Lycklig utgång av senskador sökes

TinyWiny

Trådstartare
Ja berätta om de skador som har varit allvarliga men som ändå har läkt bra, där prognosen har varit så dålig att avlivning diskuteras direkt :(

Alla tips och råd är välkomna då vår förra foderhäst står med en allvarlig senskada och mitt hjärta gråter både för henne och för hennes ägare.

Kan backontrack hjälpa? Något man kan göra själv mer än att hoppas?

Sv: Lycklig utgång av senskador sökes

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av senskador? Vad gjorde ni? Vad var/är prognosen för er?

Beror på vilken sena, vilket ben, hur allvarligt, hur gammal häst och hur mycket mn vill ha tillbaka sin häst, om den ska kunna ridas normalt, bara gå i hage mm.
Ganska många skador läker om hästen får vila länge nog, rehabtränas noggrannt men om den nånsin går att rida för fullt igen beror på var skadan sitter och hur stor den är.

Min häst fick som åring tåsträckaren näst intill avskuren av ett elband. Läskiga inflammationer och överben, operation eller avlivning var förslagen från lokala ATG-kliniken. Dåvarande ägare valde att kontakta en duktig veterinär i södra Sverige för konsultation, och h*n sa direkt efter att sett plåtarna och hört anamnesen att det var alldels för tidigt att prata avlivning och att h*n sett hästar med allvarligare skador bli friska nog att gå Breeders. Efter ca 8 mån var denna vet. uppe på orten och kunde då efter undersökning friskförklara hästen.

Min gamla pensionär fick för några år sedan en senskada som han är frisk ifrån idag, ska dock hoppas sparsamt och försöker undvika att rida på djupa underlag i onödan (fast det gör jag med alla hästar, iofs.). Ägde honom inte då så vet tyvärr inte mer om hur allvarlig den skadan var.

Det är den djupa böjsenan som är svårt skadad, nästan av :cry: i ett framben. Hästen är 18 år och av ponnyras.

Huvudsaken för ägaren är inte att kunna rida hästen utan att hästen blir så återställd att hon kan gå i hage och inte ha ont.

Jag vet att mångas första reaktion är, ta bort hästen, men det är stor skillnad när det är ens egen häst och än är inget beslut taget utan ägaren avvaktar hur hästen mår framöver. Hon kommer inte låta hästen fara illa utan märker hon negativa förändringar, alltså att hästen mår dåligt så kommer hon att tas bort.

Oj, det var inte dåligt att kunna friskförklara hästen redan efter 8 månader!

Jag hoppas verkligen att framtiden ser ljus ut även för vår gamla foderhäst även om prognosen just nu är väldigt dyster.

Min häst gick omkull och skadade sitt gaffelbandsfäste 2005, tror jag att det var, det tog ett år för den att läka - nu är den helt prima.

Förra året gjorde hon illa sig i hagen - Igen - men nu var det böjsenan som hade fått en rejäl smäll. Jag tror att det tog sju månander innan den
var helt bra. Vi gick promenader på hårt underlag två gånger dagligen, kylde båda frambenen 20 minuter varje dag, samt använde oss av en liten
maskin som kallas Biolight nästan varje dag, då vi har en i stallet. Nu är senskadad helt utläkt och det syns inte ens på UL att hon har haft någon skada.

Nej, det var en fantastisk läkning på skadan så snart vi fick bukt på inflammationen. Benet drogs förvisso med "skönhetsfel" för alltid till följd av överbenen och ärret, men annars märktes ingenting.

Tyvärr råkade samma häst (världens underbaraste) ut för en annan skada som 4-åring på gaffelbandsfästet på ett annat ben efter en rejäl vrickning i hagen, och den skadan var det inte lika trevlig utgång på :cry:

Hoppas det ordnar sig, och många senskador kan ju faktiskt bli bra igen bara de får tid på sig. Även om din väns häst har åldern lite mer emot sig så verkar hon ju inte ha några förväntingar på framtida prestationer. Vad tror veterinären?

Min häst gick omkull och skadade sitt gaffelbandsfäste 2005, tror jag att det var, det tog ett år för den att läka - nu är den helt prima.

Förra året gjorde hon illa sig i hagen - Igen - men nu var det böjsenan som hade fått en rejäl smäll. Jag tror att det tog sju månander innan den
var helt bra. Vi gick promenader på hårt underlag två gånger dagligen, kylde båda frambenen 20 minuter varje dag, samt använde oss av en liten
maskin som kallas Biolight nästan varje dag, då vi har en i stallet. Nu är senskadad helt utläkt och det syns inte ens på UL att hon har haft någon skada.

Tack:bow: Det är sådant här vi behöver höra nu!

Vet du var man kan få tag i en biolight maskin? Kan man hyra sådana? Pm:a gärna!

Nej, det var en fantastisk läkning på skadan så snart vi fick bukt på inflammationen. Benet drogs förvisso med "skönhetsfel" för alltid till följd av överbenen och ärret, men annars märktes ingenting.

Tyvärr råkade samma häst (världens underbaraste) ut för en annan skada som 4-åring på gaffelbandsfästet på ett annat ben efter en rejäl vrickning i hagen, och den skadan var det inte lika trevlig utgång på :cry:

Hoppas det ordnar sig, och många senskador kan ju faktiskt bli bra igen bara de får tid på sig. Även om din väns häst har åldern lite mer emot sig så verkar hon ju inte ha några förväntingar på framtida prestationer. Vad tror veterinären?

Så tråkigt att andra skadan inte blev bra:(

Veterinären säger en månads boxvila om det inte blir sämre för då får man ta nytt beslut. Sedan boxhage ute och återbesök efter tre månader om det ser bättre ut. Ett halvår till ett år efter kan det vara så bra att hon kan promenadridas.

Min vän säger att hon får ta dag för dag, tappar hästen livslusten så är hon ju borta direkt men även mindre förändringar kommer hon vara uppmärksam på.
Hon är ju glad om hästen bara kan få gå i hagen och har inga krav att hon ska kunna gå som innan igen. Det är hennes egen uppfödning så det blir nog ännu mer speciellt.

Senast ändrad:

En till solskenshistoria då, Vi har även en till ponny som fick en senskada i stallet. (använde biolight på den med.)
Den gjorde illa en sena, i boxen av alla platser, det såg ganska tråkigt ut. Nu är även den ponnyn helt återställd och man ser inte ens något på UL. :banana:
Den fick samma behandlingar som min egen.

Skickar ett PM!

Men då låter det åtminstone inte nattsvart :) Och även om en månad känns lång i mattehjärtat så är min erfarenhet att det ändå går att härda ut, särskilt om man kan lösa det så att andra hästar turas om att stå inne som sällskap under dagarna. Bara att hoppas på det bästa!

Tack för ditt pm:bow:

Minns du hur ofta ni behandlade? Eller rättare sagt hur ofta man måste behandla för att få effekt?!

Senast ändrad:

Men då låter det åtminstone inte nattsvart :) Och även om en månad känns lång i mattehjärtat så är min erfarenhet att det ändå går att härda ut, särskilt om man kan lösa det så att andra hästar turas om att stå inne som sällskap under dagarna. Bara att hoppas på det bästa!

Nja, först menade veterinären att det inte var något att göra men efter diskussion med en annan veterinär så sa de att man ändå kunde tänka sig att ge henne en chans... varför de ändrade sig visste inte ägaren, hon sa att det nästan kändes som att de ändrade sig för att hon blev så ledsen men det blir man ju när man får ett så hemskt besked som att det inte finns något att göra.

Det är ju bra att hon har flera hästar iallafall så att de kan turas om att vara sällskap, det hade ju varit ännu värre om hon bara hade haft två.

Är ponnyn lugn så kan ni ju om det går ordna en boxhage ute. Då får den frisk luft iaf. JAg hade en permanent sådan för de som måste stå på box så de slapp stå inne. Den var 3*4 m men gick att minska ner vid behov.

Inte kan det vara lätt att vara veterinär och komma med dystra besked :( Knappast bara en förtvivlad djurägare de behöver bemöta i sitt yrke. Sen är de olika bra på det, vi har en jättesympatisk vet. här som verkligen tycks känna med och ta god tid på sig att förklara vad alternativen är och innebär.

Men, förhoppningsvis så kom vettarna i detta fall bara fram till att det finns hopp :)

Är ponnyn lugn så kan ni ju om det går ordna en boxhage ute. Då får den frisk luft iaf. JAg hade en permanent sådan för de som måste stå på box så de slapp stå inne. Den var 3*4 m men gick att minska ner vid behov.

Ja fast det är först om en månad hon får röra sig från boxen alls, hon har alltså total boxvila. Boxhage kommer hon få gå i om en månad och kanske ett helt år framåt:crazy:

Inte kan det vara lätt att vara veterinär och komma med dystra besked :( Knappast bara en förtvivlad djurägare de behöver bemöta i sitt yrke. Sen är de olika bra på det, vi har en jättesympatisk vet. här som verkligen tycks känna med och ta god tid på sig att förklara vad alternativen är och innebär.

Men, förhoppningsvis så kom vettarna i detta fall bara fram till att det finns hopp :)

Nej det kan knappast vara enkelt att vara veterinär:(

Ja, vi hoppas verkligen att det inte bara var för att hon blev ledsen som de sa så utan att de verkligen tror att hästen kan bli bra.

*KL*

Min häst fick en senskada strax innan jul, hon blev rädd för en hund å slängde sig å lyckades på något vänster trampa snett (kan ju tillägga att hon skrittades på en grusväg när d hände) när vi åkte in till kliniken stod hon på 3 ben, vägrade totalt stå på sitt framben, väl där så var det problem med att se vad det var för fel på henne då hon var så svullen i benet, (de gick att se att de va en senskada, men inte hur allvarlig den var) så det var total boxvila å butta och stödlindning som ordinerades. Hon hade alltså 5 gradig hälta på vänster fram.

återbesök efter 1 vecka, det var jättenervöst att ta ut henne ur boxen då jag inte visste hur hon skulle röra sig, inne på kliniken konstaterades det att hon hade gått från 5 gradig hälta till 1 grad i skritt och 1,5 i trav på en vecka. på ultraljudet kunde dom även se att det bara var ytliga böjsenan som tagit stryk, djupa var helt oskadd.

tillbaka efter 7 veckor till, dom gav mig fel veterinär *muttrar* Som hade mage att klaga på att min häst inte blivit tillräckligt bra på de 2 månader som hade gått, då hade hon ändå gått från 1 grads hälta till totalt ohalt i skritten... veterinären jag hade tidigare kom förbi å kommenterade att min häst såg mkt bättre ut! (snacka om snurrigt med 2 veterinärer med 2 olika syner på saker) Bokade om tid (som är den 26 den här månaden) å var nogran med att säga till om vilken veterinär ja skulle ha...

så nu ska vi in snart igen, min häst är väldigt pigg och glad, visar ingen hälta i skritten, har en liten sjukhage med en massa träd i (bra att äta på när hon har tråkigt :idea:)

det var kul att läsa lite solskenshistorier, men skulle vilja veta vad ni tror, mitt sto är 21 år, fjording fick sin senskade för ungefär 3 månader sedan. verkar läka rätt så bra, men det tar ju sin lilla tid.

hur ridbar kommer hon att bli, tanken innan hon blev skadad var att hoppa små clear rounder typ 60 cm å lite högre sikte på dressyren då det var hennes starka sida, vi ville kvala till fjordsm, men nu känns d som att de inte blir av alls...

hur ridbar blir hon? eller ska man ta föl på henne istället?

sorry för d superlånga inlägget som dessutom är ett *KL* hoppas trådstartaren inte blir arg för att jag hoppar in här, men verkar dumt att starta en till tråd om samma sak

Jättesvårt att säga. Min gamling (forskade lite mer i helgen) var inte igång förrän efter 1 år när han som 16-åring fick sin senskada, och skulle efter det inte hoppas mer än något enstaka, lägre skutt och hållas från djupa underlag i mesta möjliga mån. Han har tävlat dressyr till LA ända fram till förra våren efter skadan, och skulle säkert kunna göra det något år till (19 år nu).

Det bådar ju gott att din häst visat så mycket bättring! Men 21 år gammal och med en långsam igångsättningsperiod (vilket brukar vara standard).. Har ingen aning om vilka klasser FjordSM går i, du får nog helt enkelt se tiden an och prata igenom det med vet. Att bära föl är inte heller alltid optimalt för en tidigare senskadad häst, med tanke på den ökade belastningen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 384
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka