Lydnads prov 1

Rotterö

Trådstartare
Vad skall en hund kunna när man gör lydnadsprov 1.
Vilka moment skall sitta helt ok.

lite nyfiken bara :banana:

Sv: Lydnads prov 1

från aktivhund.se

Klass I
Platsliggande är i 2 min och inom synhåll för förarna (c:a 20 m från hundarna).

Tandvisning är obligatoriskt moment.

Linförighet (med koppel) i vanlig marsch med vändningar och halter, och även rak språngmarsch.

Platsläggande under gång, lämnar man hunden c:a 10 m.

Inkallning lämnas hunden 15 m.

Ställande ställer hunden under gång och fortsätter marschen c:a 10 m.

Apportering vid sidan av förare i c:a 5 sek.

Hopp över hinder hunden lämnas på ena sidan hindret och föraren ställer upp på andra sidan hindret, hunden skall hoppa fritt över hindret och inta utgångsställning.

Helhetsintryck görs en bedömning av samarbetet mellan förare och hund. Hänsyn tas även till ekipagets uppträdande mellan momenten.

egentligen behöver hunden bara ligga på platsen, eller åtminstone inte gå fram till andra hundar samt att den ska klara en tandvisning. fast det är kanske lite tråkigt att tävla om man inte ens har en chans till ett 3:e pris.

Vad skall en hund kunna när man gör lydnadsprov 1.
Vilka moment skall sitta helt ok.

lite nyfiken bara :banana:

Det bästa är att du går in på Skk's hemsida. Där kan du läsa om momenten, bedömning, utförande osv. i samtilga lydnadsprov.:)

Hm det låter bra.
Då har jag nog hunnit ganska bra med min tik 14 mån.
Det ända som hon är lite dålig på är aporteringen.
Hon kan gå bra fot med vändningar, Hon kan stå under gång. Det är hennes bästa grej. Plats kan hon. Inkallning är hon bra på. Läggande under gång har vi inte provat på. Men det går säkert. Hon är så lätt att träna med. Hopp har vi bara övat ca 2 veckor. Det går gör bra nu. Springa rakt fram inga problem.
Va kul då har vi kommit en bit på väg.:banana:

Hur viktigt är det att hunden har en glad svans och tittar på en hela tiden då?
Vi har ju nyss börjat träna och han sköter sig ju bra bortsett från att han inte hela tiden söker ögonkontakt och att han inte har en svajande glad svans...

För att jag ska någon gång tävla med min i lydnad är det tänkt och allt går bra och så, men jag har inga tävlingsnerver för fem öre! :)

Grejen är att han kan det där, apporteringen kan han inte än, men allt annat egentligen med en del finslipningar på platsläggande och ställande under gång. Men jag är nervös ju :D

Om man ska tävla så är platsliggning det absolut viktigaste momentet att hunden kan. Sen om resten skiter sig är helt okej.

Jag träna och tränar bara för mig och hundens skull.
Jag har ingen hund att träna med. Just platsliggning.
Men om jag är ute på promenader gör vi olika saker tex plats liggning.
Jag går i väg, Går runt om kring. Hon har sten koll på mig. Men hon ligger kvar. 1 gång reste hon sig. Då hade jag lagt henne på en åker. Det var myror över allt. Hon försökte ligga kvar men det gick inte.

Men just med hundar vet jag inte hur det fungerar.

Hennes syster skall upp och tävla klass1 nu efter sommaren. Dom tränar hoss en privat tränare. Kenneln betalar hennes träning. Dom satsar på en kanon hund.-+ att hon går på brukshundsklubben.

Jag tränar bara för mig. kul att kunna ändå.

Hur viktigt är det att hunden har en glad svans och tittar på en hela tiden då?
Vi har ju nyss börjat träna och han sköter sig ju bra bortsett från att han inte hela tiden söker ögonkontakt och att han inte har en svajande glad svans...

ja det drar ju ner på helhetsintrycket, men det är bara koeff 1 så poängmässigt ska det inte vara någon katastrof. på SM var det inte en enda hund som viftade på svansen, men jag anser att ska man tävla lydnad med en hund bör den tycka att det är störtkul.

Spelar ingen roll om du bara gör det för skojs skull går du ut på en tävlingsplan måste platsliggningen vara bergsäker.

Vad menas med vid sidan om förare? Hur går det till? Jag trodde att apport var att föraren kastar nåt som hunden får hämta tillbaka men då är jag kanske lite fel ute, eller bara korkad :o

hunden ska hålla i apporten i ca 5 sek (tills TL säger "ta föremålet"). det är nytt för ettan sedan årsskiftet. i tvåan är det vanlig apportering precis som tidigare.

fast i ettan är det nästan mer regel än undantag att någon hund går upp. jag tycker inte att det är någon katastrof faktiskt, så länge de inte springer fram till de andra hundarna eller börjar mucka gräl. men å andra sidan, funkar det inte till 100 % på träning lär det gå åt pipan på tävling.

fast i ettan är det nästan mer regel än undantag att någon hund går upp. jag tycker inte att det är någon katastrof faktiskt, så länge de inte springer fram till de andra hundarna eller börjar mucka gräl. men å andra sidan, funkar det inte till 100 % på träning lär det gå åt pipan på tävling.

Tycker du nej. Dom andra som tragglat o farit med platsen som får sina hundar uppryckna av en annan hund tycker nog inte det är så kul.Som får åka hem o träna mer plats. Eller ännu värre om hundar börjar slåss finns ju faktiskt vissa vekare hundar som aldrig ligger plats igen efter en sån sak.

Så jag tycker platsen extremt viktigt. har man en dålig plats är det så lätt o förstöra för andra o det är enda moment man kan göra det på så därför ser jag som så att det måste funka. Ett enkelt moment o få grattis poäng på,Som många slarvar på i inlärningsfasen.

Senast ändrad:

Jag håller också med att en hund måste palla med att en annan hund reser på sig. Annars har man inget där att göra. Ingen av oss pratar om slagsmål eller att de ska fram till andra. Men hunden ska klara av att en annan hund reser sig och går fram till sin ägare.

Om man säger så här... Har du väldigt exakta moment så spelar det ingen roll. Men är du lite halvkass så kan du tjäna på att hunden ser glad ut ;)

Jag håller också med att en hund måste palla med att en annan hund reser på sig. Annars har man inget där att göra. Ingen av oss pratar om slagsmål eller att de ska fram till andra. Men hunden ska klara av att en annan hund reser sig och går fram till sin ägare.

Tycker ni tänker dumt nu. Är man inte hundra om hunden ligger så har man inget där o göra.

Om ni tycker en hund ska palla ligga kvar så borde man väl också tycka att alla ska kunna ligga plats?. Tycker det är förjävligt hur en hund kan resa sig på en sån enkelt moment som platsliggning i bruks.Minsta man kan begära att man lärt hunden det momentet. Skillnad mot IPO där det finns en jäkla massa dragningskraft och resa sig.

Senast ändrad:

Måste bara berätta att vi var på hundträff hos uppfödaren och där hade de "lekprov" i lydnad och jag är skitnöjd!!:banana: Provet här är lite annorlunda än det ni har(bla a ingen apportering) men i stora drag detsamma! Hon klarade alla uppgifter mer eller mindre bra fast vi bara övat ensamma hemma utan andra hundar och människor!! Stolt!!:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 519
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar