Lusern - vilket är bäst?

Sv: Lusern - vilket är bäst?

ts 92,4
mj 10,5
smrp 160
ca 6,70
p 2,5
mg 1,85

Naturell grön står det av 100% tidigt skördad vall, helt melassfri. Det konstiga är att det står ingenstans vad det är för vall?? Är det lusern??

Fick detta svar av Salsa tillverkaren idag;

Salsa naturell grön innehåller de vanligaste grässorterna ien vall. dvs timotej, svingel, rajgräs och klöver.
Det är samma vallar som blir till hö eller hösilage bara att de skördas i tidigt stadium på välgödslade vallar. Då blir värdena väldigt höga och bra.
Hoppas att det var svar på dina funderingar, annars får du höra av dig igen.

Jag har slutat med lucernhack helt.
Min häst magrade av i vintras.
Tog dit vet. som hittade foderinpackningar på 3 ställen samt en lindrigt lös tand.
Det han plockade ut såg ut som tandpetare som satt mellan tänderna.
Tjocka hårda lucernstrån.
Nu efter 6 månader utan lucernhack så undersöktes han igen.
Inga foderinpackningar och ingen lös tand.
Och jag skulle inte kalla honom mager direkt.:D

kl

Är det någon här som köper kvarnbys på hel el halv pall och vad får ni isåfall ge för det.
Och beställer ni ifrån tillverkaren direkt?

Är lite nyfiken med tanke på att det brukar gå åt ett antal säckar varje vinter.

Tacksam för svar/ Tiffy :)

Vi beställer från Kvarnby och får hemkört hel och/halvpall. Fungerar jättesmidigt att få det direkt till stalldörren (skulle fått det ända in om vi inte hade haft 'tröskel' så de inte kan dra in en palldragare..)

Det blir mycket billigt per kg foder om man jämför med andra märken då Kvarnbys innehåller bäst kvot (om man är ute efter ökat proteininnehåll)

Ja jag tycker kvarnbys är bäst för mina pållar, har i ett antal år köpt det säckvis (dumt jag vet) och har väl tröttnat lite på det eviga farandet med bilen till foderbutiken.

Tack för alla svar :)

Jag har slutat med lucernhack helt.
Min häst magrade av i vintras.
Tog dit vet. som hittade foderinpackningar på 3 ställen samt en lindrigt lös tand.
Det han plockade ut såg ut som tandpetare som satt mellan tänderna.
Tjocka hårda lucernstrån.
Nu efter 6 månader utan lucernhack så undersöktes han igen.
Inga foderinpackningar och ingen lös tand.
Och jag skulle inte kalla honom mager direkt.:D

Vilket märke var det? *så jag vet vad man bör undvika* :)

Märket spelar nog mindre roll.
Lucernet har grova stjälkar oavsett märke.
Behöver hästen lucern i vinter så får det bli uppblötta pellets.

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och försökt få tag på melassfritt lusern.
Jag var in på granngården och hörde ifall de hade melassfritt, eller om de kunde ta hem, men icke, det gick inte.

Letade ÅF för kvarnby, ringde till närmsta stad med ÅF, men de hade inte deras lusern. Däremot hade Teknosan från Spannex, som det skrivits om tidigare i tråden, som var melassfritt. 30 kg 210:-
Dock ligger det ungefär 6,5 mil hemifrån så jag har även skickat ett mail till kvarby för att höra mig för ang pallpris, hemkörning och så. :)

Har ni Cirygross i närheten så de med hästsortiment har Dangrönts. 175 kr för en säck, men minns inte om det är 20 eller 25 kg i den, kan kolla om du vill (det ligger en i bilen, den vägrar kliva ur själv? ;))

Citygross ligger en 7-8 mil härifrån, en bit längre bort på samma väg som jag måste förbi för att köpa teknosan.. Så tack för tipset, men tyvärr blir det inte närmare.

Funderar över om det kan vara värt att åka iväg och köpa det imorrn.. Lusernet jag använder nu börjar ta slut. Måste ha något att blanda ut mineral+salt för att herrn ska få i sig det han behöver. Använder uppblött lusernpellets plus sköljd betfor (som också börjar ta slut). Skulle ju kunna köpa en till säck betfor -och bara ge det, strunta i lusern-, men då måste jag fortsätta att krångla att skölja den, men slipper åka 12 mil för lite lusern :crazy: .. Eller åka och köpa en säck med lusern. Lutar åt lusernsäcken men blä för att behöva åka så långt för en säck med foder jag inte ens vet om hästarna gillar.

Äter de vanlig lucern äter de med största sannolikhet melassfri. Melassfri verkar vara GODARE, min lucernhatare åt glatt melassfritt lucern. Övriga som ätit vanlig lucern har lika glatt ätit melassfri. Dangrönts iofs, men borde vara lucern som lucern.

Jag bor på laaandet, så för mig är 6 - 7 mil enkel väg inget konstigt, men förstår det känns surt om du är van att kunna köpa det du behöver på närmare håll.

Äter de vanlig lucern äter de med största sannolikhet melassfri. Melassfri verkar vara GODARE, min lucernhatare åt glatt melassfritt lucern. Övriga som ätit vanlig lucern har lika glatt ätit melassfri. Dangrönts iofs, men borde vara lucern som lucern.

Jag bor på laaandet, så för mig är 6 - 7 mil enkel väg inget konstigt, men förstår det känns surt om du är van att kunna köpa det du behöver på närmare håll.

Egentligen är sträckan i sig inte så farlig, vanligtvis pendlar jag den streckan dagligen, och sträckan till hästarna är 4 mil.. Men det känns så onödigt med både kostnader i diesel, tid och ork när jag har Granngården 1,5 mil härifrån. Men men, ska man ha rätt käk till djuren lär man väl offra sig lite :p

Ring säljaren på Kvarnby för ditt område istället, så får du troligen snabbare svar!
SÄLJARE

Tack tack.
Men jag har tid på mig att vänta på mailsvar (iofs anser jag att ett säljande företag borde ta sig tid att kolla av mailen om de ändå lagt ut den som ett sätt att kontakta dem) eftersom jag åkte iväg igår och köpte en säck Teknosan igår. Fick sån service, säcken utburen av expediten ända ut till bilen :D

Jag har fodrat med kraffts lucernhack tidigare och varit nöjd. Enda nackdelen är väll att det är lite bökigt och hantera om man vill ge lite större mängd samt att jag tycker att det var ganska dyrt. Har en bit till närmsta granngården också, men bara typ 10 min till ÅF som säljer hippo foder och har dangrönts lucernpellets (vita säckar med grön text). Den tycker jag är himla smidig att fodra med, inte så dyr heller men bör blötas uppe före utfodring.

Jag gillar kraffts hackad strå eftersom hästarna får tugga lite mer då, plus att man inte behöver blöta upp det. Så det beror väll lite på vad man är ute efter.

Jag gillar också hack, eftersom man ej behöver blöta upp det och hästarna får tugga mer.
Men det finns ju ingen hack som inte innehåller melass :(

Men det finns ju ingen hack som inte innehåller melass :(

Joho då. Green Power Alfalfa är melassfritt hack. OBS att det ska vara GP alfalfa, de har GP lucern med och den är INTE melassfri.

Green Power alfalfa innehåller hackad lucernstrå och (lite) sojaolja. Inte en gnutta melass. Går att köpa via Svenska Foders återförsäljare.

Joho då. Green Power Alfalfa är melassfritt hack. OBS att det ska vara GP alfalfa, de har GP lucern med och den är INTE melassfri.

Green Power alfalfa innehåller hackad lucernstrå och (lite) sojaolja. Inte en gnutta melass. Går att köpa via Svenska Foders återförsäljare.

Men ååhh... Varför läser jag inte ordentligt på en gång, du har ju skrivit det tidigare i tråden!

Så bra att det finns, ska kollas upp när den här säcken med pelleterad lusern är uppäten!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?