Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mår skit igenHar bara orkat ligga i sängen nästan hela dagen och ångesten är överdjävlig
![]()
Men vänta nu. Småätandet är väl inget problem i sig. Bara det är någorlunda vettigt. En del av det som driver det kan vara just att sockret svänger lite.
Skagenröra kan vara riktigt gott! Borde gå att spä ut med bitar av kokt potatis. Blir billigare med om man spär ut det lite.
Sen detta med att dricka vatten. Gott vatten är en sak, men har man tråkigt vatten i kran är det trist. En nypa citroncyra i kan fungera. Mojäng att kolsyra vattnet med verkar vara en trevlig grej om man föredrar kolsyrat.
Vatten är sådant med att man kan få dricka det lite med milt våld med. Är som att när man behöver det så blir det knut på matstrupen. Små klungkar och bara svälja, som om det vore medecinen.
Småätandet är inte största problemet nej, problemet är att jag äter onyttigt och kaloritätt och har extrema problem att förändra mitt ätande. Jag kan nästan bara äta sådant som jag känner för för annars får jag ångest. I vanliga fall brukar det variera med jämna mellanrum men nu är det nog nästan ett år med baguette och skagenröra. Innan dess så var det dajmtårta så om man ser det så så är ju skagenröra bättre.Kokt kall potatis är bra småätarmat med. En potatis i ena handen och kallestuben i andra! Men det går kanske med skagenröran med, återstår att prova!
Skagenröra är väldigt kaloritätt. Det är 1800 kalorier i en burk, plus baguetten. Jag hade nog behövt äta ca 1600 kalorier om dagen så lite som jag rör mig nu. Fullkornbaguette funkar inteDessutom ang skagenröra så är det ju inte alls "onyttigt"! Räkor är jättebra och majonäs innenhåller massor med nyttiga feta oljor.Och en hel stor baguette på en dag låter fullt normalt för en vuxen kvinna, även om man inte är så aktiv. Kan du testa att äta fullkornsbaguette istället för vanliga? Det är bättre för blodsockret, och ger lite extra fiber som kan behövas.
Men får man inte en portion i taget om man åker dit och hämtar mat? Det låter oavsett som ett bättre alternativ att småäta på nyttig, lagad mat, än att småäta glass och liknande. Jag tycker absolut du ska kolla upp detta närmare! Om det är såpass dyrt att det tar upp det mesta av ditt matbudget, så kanske det även löser detta med att du köper annan mat som du egentligen inte behöver/vill äta? Jag har ingen aning vad för summor vi pratar om, men kan det tänkas att du kanske rentav spenderar mer pengar på impulsköp av godis, etc., än vad det kostar att få mat från hemtjänsten..?
Jo. Jag och mamma har provat det. Men det slutar alltid med att jag slukar allting på en gång även om det är mat för flera dagarDu har ingen släkting/vän/annan som kan göra matlådor med i af middag i till dig? Det blir tämligen billigt, även om man handlar till vanliga butikspriser.
Jag gör ett gäng såna åt en kompis äldre släkting varje månad med 6-8 rätters variation och även om man köper engångsformar, så blir det inte speciellt dyrt faktiskt.
Det visade sig att det var en skötare att prata med jag skulle till. Det stod bara en tid och namn på kallelsen så visste inte det. Men hon skulle iallafall ta tag i att jag skulle få träffa läkaren sa hon. Fast det sa den förra jag var hos också för tre månader sedan. Men nu verkar det iallafall som att jag kanske fått en samtalskontakt. Vi bokade en ny tid om 2,5 vecka. Hon var trevlig och lätt att prata med och hon blev alldeles till sig över mina kläderUsch dåÄr du nervös inför avtalet med sjuksköterskan imorgon?
Håller tummarna att det går bra och att du får hjälp!
Sista stycket gör mig gladDet visade sig att det var en skötare att prata med jag skulle till. Det stod bara en tid och namn på kallelsen så visste inte det. Men hon skulle iallafall ta tag i att jag skulle få träffa läkaren sa hon. Fast det sa den förra jag var hos också för tre månader sedan. Men nu verkar det iallafall som att jag kanske fått en samtalskontakt. Vi bokade en ny tid om 2,5 vecka. Hon var trevlig och lätt att prata med och hon blev alldeles till sig över mina kläderSå det blev en hel del klädprat. Hon tyckte också att jag skulle ta kontakt med vårdcentralen innan jag kunde få tid hos psykläkaren för att kolla blodtryck och socker så ska dit nu.
Fotograferingen gick braFast det blåste så mycket att det var svårt att fota och jag är extrem perfektionist när det kommer till att andra ska ta bilder men det slutade nog med ca 60-70st som jag behöll
Blev inte alla outfitsen fotade men som det ser ut nu så blir det ytterligare fotograferingar
Jag är helt slut idag med massa ångest men det var det värt
Detta är min favorit bland alla som togs!
Visa bifogad fil 34833
Ja. Får se hur det går i framtiden. Som det ser ut nu så blir det eventuellt en photoshoot nästa helg och eventuellt en till med en annan fotograf helgen efterSå kul!Jättesnygg bild! Älskar färgerna på outfiten mot det blåa havet och himlen, och du ser stark och självsäker ut, jättefin utstrålning tycker jag.
![]()
Måste gå och handla och det kommer att sluta med att jag köper hallonmousse som jag kommer att äta upp allt som en jävla fet gris bara för att jag har noll självdisciplin. Jag VET att jag kommer att må kasst om jag gör det, ändå vet jag att det är så det kommer att sluta för jag är helt jävla oduglig
Jo, det är självdisciplin. Andra kan tvinga sig att göra saker trots att de mår dåligt eller har ont eller är trötta. Jag bara ligger som en val i sängen. Hade jag bara haft självdisciplin så hade jag gått upp och gjort saker på morgonen för även om jag är typ halvdöd när jag vaknar så mår jag bättre under tidig eftermiddag när jag är tvungen att stiga upp och göra något på förmiddagen. Sedan kraschar jag runt fyra men då har jag iallafall fått lite gjort. Jag kraschar då även om jag inte gör något. Om jag hade haft självdisciplin så hade jag kunnat gå upp och få lite gjort på förmiddagen/tidig eftermiddag och sedan kunnat krascha med vetskapen att jag iallafall gjort någon nytta.Det har noll och inget med självdisciplin att göra, du äter saker som du egentligen inte vill äta pga att du inte mår bra psykiskt. Det är glasklart för alla oss som läser i tråden och som är litegrann insatta i ätstörningar t. ex.
Men altså, det gör faktiskt inget om du äter en massa hallonmousse, för ingen som sett dig kommer någonsin tänka på dig som fet. Du måste nog gå upp MINST 30 kg innan du är i närheten av att kallas fet...
Du kanske kan ta upp detta med hur du känner inför mat med den nya samtalskontakten nästa gång? Önskar så att du kunde få hjälp med det.![]()
Nej , du satte "inte" i fel mening.Jag är inte unik. Jag är oduglig![]()
Jo, det är självdisciplin. Andra kan tvinga sig att göra saker trots att de mår dåligt eller har ont eller är trötta. Jag bara ligger som en val i sängen. Hade jag bara haft självdisciplin så hade jag gått upp och gjort saker på morgonen för även om jag är typ halvdöd när jag vaknar så mår jag bättre under tidig eftermiddag när jag är tvungen att stiga upp och göra något på förmiddagen. Sedan kraschar jag runt fyra men då har jag iallafall fått lite gjort. Jag kraschar då även om jag inte gör något. Om jag hade haft självdisciplin så hade jag kunnat gå upp och få lite gjort på förmiddagen/tidig eftermiddag och sedan kunnat krascha med vetskapen att jag iallafall gjort någon nytta.
Maten är samma. Självdisciplin. Jag kan cykla till Ica med världens ångest för att jag vet att jag gör fel, ändå gör jag det. Jag har ångest innan, under och efter ändå så även om jag inte hade köpt så hade jag ändå haft ångest, bara av en annan sort för då har jag ångest för att jag är hungrig och sugen på just den saken. Annan mat än det jag är sugen på mättar inte eller stillar ångesten så varje gång jag försöker så blir det det jag är sugen på ändå också eftersom ångesten och suget fortfarande finns kvar. Hade jag haft självdisciplin så hade jag låtit bli, låtit ångesten lägga sig till slut och sedan känt mig duktig. Men jag klarar inte det.
Och det är inget sötsug. Att det just nu är hallonmousse beror inte på sötsug utan att det är just den saken jag är sugen på. Inget annat funkar för att dämpa suget, jag kan trycka i mig hur mycket godis som helst men är fortfarande lika sugen eftersom det inte är sockret som är boven utan min jäkla hjärna.
Jag vet att jag inte är fet enligt BMI men jag känner mig fet, ful och äcklig. När jag vägde 5kg mindre så kunde jag se mig i spegeln och känna mig fin. Så det är inte att jag vill gå ned och se ut som ett skelett utan jag vill gå ned 5kg så jag kan känna mig fin och vara nöjd med hur jag ser ut.
Varför kan inte bli sugen på broccoli istället för en massa onyttigt och fett skit![]()