haft lymfangit sen dess.
Nu är han 13 år :D

Jag måste ju vara dum ihuvudet...
Jag har lärt mig för en evighet sedan att aldrig lägga jodopax omslag på lymfangit...!
Endast spritomslag.
Jag bruckar lägga spritomslag över natten, ut och promenera massor, men kan rida även om den har lymfangit, bara den inte haltar och tycks besväras utav det.
Jag provar alltid detta innan jag ens ringer veterinären, då mitt fullblod haft det otaliga gånger och man vill ju inte behandla jämt och ständigt...

Tokosel kan man väl köpa på apoteket, det är väl inte receptbelagt heller...

Så hästar kan alltså få lymfangit om dem har brist på selen eller? Eller det kanske blir värre med den bristen. Min häst är svullen också kanske han har brist på selen..?:confused:

Jag hade för många år sedan en häst som lätt fick lymfangit. Jodopaxomslag över natten hjälpte oss många, många gånger. Svag jodopaxlösning på bomull, gärna plast och sen linda.

Precis så gjorde jag också på min gammelgumma som fick lymfangit för minsta lilla.
Man lärde sig "mota Olle i grind"
innan jodomslaget masserade jag också med grumme grönsåpa och ljummet vatten

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V