Lydnad klass 1

Sv: Lydnad klass 1

platsliggning
tandvisning
linförighet
läggande
inkallning
ställande
apportering
hopp över hinder

Dock osäker på ordningen för läggande och ställande.

Är apportering något som har tillkommit unde de senaste åren, fanns ej med när jag tävlade för ett antal år sedan?

Är apportering något som har tillkommit unde de senaste åren, fanns ej med när jag tävlade för ett antal år sedan?

Japp.. De ändrades förra årsskiftet. Man tog då bort fritt följ o la till apportering, eller ja hunden ska hålla i apportbocken i 5 sek. Tro ja de va. :)

Jo, hunden ska sitta bredvid föraren som håller apportbocken framför hunden. På kommando ska hunden ta apporten och hålla i 5 sekunder. Apporten ska inte släppas innan föraren tar den ifrån hunden :p (det gjorde den lilla dam jag tävlde en gång...)

För mig som aldrig tävlat...
"Tandvisning"? Vad innebär det?
Att hunden ska visa tänderna på kommando, eller att det ska gå att titta i munnen utan bekymmer?

*haha*

/Syrsa

Men varför i hela fridens namn har de tagit bort fritt följ:o Det är ju ett av de roligaste momenten!!
Och ärligt talat tycker jag nog att det är lite löjligt att de bara ska hålla apporten och inte köra hela momentet (säger den som har en hund som vägrar hålla apporten mer än 2sek:angel:)
Tack för svaren i alla fall, här ska tränas!!:D

fritt följ finns med i 2an.
Och jag tycker det är bra att dom börjar med en enkel apportering då VÄLDIGT många, inklusive jag, har problem med apporten.

Men varför i hela fridens namn har de tagit bort fritt följ:o Det är ju ett av de roligaste momenten!!
Och ärligt talat tycker jag nog att det är lite löjligt att de bara ska hålla apporten och inte köra hela momentet (säger den som har en hund som vägrar hålla apporten mer än 2sek:angel:)
Tack för svaren i alla fall, här ska tränas!!:D

Ja fast så stor skillnad är de ju inte på fritt följ o linförighet.
Jag tycker att de är bra att man introducerar apportbocken redan i 1:an.. :)
Bra för dom som har lite svårt med apportering.

Suck! Jag får ge mig...visst är det bra att de har det enkelt som ni uttrycker det med att bara hålla apporten, men för min del hade det varit enklare om man istället kastade apporten skickade hunden hunden kommer tillbaka och sen kan man ta den på en gång:angel: Har inga som helst problem att hämta med, men har däremot svårt att sitta vid min sida med den i munnen...:crazy:

Men både läggande och ställande är alltså under gång?
Läste nånstans att man ska avsluta med hunden i utgångsposition (fot), säger TL till att man ska sätta hunden eller gör mam det själv när man kommit tillbaka??

Ja fast så stor skillnad är de ju inte på fritt följ o linförighet.
.

Det trodde inte jag heler innan men oftast är hundarna bättre på den av dem. Jag har hört fler och fler hundar på tävlingar som är jätteduktiga på ett av dessa två momenten men som ägarna fått jobba mycket med på det andra. Trots att momenten är så lika varandra. Vet inte vad det kan bero på om det är skillnaden när kopplet åker av och på.

ja både läggande och ställande är under gång.
Du börjar ju med hunden i utgångsposition, tävlingsledaren kommenderar er framåt marsch och säger åt dig att kommendera. du fortsätter ju sen att gå tills tävlingsledaren säger till.
När tävlingsledaren säger återgå går du tillbaka och ställer dig brevid hunden.
Tävlingsledaren säger sen "sätt upp hunden" och sen är momentet slut.

ja både läggande och ställande är under gång.
Du börjar ju med hunden i utgångsposition, tävlingsledaren kommenderar er framåt marsch och säger åt dig att kommendera. du fortsätter ju sen att gå tills tävlingsledaren säger till.
När tävlingsledaren säger återgå går du tillbaka och ställer dig brevid hunden.
Tävlingsledaren säger sen "sätt upp hunden" och sen är momentet slut.

:bow::bow::bow:
Tack för det, nu hänger jag med lite hur det fungerar!

Det trodde inte jag heler innan men oftast är hundarna bättre på den av dem. Jag har hört fler och fler hundar på tävlingar som är jätteduktiga på ett av dessa två momenten men som ägarna fått jobba mycket med på det andra. Trots att momenten är så lika varandra. Vet inte vad det kan bero på om det är skillnaden när kopplet åker av och på.

Min är helt fenomenal på fritt följ medan linförigheten bara fungerar sådär än så länge. I hennes fall tror jag det beror på att hon vet att så länge jag har koppel på henne behöver hon inte ha stenkoll på mig för då sitter vi ju ihop, mendan om hon är lös så måste hon hålla fokus på mig annars vet man aldrig vad matte hittar på:D
Men vad vet jag? Kanske är nån helt annan anledning men så som jag ser det verkar det ganska logiskt:idea:

Ja de beror ju givetvis på hur du lär hunden de.. Men i grund o botten är de ju samma sak, fast ena gången med koppel på.

Min hund har aldrig märkt någon skillnad på om de är linförighet eller fritt följ. De har liksom varit fot oavsett om de suttit ett koppel i halsbandet eller ej. :)

Ja de beror ju givetvis på hur du lär hunden de.. Men i grund o botten är de ju samma sak, fast ena gången med koppel på.

Min hund har aldrig märkt någon skillnad på om de är linförighet eller fritt följ. De har liksom varit fot oavsett om de suttit ett koppel i halsbandet eller ej. :)

Jag märker ingen större skillnad heller längre. Min hund har dock alltid varit snäppet bättre på linförighet än fritt följ. Har haft detta uppe med många tränare och folk på tävlingar då jag sett hur olika hundarna på tävlingar går på dessa två moment. Många jag pratat med har nämnt att när kopplet åker av har man även momenten som läggande under gång och ställande under gång. Båda börjar i samma utgångsläge och en del hundar går och väntar på komandot och tappar farten och en del tex stannar då det tyvärr lärt sig vilja moment som ingår allt för väl. Svårt att förklara hur jag menar men hoppas du förstår

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 236
Senast: Ginne
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: farin
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 200
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka