Lussan rider sina hästar i islandssadel!!!

kopur

Trådstartare
Det gör visst Minna Telde också!

Det finns visst fler också, i dressyreliten, som rider i Luc Childeric - islandsmodellen! Ganska kul tycker jag och drar genast parallellen till mig själv: Jag rider också i islandssadel - och jag rider ju ungefär lika bra som Lussan och Minna också... :angel: ;)

Senast ändrad:
Sv: Lussan rider sina hästar i islandssadel!!!

Hur ser den ut? Bara nyfiken...

Ja precis - hur ser den ut??
Det låter spännande - vad är det som gör att du väljer den sadeln?
(ska precis köpa en ny - och detta lät ju spännande)

När tullstorp hade sin hingstvisning tittade vi på Minnas sadel och frågade vad det var för märke och varför hon valt den. Märket kommer jag inte ihåg, men det ni andra skrivit låter rätt och anledningen till att hon valt de var att det var den ända som hon hittat som hon trivdes i och inte fick skavsår av för att den var tillräckligt mjuk.

Mvh
Camilla

break_a_leg skrev:
Childeric är litet av ett "modemärke" bland dressyrryttare...
Men dom har ju en dressyrmodell också..?

Jag känner en tjej som rider i en islandssadel och det är för att hon har problem med ryggen och inte kan rida i dressyrsadlarna som ofta är väldigt djupa i sätet. Islandssadeln är lite planare utan att man tappar kontakten med hästen. Och jag kan tänka mig att personer som rider många hästar per dag kan få ryggproblem. Det är arbetsmiljömässigt bättre med en islandssadel, kanske?

/Camilla

sweet_knorven skrev:
Och framförallt, vad är det som gör att de väljer den sadeln?

Childericsadlarna måttsys efter häst och ryttare. De finns i hopp-, dressyr- och islandsmodell. Eftersom det i båda fallen handlar om gångartsridning är dressyr- och islandsmodellen ganska lika. Dressyrmodellen är dock mer "skålad" medan islandsmodellen har ett "rakare" säte.

Borde vara mycket möjligt eftersom att islandssadlarna är konstruerade för att man ska kunna rida längra pass!! :idea:

Nej, men är du säker på att det är islandsmodellen som de rider i??? För det är inte vad jag har hört! Jag har också hört att märket har blivit populärt men jag har inte hört ngt alls om att det är islandsmodellerna som de rider i.

Jag har lite svårt att tro det faktiskt....

Minna rider iaf i islandsmodellen, det har jag både sätt och hört.
vad jag kan minnas så var det för hon behövde komma ner mer i sadeln och då var det enda sadeln som det funkade med, iaf på Sack. vilket är förståligt med en sån jävla trav...

Saigon skrev:
Nej, men är du säker på att det är islandsmodellen som de rider i??? För det är inte vad jag har hört! Jag har också hört att märket har blivit populärt men jag har inte hört ngt alls om att det är islandsmodellerna som de rider i.

Jag har lite svårt att tro det faktiskt....

Jo, jag är säker på att det är islandsmodellen (som f ö inte verkar finnas med på hemsidan...) - har hört det från den svenska återförsäljaren!

034.gif

:eek: :love: :love:
som jag letat! var kan man köpa dessa? medans jag frågar inser jag hur svindyra de förmodligen är :crazy: ;)

Kan passa på att fråga, vad kostar en Childerique ungefär?

Tican skrev:
Kan passa på att fråga, vad kostar en Childerique ungefär?

Jag träffade återförsäljaren i Falsterbo och priset är - om jag minns rätt - 25.500 kr. Stiglädren kostar ca 1100 kr och en dressyrgjord ca 2.500 kr.

Freyr här på forumet har en, som hon skryter sig gul å blå över ;)

Den ser skön ut, är av dressyr modell tror jag och är vad jag har förstått måttbeställd..

Tycks ha för mig att hon skrivit nån gång
att den kostat 24 eller 26 000 kr.. :o

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 503
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V