Lusern - vilket är bäst?

Sv: Lusern - vilket är bäst?

Japp, det är den jag har köpt till gubben. Vägrar äta det nu helt:(
Han vägrar även äta blött pellets (både lusern och krafft mm), så den får han torr. Äter 2 kg groov125 per dag nu, svårfödd gamling.

Någon som provat "Krafft Muskel" apropå protein?! Såg att det fanns...

Info:
Analysgaranti
Energi ME 12 MJ / kg
Energi DE 14 MJ / kg
Råprotein 40 %
Smältbart Rp 370 gram / kg
Smältbart rp/energi g/MJ 31 g / MJ
Råfett 4,0 %
Växttråd 10 %
Stärkelse 10 %
Kalcium 0,4 %
Fosfor 0,3 %
Magnesium 0,2 %
Beräknat klimatvärde g CO2 ekv 290 g
Lysin g 30 gram

krafft_muskel.jpg

Är det nåt nytt?
Vikten på påsen 15 kg var ju bra. För en som är klen.

Senast ändrad:

Jag har aldrig provat, aldrig sett den :)
Det var ett högt proteininnehåll.

Vad låg priset på?

*kl*
Ni som beställer hel- eller halvpall med lusernpellets från Kvarnbyfoder, hur många säckar är det på en pall? Och vad får ni betala per säck?
Jag kan förstås maila ÅF och fråga men då får jag inget svar förrän tidigast imorgon så jag tänkte att någon här kanske vet.:)

*kl*
Ni som beställer hel- eller halvpall med lusernpellets från Kvarnbyfoder, hur många säckar är det på en pall? Och vad får ni betala per säck?
Jag kan förstås maila ÅF och fråga men då får jag inget svar förrän tidigast imorgon så jag tänkte att någon här kanske vet.:)

Nu ska vi se... jag pratade med en ÅF för några veckor sedan. Då såg det ut såhär: 25kg/säck.
1/2 pall, 15 säckar, 375kg, = 5,29:-/kg plus moms
1 pall, 30 säckar, 750 kg = 4,54 :-/kg + moms. 5,675:-/kg inkl moms. =4256:-/pall fri frakt.
Med reservation för skrivfel eller att jag hörde fel :D

Än så länge har jag själv dock inte provat kvarnbyfoders pellets, inte hunnit använda upp min säck från teknosan ännu..

*KL*

Inte riktat 'mot' någon, utan som för en allmän upplysning så det inte blir hopblandat/missförstånd.

Krafft Muskel är eg inget annat än Krafft Protein under annat namn. Aningens förändrade värden jmf med KP, men samma 'ingredienslista' osv - med ett undantag, det är lite korn i KP men inte i KM, och Muskel kommer ersätta Protein som kommer tas bort ur sortimentet.

Det är alltså inte att jämställa med lucern.

Innehållslista Krafft Muskel:

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Lysin
Metionin

När ge lusern? Bara till svårdfödda hästar eller även till lättfödda då jag behöver lägre energi men mer protein?! Efter analysen på mitt Hösilage då behöver jag alltså mer protein. O om jg byter ut lite hö mot lusern så såg det bra ut. Men är det något man bara ger för att feta till hästen? Vilket jag icke behöver :) hade ju varit bra att kunna ge ett grovfoder istället för tillskott eller kraft.

Lusern kan man ge vilken häst som helst om det överenstämmer med foderstaten i övrigt. dessutom är det ett snällt proteintillskott eftersom det är ett grovfoder :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?