Lussan rider sina hästar i islandssadel!!!

Sv: Lussan rider sina hästar i islandssadel!!!

De red förr i Amerigon o rider väl inte i en islandshästsadel.
De bilder som jag har sett visar inte på ngt sådant.
Visa bilder!

Jag känner en tjej som rider i en islandssadel och det är för att hon har problem med ryggen och inte kan rida i dressyrsadlarna som ofta är väldigt djupa i sätet. Islandssadeln är lite planare utan att man tappar kontakten med hästen. Och jag kan tänka mig att personer som rider många hästar per dag kan få ryggproblem. Det är arbetsmiljömässigt bättre med en islandssadel, kanske?

/Camilla

jag gissar också att det har med det att göra, islandshästsadlen är nog bekvämare..

sen till sadlen.. jag hade nästan bestämt mig för att köpa en sådan, hade fått nummret till hon som måttar o så i sverige, dock är det minst 3 månaders väntetid då de görs på ett litet sadelmakeri i frankrike.

dock har den sina nackdelar och det är att sadeln inte går att ändra och det är ju inte så kul ifall hästen ändrar sig och man har lagt en 26 000 på den, så jag bestämde mig för att vänta på den nya prestigen som kommer till sverige i mars:)

Jag har sett flera av dessa sadlar och har själv suttit i en. Jag är ganska säker på att det inte är islandshästsadlar. I grunden är det kanske en islandshästsadel då (vad jag har förstått) Childerick tillverkar islandssaldlar. Men de som dressyrryttarna rider i tror jag alltså inte är det.

Det som är speciellt med denna sadel är att det är bara ett lager med sadelkåpor vilket gör att man kommer väldigt nära hästen och kan lättare påverka den.

Priset ligger som sagt rund 25.000 kr.

Någon som kan pm:a länk eller telenr till återförsäljaren i sverige? Har letat som en tok efter det!

Jag har sett flera av dessa sadlar och har själv suttit i en. Jag är ganska säker på att det inte är islandshästsadlar. I grunden är det kanske en islandshästsadel då (vad jag har förstått) Childerick tillverkar islandssaldlar. Men de som dressyrryttarna rider i tror jag alltså inte är det.

Det som är speciellt med denna sadel är att det är bara ett lager med sadelkåpor vilket gör att man kommer väldigt nära hästen och kan lättare påverka den.

Priset ligger som sagt rund 25.000 kr.

Är det helt enkelt inte nån form av flatmodell,:confused: (skulle jag vilja ha också) Av dressyrsadel alltså.

*kl*

min bästa kompis har en luc childeric... mkt skönt att rida i! passar utmärkt till både hennes storhäst och mina gulingar :d

finns som tidígare nämt i hopp, dressyr och island men de bygger upp efter hästen när den görs så man tar väl troligen den bom som passar häst och ryttare bäst :confused:

*KL*

Har mycket svårt att tro att det är sant av den anledningen att ni skriver att islandssadlar är flatare/mindre djupa än dressyrsadlar och tittar man på Lussan så har i alla fall jag reflekterat över att hon har en nästan extremt djup sadel så att kanten på bakvalvet är nästan ända uppe på ryggen på henne. Men skulle det nu vara sant att hon - och Minna rider i Islandssadlar är det väl bara att gratulera att de hittat sadlar som passar dem och att de har vågat "gå över gränserna" för att finna dem!!

Det finns flat-modeller av dressyrsadlar att få tag i!
Tex. så har amerigo en sådan! Red själv i en sån under några års tid..

Nirak

Det de rider i är en sadel som är baserad på Childerics dressyrsadel men som har vissa anpassningar för att fungera bra på islandshästar. Sen har den modellen också visat sig väldigt populär även bland dressyrryttarna.

Den ser ut som en vanlig dressyrsadel men har inte det djupa sätet och höga bakvalvet.

Här är den:

amerigo_dressagecc.jpg

Nirak

älska cc! så sjukt bekväm sadel!
annars är min favorit amerigo cervia hoppsadel ;)

Den är bra, tvingar en att hitta sin egen balans och låser inte fast.. dock är den (som de flesta andra sadlar) lite väl hård för mig.. (jag har mjuk rumpa :p men vill helst ha en sadel av bomull :angel: )

Nirak

har precis köpt en amerigo cc, just för att komma så nära hästen som möjligt.. min tränare rekomenderade childric i cc modell eller amerigo..

Det finns flat-modeller av dressyrsadlar att få tag i!
Tex. så har amerigo en sådan! Red själv i en sån under några års tid..

Nirak

Precis. Jag har också ridit i en som jag lånade som var urskön. Därför jag tror det kan vara en sån man misstar för islandssadel kanske?:confused:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 502
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V