Sv: Lycklig utgång av senskador sökes
*KL*
Min häst fick en senskada strax innan jul, hon blev rädd för en hund å slängde sig å lyckades på något vänster trampa snett (kan ju tillägga att hon skrittades på en grusväg när d hände) när vi åkte in till kliniken stod hon på 3 ben, vägrade totalt stå på sitt framben, väl där så var det problem med att se vad det var för fel på henne då hon var så svullen i benet, (de gick att se att de va en senskada, men inte hur allvarlig den var) så det var total boxvila å butta och stödlindning som ordinerades. Hon hade alltså 5 gradig hälta på vänster fram.
återbesök efter 1 vecka, det var jättenervöst att ta ut henne ur boxen då jag inte visste hur hon skulle röra sig, inne på kliniken konstaterades det att hon hade gått från 5 gradig hälta till 1 grad i skritt och 1,5 i trav på en vecka. på ultraljudet kunde dom även se att det bara var ytliga böjsenan som tagit stryk, djupa var helt oskadd.
tillbaka efter 7 veckor till, dom gav mig fel veterinär *muttrar* Som hade mage att klaga på att min häst inte blivit tillräckligt bra på de 2 månader som hade gått, då hade hon ändå gått från 1 grads hälta till totalt ohalt i skritten... veterinären jag hade tidigare kom förbi å kommenterade att min häst såg mkt bättre ut! (snacka om snurrigt med 2 veterinärer med 2 olika syner på saker) Bokade om tid (som är den 26 den här månaden) å var nogran med att säga till om vilken veterinär ja skulle ha...
så nu ska vi in snart igen, min häst är väldigt pigg och glad, visar ingen hälta i skritten, har en liten sjukhage med en massa träd i (bra att äta på när hon har tråkigt
)
det var kul att läsa lite solskenshistorier, men skulle vilja veta vad ni tror, mitt sto är 21 år, fjording fick sin senskade för ungefär 3 månader sedan. verkar läka rätt så bra, men det tar ju sin lilla tid.
hur ridbar kommer hon att bli, tanken innan hon blev skadad var att hoppa små clear rounder typ 60 cm å lite högre sikte på dressyren då det var hennes starka sida, vi ville kvala till fjordsm, men nu känns d som att de inte blir av alls...
hur ridbar blir hon? eller ska man ta föl på henne istället?
sorry för d superlånga inlägget som dessutom är ett *KL* hoppas trådstartaren inte blir arg för att jag hoppar in här, men verkar dumt att starta en till tråd om samma sak