Lydnadsträning- traggla eller...?

gadriel

Trådstartare
Jag har så smått börjat träna lite lydnad med min hund för skoj skull och han verkar tycka det är kul också :) Det jag funderar på är hur ni tränar, tränar ni samma moment till det är perfekt eller tränar ni till hunden förstått och sen slipar efter hand?

Vi har börjat träna lite fot, han hittar inte positionen 100 % men har fattat vad det går ut på, vrider jag mig så har han börjat följa med. Har ökat på sträckan vi går lite eftersom. Ska vi traggla det här till positionen sitter helt innan man går vidare eller ska jag slipa lite efterhand, begära lite mer varje gång?

Under tiden tränar vi också "ligg kvar" där jag ökar tiden och störingen lite för var gång. Apporten leker vi fram eftersom han tycker det är lite konstigt och jobbigt men det börjar gå upp ett ljus nu tror jag ;)

Sv: Lydnadsträning- traggla eller...?

Jag har lärt in positionen först utan att ta ett enda steg framåt i början. När den börjar sitta kan man flytta sig tex till höger och vänster och så småningom helt om, sen börjar jag gå! Det räcker med 1-2 steg i början. När detta sitter kan man successivt börja promenera längre. Så fort hunden kryper för långt fram (om den gör det) är det bara att stanna igen-fot! Det är bra att då och då gå tillbaka till grunderna så att man underhåller en bra position. Så! När hunden sitter rakt brevid dig med bogen vid ditt knä och ger kontakt så har du ett rätt "fot". Därifrån är det bara att utveckla :)

Jag har lärt in positionen först utan att ta ett enda steg framåt i början. När den börjar sitta kan man flytta sig tex till höger och vänster och så småningom helt om, sen börjar jag gå! Det räcker med 1-2 steg i början. När detta sitter kan man successivt börja promenera längre. Så fort hunden kryper för långt fram (om den gör det) är det bara att stanna igen-fot! Det är bra att då och då gå tillbaka till grunderna så att man underhåller en bra position. Så! När hunden sitter rakt brevid dig med bogen vid ditt knä och ger kontakt så har du ett rätt "fot". Därifrån är det bara att utveckla :)

Tack för bra svar!
Ska nog skippa att gå då och träna positionen mer. :)

Jag har så smått börjat träna lite lydnad med min hund för skoj skull och han verkar tycka det är kul också :) Det jag funderar på är hur ni tränar, tränar ni samma moment till det är perfekt eller tränar ni till hunden förstått och sen slipar efter hand?

Absolut inte. Skulle jag göra det så skulle jag helt garanterat ha en hund som tittade på mig som om jag var en komplett idiot så fort jag ville göra något.

Jag tränar inte ens alla gånger tills att hunden förstått vad det går ut på. Jag tränar ett moment tills att jag ser att det börjar gå liiiiite åt det håll jag vill ha det, sedan gör vi något annat.

När hon sedan har förstått vad jag vill att hon ska göra så kan vi köra det momentet 2-3 gånger, sedan växlar vi med något annat och sedan kan vi ta tillbaka till det första. Men jag tjatar absolut aldrig någonsin.

Sedan har jag börjat träna in fotgåendet sist.
Först var det grundläggande "sitt", "ligg", "stanna". Sedan började vi med läggande/ställande under gång, apportering och lite inkallning. Vi tog allt "det lätta" först och när vi väl hade lite olika moment att välja mellan och variera mellan så började vi lite med fotgåendet.

Senast ändrad:

Absolut inte. Skulle jag göra det så skulle jag helt garanterat ha en hund som tittade på mig som om jag var en komplett idiot så fort jag ville göra något.

Jag tränar inte ens alla gånger tills att hunden förstått vad det går ut på. Jag tränar ett moment tills att jag ser att det börjar gå liiiiite åt det håll jag vill ha det, sedan gör vi något annat.

När hon sedan har förstått vad jag vill att hon ska göra så kan vi köra det momentet 2-3 gånger, sedan växlar vi med något annat och sedan kan vi ta tillbaka till det första. Men jag tjatar absolut aldrig någonsin.

Sedan har jag börjat träna in fotgåendet sist.
Först var det grundläggande "sitt", "ligg", "stanna". Sedan började vi med läggande/ställande under gång, apportering och lite inkallning. Vi tog allt "det lätta" först och när vi väl hade lite olika moment att välja mellan och variera mellan så började vi lite med fotgåendet.

Jag menar ju inte att jag tjatar, då tappar min hund intresset, nu tränar vi lite, sen busar vi och går vidare i skogen, kanske gör ngt uppletande. Stannar en stund senare och tränar momentet ett par gånger till och sen knalla vidare. Varierar även med trickträning och sånna grejer.

Jag menade mer om man tränar momentet helt färdigt innan men fortsätter med nästa. :)

Ah, då missförstod jag lite :o

Lugnt, min vovve är inte så kvick i huvudet alla gånger så man kan inte traggla med honom :angel:

Tränade position lite nu på promenaden och han var riktigt duktig, och hängde med fint om jag vred lite på mig men helt plötlsigt stänger hjärnkontoret av och han fattar inte alls vad "fot" betyder. - va, ska jag ligga, eller nähä, men jag sitter ju här matte, framför dig. Men om jag gnäller lite då, eller JAA du vill att jag ska skälla :idea:

:D

Jag tränar ett par moment åt gången. Kanske 2-5 per pass beroende på hund och hur mycket variation hunden behöver!

Ibland hela program också när vi känner för det.

Jag tränar ett par moment åt gången. Kanske 2-5 per pass beroende på hund och hur mycket variation hunden behöver!

Ibland hela program också när vi känner för det.

oki, ja det är nog bra att ha lite olika. Jag har ju ligg och apporteringen att träna på vid sidan om.

Sen har jag precis börjat träna med en kompis som har två hundar så vi kan göra samma moment men med störning. Började i tisdags och ska träna en gång i veckan och när vi kom höll hon på att valla med sina hundar så det var får och hundar överallt men vovven höll sig ändå lugn. Väldigt nyttig passivitetsträning (det behöver han!).

Vi möter nästan aldrig hundar men han låg faktiskt kvar på ligg även om den ena hunden var ett par meter ifrån och jag ändå gick bort 5-10 m. Var mer än nöjd när vi åkte hem :)

Det viktiga tycker jag, är att träna ord och komandon i vardagen för att sedan lägga in det i lydnaden. Stanna, sakta,före osv är perfekt att träna på promenaden. Sedan tränar jag lite men ofta, förutom 1-2 ggr i veckan då jag tränar lite mer..

Beror ju helt på vad man har för hund elelr hur man själv är som människa :)

Däremot kan du ju börja träna olika moment, isärplockade dela som kanske tex inte kräver fotgåendet (om nu detta är lite osäkert). Sedan hjälper jag hunden så länge den behöver det för att komma rätt, så den lär sig rätt position. Sedan minskas hjälperna allt eftersom.

Det viktiga tycker jag, är att träna ord och komandon i vardagen för att sedan lägga in det i lydnaden. Stanna, sakta,före osv är perfekt att träna på promenaden. Sedan tränar jag lite men ofta, förutom 1-2 ggr i veckan då jag tränar lite mer..

Beror ju helt på vad man har för hund elelr hur man själv är som människa :)

Däremot kan du ju börja träna olika moment, isärplockade dela som kanske tex inte kräver fotgåendet (om nu detta är lite osäkert). Sedan hjälper jag hunden så länge den behöver det för att komma rätt, så den lär sig rätt position. Sedan minskas hjälperna allt eftersom.

Jo det är nog bra, stanna har vi tränat lite på, gå före och lite andra grejer. Jag vill mest träna för att han ska få jobba lite, han behöver lite hjärngympa och tycker det är jättekul när man ger han olika uppgifter och det blir lite tjatigt att spåra jämnt och ständigt.

Ja att plocka isär verkar bra. Får läsa lite mer i min bok om jag hittar ngt mer moment vi kan träna på samtidigt (momea(stavas?) mohlins lydnadsbok).

Tänkte vi skulle gå någon kurs sen men känner att jag vill träna mer med andra hundar och andra störningar så vi får ut mer av själva lydnaden på kursen.

Kan vara smart, om inte annat kanske du får jätte mycket tips som gör att det blir lättare för dig :)

"Med sikte på 10:an" ska tydligen vara en bra lydnadsbok...om du får idetorka :P

träna även ingångar, det hjälper ju positionen också, om du hjälper hunden ;)
Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 858
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
930
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 387
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈