Lusern - vilket är bäst?

Sv: Lusern - vilket är bäst?

Min gubbe vägrar äta melassfritt.
Köpte hem en säck lusernpellets (Citygross), men den vägrar han äta. Äter kanske 2 dl PER dag, skulle egentligen behöva äta nu 1-2 kg per dag...:(
Så nu har jag köpt hem Krafft Lusernpellets igen. Vilket han äter.
Äter oxå bara K Lusernhack, ingen annan sort.

Ja jag var också intresserad av kvarnby, så jag ringde ÅF dalvikskvarn (enl hemsidan) men enl honom så sålde de inte kvarnby lusernpellets. :(
Däremot hade de Teknosan som jag köpte istället.

Men det blir nog att ringa kvarnbys säljare senare och se vad en pall kostar :) Synd jag bor så långt ifrån dig, annars hade vi kunnat samkört en pall :D

Kvarnbyfoder låter ju jätteintressant! :bump:

Hittade följande infp om lucernen:

http://www.kvarnbyfoder.se/documents/PDF produkter/lucernpellets prodblad.pdf

Jag skulle vilja börja använda det! Men tror inte det finns hos oss i Dalarna?! Klickade på återförsäljare på hemsidan, men länken var bruten. :(

Jag hade samma problem, men HÄR är en obruten länk:
http://www.kvarnbyfoder.se/default.aspx?pageID=10100&lang=sv

/alex, som hittat en ÅF som dessutom kan ta hem potatisprotein :bump:

DET har jag ingen aning om. De kunde inte se priset i datorn. Å andra sidan, med så fruktansvärt hög kvot, och de små givor man behöver ge så tror jag att även som säcken i sig ger plånboken skrämselhicka, så priset per SRP lär vara lågt nog?

Alt är ju vitafor balansmineral. Till det 'facila' priset av 21,75 kr/kg (435 kr för en 20 kg:s säck). IOfs går det inte så mycket av det heller (får ihop det hyfsat med 200 gr), men det innehåller 3% betmelass - och det är mer MJ/SRP i det.

Dock, kunde jag ge soja skulle jag det, tveklöst. Tveksamt om det finns ett enda proteinfodermedel som rent prismässigt kan slå det?

Men ska försöka komma ihåg att återkomma med pris sen när jag fått hem säcken, men det kunde som sagt ta 10 - 14 dagar.

Jag har ett minne av att potatisprotein ligger på runt 20 kr/kg det med. Har aldrig köpt det själv, så jag kan ha fel.

Hej!

Ser att det ska finnas i Falun = 5 mil från mig. Ska ringa och höra. Låter ju toppen! Tack för den obrutna länken! :bump:

Teknosan finns däremot i Borlänge :bump: . 210.- för 30 kg. =7:-/kg inkl moms hästarna tyckte det var riktigt gott :)

Kunde de inte ta hem heller? 'Min' nyfunna ÅF har inte heller, men kunde ta hem. De står dock som ÅF för både häst, gris och nöt på hemsidan, kanske därför? (Det hör ju till grisfoder, pp).

Bra sortiment överlag tror jag, såg Greenpowers lucernhack med, ska kolla upp dem lite märmare sen.

Men sålänge får jag nöja mig med proteinmineralen, löser iaf problemet tills vidare, om än med liiite för mkt MJ.

Nej de kunde ju inte det.
Han sa något om att det inte var värt att ta hem några säckar eftersom de flesta köpte på pall och isf bara skulle köpa enstaka säckar av dem lite då och då.

Det var en säljare jag pratade med, jag hade kanske fått annat svar om jag pratat med dem i butiken -men det tänkte jag inte på just då.

Men det fungerar än så länge bra med teknosan. De går ju än så länge bara på bete och lusernet är mest till för att övertala herrn att få i sig salt, jäst och mineraler.

Oki, du får kolla igen om behovet uppstår dock. 'Min' ÅF hade inga problem ta hem en säck bara (tack och lov *s*)

Har sett att du även letar efter B-vitaminpreparat och ser att du nu ska prova Vitafors Proteinmineral, den har ju ganska mycket B-vitamin i sig, behöver du ge ännu mer av B-vit än vad den ger?

Har du provat att räkna med en kombination av Vitafors Proteinmineral och Balansmineral? Balansmineralen innehåller bl a Diamond V och linfrökaka, proteinet i Proteinmineralen kommer från potatisprotein, lucern och bryggerijäst. Tänkte att en kombination av dessa kanske kan lösa din utfodring?

Jag hoppas ju potatisproteinet ska lösa den, får lite mer MJ på köpet än jag vill av proteinmineralen.

Och jo, proteinmineralen är ju baserad på jäst och rätt hyfsade b-vitaminhalter, men det blir ändå sådana mängder för att komma upp i samma mängd som en 'koncentrerad' dos av ett tillskott ger. Därför jag vill ha det. Nu köpte jag ju tabletter (B-vit alltså) och löste det så sålänge.

Sen ska jag räkna på det lite nogrannare när det är 'som det ska' med fodringen. Nu håller jag ju på att introducera proteinmineralen, men sen är ju som sagt tanken att ge potatisprotein. Ev i kombination med proteinmineralen, får se vad som blir bäst mineral och vitaminmässigt - just nu känns det som jag 'pytsar ihjäl' mig så skulle gärna vilka minska antalet grejer jag 'häller i hinken' sen när jag fått hem potatisprotein, och han förhoppningsvis äter det..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?