Sv: Lymfangit

Lymfangit är en infektion. Selenbrist ger inte upphov till infektioner.

Däremot är både Se och vit E antiioxidanter som hjälper kroppen vid sårläkning mm. Vid konstaterad brist bör det tillsättas, men med tanke på hur toxiskt det är vid överdosering bör man veta att det föreligger en brist i foderstaten eller att hästen har ett ökat behov (dräktighet, ung häst).

Varför kan man inte använda Jodopaxomslag till Lymfangit ?

Det är väll det enda joden duger till att dra ur infektioner ur små sticksår eller hovbölder ?

Hmm svamp också :-)

Mvh Mia

Hej! Jag har fått tips av distriktvet att lägga alsolspritbandage, ej mer än tolv timmar /dag. Annars torrt omslag alt. naket ben. Är benet utan linda efter alsolsprit bandagen skydda mot flugor med t.ex skillingaryd salva runt omkring såret. Håll koll på tempen. Det har hjälpt min häst nu flera år på sommaren då han annars så himla lätt får lymfangit.

men det kanske hjälper mot lymfangit?...(tokoselen som vimsan beskrev fattade jag det så)

Min häst fick tokosel för att bli mer motståndskraftig, kanske inte bara mot lymfangit utan i stösta allmänhet.

Varför veterinären valde just Tokosel vet jag inte, det är ju som sagt 10 år sen och det gav ju rätt effekt. Han har ju inte haft lymfangit sen dess.

Min häst fick tokosel för att bli mer motståndskraftig, kanske inte bara mot lymfangit utan i stösta allmänhet.

Varför veterinären valde just Tokosel vet jag inte, det är ju som sagt 10 år sen och det gav ju rätt effekt. Han har ju inte haft lymfangit sen dess.

Det kanske skulle hjälpa min häst också...men hur vet man att man inte "överdoserar", vet ju inte hur mycket selen han får i sig annars...
Han är svullen i alla benen på morgonen men sen försvinner det under dagen igen. :crazy:

Prata med veterinären om det så det blir rätt.

Är han alltid svullen på morgonen?
Vad händer om han går ute på natten?

Prata med veterinären om det så det blir rätt.

Är han alltid svullen på morgonen?
Vad händer om han går ute på natten?
han är alltid svullen på morgonen-sista tiden. Han är inte svullen om han har varit ute på natten.

Har pratat med vet. och han sa att jag skulle smörja på med salicylsyrevaselin och om han inte var bättre inom en vecka skulle jag ringa igen så skulle han komma och kolla...

Jag tycker inte heller att det låter som lymfangit.

Hur gammal är hästen?
Vad får den för kraftfoder när den står inne?

Jag tycker inte heller att det låter som lymfangit.

Hur gammal är hästen?
Vad får den för kraftfoder när den står inne?

Hästen är 13 år och får enbart mûssli när jag har ridit. Han får betfor en gång per dag oavsett ifall jag har ridit eller inte (2 dl) med torsklevertran och vitlök i.

När min häst var mellan 3-4 år fick han lymfangit för minsta lilla skråma. Efter den femte penicilinkuren skrev veterinären ut Tokosel till honom. Det hjälpte och han har inte haft lymfangit sen dess.
Nu är han 13 år :D

Är det en salva?

nej, det är ett pulver som innehåller selen som man ger i maten om behovet finns. köps receptfritt på apotek.

mot lymfangit lägger vi jodomslag och är det något synligt sår lägger vi lite streptocillin på först. får hästen temp eller svullnaden inte går ner fort nog så pratar vi med veterinären som skriver ut tex. butta eller metacam och pencillin.

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Har själv ingen erfarenhet av lymfangit på mina hästar men då jag använder homeopatmedel med mycket goda resultat på mig, mitt barn och mina hästar, vet jag att medlet Bufo brukar användas vid lymfangit.
Till skillnad mot örter kan du använda homeopatmedel utan risk samtidigt med konventionella mediciner.
Vill du prova så ta kontakt med en djurhomeopat. MVH:)

När min häst var mellan 3-4 år fick han lymfangit för minsta lilla skråma. Efter den femte penicilinkuren skrev veterinären ut Tokosel till honom. Det hjälpte och han har inte haft lymfangit sen dess.
Nu är han 13 år :D

Vad är Tokosel?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V