Lusern - vilket är bäst?

Sv: Lusern - vilket är bäst?

Det tror jag inte eftersom de marknadsför det som en råvara, och blandar man i massa annat så är det ju inte en råvara, eller?

Jag ger Dangrönts Greenpower alfalfa.
Det är melassfritt lusernhack.

Jag har gett kraffts tidigare innan jag fick tag på en som kunde ta hem alfalfan. Och jag gillar den inte alls. Melassen gör att hacket bildar stora kladdiga klumpar!!! Skulle aldrig i livet ge såna klumpar till hästen, känns som att de måste vara svåra att tugga sönder och lätt kan fastna i halsen, och det kan ju knappast vara bra för tänderna med det kladdigt (det är verkligen kletigt, tänk kåda!!) Så därför var jag tvungen att sila all lusern mellan fingrarna för att hitta alla små klumpar (de största hittar man ju lätt) och det var ju helt klart en del extrajobb eftersom jag gav nästan 1 kg om dagen.

Så jag ratar kraffts lusernhack!

Det tror jag inte eftersom de marknadsför det som en råvara, och blandar man i massa annat så är det ju inte en råvara, eller?

Det borde vara så, dock vet jag att det i andra fall gömt sig melass i det hela ändå. Vet dock inte hur det är med teknosans, men när jag sökte melassfritt så stötte jag på flera där det bara stod 'råvara' och innehåll 'lucernpellets, hetluftstorkad lucern'. Men när man grävde djupare så - melass.

När jag hörde med spannex var det melass i allt lucern de hade, men vet inte om det är samma nu.

Jag föredrar hackad luzern eftersom det främjar tuggmekanismen på ett mer naturligt sätt än pelletrerad luzern :)

Jag föredrar hackad luzern eftersom det främjar tuggmekanismen på ett mer naturligt sätt än pelletrerad luzern :)

Det är just därför jag helst vill ha hack.
Men nu verkar det som att jag ska gå över till kvarnbylusern och då hade de inte hack :(

Halvt KL

Jag kör med teknosan som säljs av Spannex .Lusern pelletsen görs på
Genevads Grönfodertork och jag mailade dem så sent som i går och fick till svar att deras pellets inte innehåller någon melass alls inget annat bindemedel heller.

Det är ren grönmassa alltså :)

Görs allt lucern av samma anläggning? Tänkte iom att jag (som bor i norra uppland) via lokala spannex-ÅF fick svaret (efter att de kollat och återkommit) att de inte hade melassfritt lucern. Det var i somras. Så tänkte om de enda fick fel info/de ändrat eller om de har olika fabriker?

Nu är jag ju nöjd med dangrönts, men är ju alltid bra att veta för framtiden =)

kostade sist enligt fakturan 210 kr för 30 kg. Men sen vet jag inte riktigt om det är faktura avg inräknat i det. Stod inte specifikt på fakturan.

Alexandra..Jag har ingen aning. Men Anders på pelletsanläggningen använde de ingen melass i framställningen av just teknosans pellets och de använde inte det i andra pellets hos dem heller som jag förstått det.Jag fick svar från.
Anders Månsson på Genevads Grönfodertork ,Orrebergs Lantbruk AB

7 kr kilot, blir iallafall billigare än kraffts hack som jag kör med för tillfället.

kl

Är det någon här som köper kvarnbys på hel el halv pall och vad får ni isåfall ge för det.
Och beställer ni ifrån tillverkaren direkt?

Är lite nyfiken med tanke på att det brukar gå åt ett antal säckar varje vinter.

Tacksam för svar/ Tiffy :)

kl

Är det någon här som köper kvarnbys på hel el halv pall och vad får ni isåfall ge för det.
Och beställer ni ifrån tillverkaren direkt?

Är lite nyfiken med tanke på att det brukar gå åt ett antal säckar varje vinter.

Tacksam för svar/ Tiffy :)

Jag är också intresserad att veta inför vintern! :D

Min slabbar nåt fruktansvärt med det uppblötta lucernet och jag har nu kommit på att han gillar det bättre om det är lite torrare, bara precis så att pelletarna luckras upp. Då blir det nästan som hack fast pyttestrån.

... och mina hästar slabbar jättemycket när de får (uppblött) lucernhack, medan de noga slickar rent när det är uppblötta lucernpellets (Kvarnbys, för melassfrihetens skull!)

Köper du tillräckligt mycket av Kvarnbyfoders lucern få du det hemkört!
Dvs halvpall eller helpall!
Jag köper helpall (750 kg) och betalar 4,54 + moms per kg inklusive frakt!

Köper du tillräckligt mycket av Kvarnbyfoders lucern få du det hemkört!
Dvs halvpall eller helpall!
Jag köper helpall (750 kg) och betalar 4,54 + moms per kg inklusive frakt!

Ska tillägga att jag köper genom deras säljare i mitt område, alltså inte genom återförsäljare!

Jag har också Kvarnbys pelleterade. Är väldigt nöjd med det =)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka