Lycklig utgång av senskador sökes

Sv: Lycklig utgång av senskador sökes

Ja, hoppningen klarar jag mig utan, även fast hon älskar att hoppa, dressyren går inte i särskilt svåra klasser, LA:1 tror jag det är.
just nu är hon rejält nedbantad men tycker inte hon ser mager ut, allt för att hon inte ska bära på nån extravikt med skadan, sen tycker jag personligen att ingen häst ska bära på en massa extrakilon i onödan.

56353_1268061606.jpg

Min häst skar av sej sträcksenan på högra bakbenet som 3 åring, på en järntråd. Man såg ända in till benet. Nu är han 8 år och motion rids och körs, och mår bra.

//Marlene

En uppdatering.

Imorgon är det tre veckor sedan olyckan hände och tyvärr går det åt fel håll :(
Hon är ännu mer svullen nu och har fått överbelastningsfång.
Ägaren har idag tagit det tunga beslutet att det är över. Någon av de närmaste dagarna kommer Trappalanda få en ny ängel :cry:

Snart finns bara minnet kvar av den bäste läromästaren jag någonsin lärt känna.
Tack MM för att jag fick lära känna dej, tack för allt du har lärt min dotter och tack för att du gav mej modet att ta upp ridningen igen efter min olycka då jag trodde att jag aldrig skulle kunna rida igen. Du bevisade att jag hade fel, på ditt eget bitchiga, kantiga underbara sätt :love:

Godnatt och sov gott min vän och hälsa dem du vet att jag håller av.

Ja berätta om de skador som har varit allvarliga men som ändå har läkt bra, där prognosen har varit så dålig att avlivning diskuteras direkt :(

Alla tips och råd är välkomna då vår förra foderhäst står med en allvarlig senskada och mitt hjärta gråter både för henne och för hennes ägare.

Kan backontrack hjälpa? Något man kan göra själv mer än att hoppas?

min gamling, 17 år vid den tiden, fick en allvarlig senskada för några år sedan i april, ovanför framknäet höger fram. halkskada i hagen. visade inget på böjprov men vid U-ljud så sa vet. "OJ!" så speciell skada att alla praktikanter fick komma o se på den :) ca ett års vila trodde vet. han skulle helst gå i sjukhage och skrittar för hand fem inuter varje dag. inget aleternativ för oss eftersomm han stressar upp väldigt vid sjukhage så han gick i stora hagen hela tiden men vi skrittade honom inte för hand. han fick även belastningsfång, lindrigt, märkte aldrig av det förrän hovis kom och såg det nån månad senare :)
behandlade med stor hage, laser 10 ggr med ca en veckas mellanrum, BoT. så småningom började vi skritta honom för hand mer och mer. vid återbesök i september , kolladed med UL och då var skadan så bra läkt att det knappt syntes och bara var att börja rida igång honom igen i sakta takt. gav honom en lång uppstart, ca 6 - 9 månader där senorna och lederna fick stärckas igen och sen dess inget problem.

jag tror det viktigaste vid senskador är att efter den akuta vilan hålla igång hästen så sentrådarna växer ihop bra och inte blir en härva. och sen ge hästen en lång igångsättning, misnt ett år. senor och ledor tar ca ett år på sig att bli stärkta, till skillnad från muskler som växer mycket fortare. även om ett ben är skadat behöver ju resten av kroppen röra på sig, det kan man ju se till sig själv om man skadar en fot.

Senast ändrad:

Ja det är så sorgligt, det var ju inte så här det skulle sluta. Hon skulle ju få gå där och bli gammal :(

Jag har oxå en senskadad häst just nu :cry:

Hon slet av sträcksenan på ena frambenet för en månad sen och jag vet inte om hon kommer att bli bra igen. Vi ska snart in på återbesök så får se vad veterinären säger då...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 856
Senast: Anonymisten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 667
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 384
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka