Lydnads prov 1

Sv: Lydnads prov 1

Hur långt skall man ha hunnit då hunden är 14 mån.
Vad skall man kunna kräva av en så ung hund.

Hur långt har ni kommit med så unga hundar.

Just nu är min inte villig alls på att träna.
Har löpt blir nerstämd loj.
Nu skendräktig.
Går nu på behandlig hoppas på att hon snart blir alert igen.

Det där är så olika från hund till hund. Då min var 14 månader hade hon precis blivit ordentligt rumsen och fått mod nog att pinka på annan plats än hemma. Kompisens hund ägde tävlingsbanorna vid samma ålder.

Rent tävlingsmässigt anser jag att hunden inte behöver kunna något alls innan två års ålder. Både hund och förare brukar ha fullt upp ändå med vardagslydnad, könsmognader och liknande. Är hunden mogen för det kan man börja leka in lydnaden och spåret långt tidigare, men allvaret börjar inte förrän hunden är vuxen. Har man gjort ett bra jobb med det vardagliga är det ingen match att få till tävlingsmoment.

Tycker ni tänker dumt nu. Är man inte hundra om hunden ligger så har man inget där o göra.

Om ni tycker en hund ska palla ligga kvar så borde man väl också tycka att alla ska kunna ligga plats?. Tycker det är förjävligt hur en hund kan resa sig på en sån enkelt moment som platsliggning i bruks.Minsta man kan begära att man lärt hunden det momentet. Skillnad mot IPO där det finns en jäkla massa dragningskraft och resa sig.

Jag håller med dej, men tyvärr tänker ju långt ifrån alla så.
Därför kan det ju vara smart att ha tränat så pass mycket att ens egen hund fixar att andra stiger upp.
Eftersom att det mer eller mindre händer vid alla 1:ans platsliggningar.
Sen är det nog många av 1:ans hundar som faktiskt ligger bra på platsen på träning, men när tävling kommer och matte/husse är nervös så blir det annorlunda.

Sen brukar jag träna platsliggning med mer störning än vad som förekommer på tävling för att verkligen få stadga i momentet.

Men om din hund reser på sig för att en annan hund går upp så är det DU som startat för tidigt! DIN hund klarar uppenbarligen inte av momentet.

Hur svårt är det att träna in? Sätt en hund bredvid och kalla in och börja träna ordentligt istället för att låta andra avgöra huruvida din hund ligger kvar eller ej. Min hund ska ligga kvar oavsett vad de andra hundarna gör. Vi har till och med haft en hund som rejsat och hoppat över henne och hon ligger kvar. (Jag brukar till skillnad mot många andra ställa upp och träna med nybörjare, för min hund kan momentet)

Så den andra menar du klarar av momentet då?

va yrar du om den hund som reser sig o drar med sig andra hundar är ju den som startar det hela.

Jag har nog tränat plats med störning för det måste man på en IPO platsliggning för det är betydligt mycket mer störning till och med mer om en hund reser sig i bruks. Så jag tror inte du behöver förklara närmare hur man lär in.

Senast ändrad:

hon menar nog att båda klarar det lika dåligt. störning som störning liksom. alltså hunden som går upp kanske blir störd av att matte/husse är nervös, och stör då i sin tur en annan hund. hunden ska klara det, annars är den egentligen inte mogen för tävling.

jag tränar också massor med störning. gärna med unga hundar som beter sig riktigt illa, skott fast vi inte tränar bruks och på olika underlag. labben är stensäker och har bra fokus även när jag vänder ryggen till/försvinner. sittande i grupp behövde jag aldrig träna separat, och även där är han helt cool.

hon menar nog att båda klarar det lika dåligt. störning som störning liksom. alltså hunden som går upp kanske blir störd av att matte/husse är nervös, och stör då i sin tur en annan hund. hunden ska klara det, annars är den egentligen inte mogen för tävling.

jag tränar också massor med störning. gärna med unga hundar som beter sig riktigt illa, skott fast vi inte tränar bruks och på olika underlag. labben är stensäker och har bra fokus även när jag vänder ryggen till/försvinner. sittande i grupp behövde jag aldrig träna separat, och även där är han helt cool.

Jag sa ju det vet man inte att hunden ligger perfekt då har man inget där o göra. Man ser allt för många som bara kör störningsfri miljö på platsen. Jag tränar ju även med bruks folk så jag har kört sån plats också o då har vi gjort så att var och en kallar in sin hund så det blir en sån störning att det ser ut som på tävling när en hund går upp sen spelar vi fotboll kring hunden, kastar boll o.s.v.

Det är ju faktiskt ett så pass enkelt moment o få o funka så det ska inte kunna brista så som det gör på många tävlingar.

Senast ändrad:

ja, fast åker man med en hund som inte ligger stensäkert är det bara sina egna pengar man kastar i sjön (förutsatt att den inte springer fram till de andra hundarna). jag tycker inte man kan skylla ifrån sig när ens egen hund reser sig för att grannen gick upp. det är det jag menar.

ja, fast åker man med en hund som inte ligger stensäkert är det bara sina egna pengar man kastar i sjön (förutsatt att den inte springer fram till de andra hundarna). jag tycker inte man kan skylla ifrån sig när ens egen hund reser sig för att grannen gick upp. det är det jag menar.

Jo du gör så att du förstör för andra oavsett om ingen reser sig upp. Alla blir oroliga över att deras ska resa sig upp o.s.v. sen reser sig grann hunden så har den föraren fått kasta sin pengar i sjön också. Den kanske funkar perfekt när ingen reser sig upp men tycker inte om andra hundar eller vad det nu må vara eller dominant o vill inte ha en annan hund på sig.

I mina ögon är det självklart att man inte åker o "testar" Aldrig hört en annan bruks människa resonera så knepigt som ni gör. Trodde alla var tämligen överens om detta men detta är ju Buke också. :smirk:

Lämna gärna bra tipps på plats liggning träning
om du är ensam

Lägg hunden o lär den vad "plats" eller vilket kommando du har, vad det betyder. När hon funkar i störningsfri miljö och inte rör sig. Så kan man ju göra massor med saker rulla fotboll förbi henne busa med sig själv gå över henne springa o ståja runt. Ja det är bara din fantasi som sätter begränsningen helt enkelt. allt som du vet din hund tar som en retning ska du göra.

Sen i början så rör dom sig eller rent av går upp då blir du förbannad går o lägger om hunden bara sen fortsätter du. Sen när du ser hunden ligger bra då belönar du henne genom o gå fram o smeka mungipan lite för lungt på henne o prata lite med henne sen fortsätter du på samma vis.

fast jag håller ändå inte med. du har möjlighet att träna alla störningar utom förarens nervositet, och reser din hund sig för att den blir störd av grannen är det du som inte tränat tillräckligt!

rotterö: det beror lite på vad du har för hund. en skrajsen hund lär du bli trygg på platsen. att den ska ligga kvar vad som än händer och veta att du har fullständig kontroll över situationen. en tuffare jycke kan man ryta åt. "du ska fanemej ligga kvar när jag har sagt det" ungefär. men även den tuffare hunden måste man först lära att plats = blickstilla med tunnelseende rakt fram. göm dig inte innan detta sitter som berget! sedan är det bara att mata på med störningar. andra hundar, smällande ljud, att du står och snackar med någon annan osv. träna också på olika underlag, inte kul att misslyckas bara för att du fick en plats med en liten vattenpöl på.

Då är man ju ett nervvrak om man inte ens kan gå 40m ut på plan med en hund lägga den o gå o ställa sig 40m bort eller hur långt det nu är o bara stå hur ska hunden då klara av linförighet o.s.v. om föraren snart svimmar. Då kan man ju ha skoj med sin hund istället o ta bort tävlandet för man ska ju inte behöva ha ångest för o tävla.

ja tänk att jag glömde det. det är bara folk som är födda till tävlingsmänniskor som ska tävla. gud så dumt av mig...

ja tänk att jag glömde det. det är bara folk som är födda till tävlingsmänniskor som ska tävla. gud så dumt av mig...

Nej det skrev jag inte heller men ska man som människa bara tänka på sig själv då har man så otroligt taskiga never ska man gå ut till vilket pris som helst? Även om man då för jag mår dåligt riskerar att min hund ska resa sig o sen förstöra för fler?

alltå, det finns fler typer av hundar än självsäkra traktorer. min schäfer är extremt känslig för minsta lilla antydan till nervositet hos mig. hon tycker det är ganska obehagligt att vara långt borta från mig då. hade hon inte varit så lydig hade hon gått upp. labben däremot är så upptagen av sig själv så han märker inget. hade jag bara haft såna hundar kanske jag skulle tänkt som du.

och igen. du kan träna på att andra hundar går upp, men aldrig på att du blir nervös (annat än på tävling).

Nej det skrev jag inte heller men ska man som människa bara tänka på sig själv då har man så otroligt taskiga never ska man gå ut till vilket pris som helst? Även om man då för jag mår dåligt riskerar att min hund ska resa sig o sen förstöra för fler?

Jag får hålla med, även om jag har förståelse för att vissa inte har all is i magen de behöver. Olyckor händer, men jag blir lite brydd när jag hör att det verkar vara "en regel" snarare än en raritet att hundar inte ligger plats ordentligt på tävling.

men vad är det du inte förstår? ja du kan träna mer så att hunden helt stensäkert inte går upp även om alla de andra hundarna har gått upp. men nej du kan inte träna mer hemma på att minska din egen nervositet! ju mer man tävlar ju mindre nervös blir man, och då försvinner den störningen av sig självt.

och helt ärligt, vad gör det att det är lite vingligt och småstökigt i ettan? det är helt klart den publikvänligaste klassen, för man vet aldrig vad som händer :D. man tävlar ju inte i ettan för att vinna... det blir bara en trevlig bonus.

Nej jag skriver inte att den hunden är klar heller. Men det är inte din heller om den följer med upp. Om du nu har en så jäkla bra IPO-platsliggning, vad gnäller du över?????

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 519
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar