Lussan rider sina hästar i islandssadel!!!

Sv: Lussan rider sina hästar i islandssadel!!!

den lanserades nere i Aachen nu, helt ny, strörsta skillnaden ska tydligen vara att den kommer att bli mycket mjukare än de andra prestigen för att det ska vara en annan bom i den :)

Ja, Lussan rider bland annat i Childerics dressyrmodell (alltså inte islandsmodellen). Hon rider även i en Röösli och om jag inte har har helt fel så har hon någon tysk (K någonting...) måttbeställd sadel också.

/Phlipp (som tränar på Hogsta, och har tjuvkikat ;) )

Har du sett bakvalvet på hennes Childeric? Är det högt eller lågt?

Oj... :o nu blev jag jätteosäker. Jag är nästan helt säker på att det är vanligt bakvalv på den, alltså ingen flatback. Men jag kan ha fel, har inte tänkt på det faktiskt...

Lussan har olika sadlar till nästan alla hästarna. Inte som vissa elit ryttare som har en modell eller ett märke.:crazy: Djuren ser ju olika ut!!

Lussan har en Childeric islands dressyr sadel. Den med lågt bakvalv, hon har den främst till isidor.

Sen vet jag att Guiness går med en röösli.

haha jag rider ju med en stock sadcel med vanliga stigläder och byglar tycker själv att hästen kan arbeta med hela sig på ett mer fritt sätt hindrart inte rörleserna inga låsningar samt att sadeln får mig i perfekt dressyr sits som fungerar för mig å häst
så varför så konstigt att toppryttare då använder Island sadlarrr jo helt enkerl de behöver det pga av något i deras sits eller vad som helst

Senast ändrad:

Jag kan säga så mycket som att Minna INTE rider i ngn islandsmodell. Har sj varit där och ridit i sadlarna, och det är dressyrsadlar från Childeric.

Borde vara mycket möjligt eftersom att islandssadlarna är konstruerade för att man ska kunna rida längra pass!! :idea:

Oavsett vad Lussan, Minna och de andra rider i så tycker jag inte att Childeric;en verkar vara designade för långfärder - islandsmodellen är snarare en gångartssadel för träning och tävling.

Och vad gäller modeller så förmodar jag att det är mindre skillnader dem emellan; djup, bakvalv etc - vad än tillverkare/ folkmun vill tillskriva dem för ridstil ...

Oavsett vad Lussan, Minna och de andra rider i så tycker jag inte att Childeric;en verkar vara designade för långfärder - islandsmodellen är snarare en gångartssadel för träning och tävling.

Och vad gäller modeller så förmodar jag att det är mindre skillnader dem emellan; djup, bakvalv etc - vad än tillverkare/ folkmun vill tillskriva dem för ridstil ...

Precis: Childeric island är en gångartssadel för träning och tävling! Om jag inte minns fel sa den svenska återförsäljaren att sadeln utvecklats i samarbete med Nina Keskitalo. Man utgick ifrån Childerics dressyrmodell, eftersom de krav som ställs på dessa är likartade som vid gångartsträning av islandhäst.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V