Lusern eller annat?

W

wilsmark

Jag ska bli fodervärd på en häst om någon vecka och har därför några frågor.
Hon får idag ca 3kg lusern om dagen men endast bara för att den som ger stallet tyckte synd om henne för hon inte fick någon kraft. Då lusern är så dyrt har jag snackat med ägaren om att minska, byta eller ta bort och det säger hon att jag får göra som jag vill. Hon får även lite betfor 2 gånger om dagen.

Vad ska jag nu göra, ska jag ge något annat billigare men som e nästan likadant?
ta bort det helt?
Var kan man köpa lusern billigt eller i större än 25kg påsar?

Hon har lätt för att få kolik och behöver ingenting som ger henne energi.

Tacksam för svar!

Sv: Lusern eller annat?

Har ni ett bra hö/ensilage så kan du nog mycket väl hända att h*n klarar sig på bara det och kanske ge lite skrammel i krubban när de andra får:)

Vi har fri tillgång till hösilage ute i hagen som har bra värde men inte är så kraftigt då de äter på det hela tiden.

ska jag bara ge lite gran av lusern eller ta bort det helt?:)

Vad är bra värden? Annars går det ju inte att svara på din fråga. 3 kg lucern låter mycket att ge "bara för att" , men det beror som sagt på vad du har för värden på hösilaget och vad hästen har för behov.

Lusern ger man i första hand för protein, det är alltså inget kraftfoder som tillför en massa energi i den bemärkelsen.

Om du kan minska ner eller ta bort det beror helt och hållet dels på vad det är för typ av häst, och vad du har för näringsvärden på hö/hösilage.

På 3 kg lusern får du i hästen 25 MJ (energi) och 315 g smältbart råprotein - enbart av luserngivan. Det är vädigt mycket att ge "bara för att".

Som ett exempel som du kanske kan jämföra med din blivande fodervärdshäst: Min snart 6-åriga hingst, 500 kg, går på lösdrift i norrland och rids lätt äter 1,5 kg lusern utöver sitt hö med låga proteinvärden. Hna har visserligen fri tillgång på hö men äter kanske 15 kg/dygn. Han får med detta i sig 125 MJ energi och 742 g protein.

Kan också tillägga att ett vanligt hö (dvs torrhö) brukar ha ett innehåll på omkring 6,5 - 7,5 MJ/kg foder. Hösilage är svårare att säga generellt eftersom det även beror på hur blött det är.

Kan också tillägga att ett vanligt hö (dvs torrhö) brukar ha ett innehåll på omkring 6,5 - 7,5 MJ/kg foder. Hösilage är svårare att säga generellt eftersom det även beror på hur blött det är.

Det var lågt, har aldrig sett en höanalys med så lågt värde på MJ, har varierat mellan 7,6 och några tiondelar över 9 på de analyser jag sett av torrt hö!

Jag kan inte svara på hur högt värdet är då hon som äger stallet har fått det från olika ställen.

jag kan inte svara på varför hon få den mängden hon får, jag som kan ha missförstått också.
Men det jag frågar är kan man minska det om hösilagen är bra?

Du kan ju inte veta att hösilaget är bra om du inte vet vad det är för värden på det, och därmed vet du inte om hon behöver lucern eller inte. 3 kg är som sagt mycket att ge om det inte är dåligt med protein i hösilaget eller om hästen har ett särskilt högt proteinbehov. Men möjligheten finns ju att den faktiskt behöver den mängden om den ser fin ut på det den får nu.

Om du inte vet vad det är för värden på hösilaget och hästen kommer att stå kvar där den gör idag och är fin i hullet - GÖR INGA ÄNDRINGAR.

Tycker du lusern är dyrt (ett billigt fodermedel), vänta till du får första veterinärfakturan...

Om du inte vet vad det är för värden på hösilaget och hästen kommer att stå kvar där den gör idag och är fin i hullet - GÖR INGA ÄNDRINGAR.

Tycker du lusern är dyrt (ett billigt fodermedel), vänta till du får första veterinärfakturan...

Håller med!! :bow:

Lewellyn - med ett hösilage som ser jättefint ut utanpå. Värdelösa värden till mina hästar och mycket dyrt extrafoder blir det...

Kommer hsäten att stå kvar i samma stall när du tar den på foder? Finns det någon möjlighet att den kan få från en och samma höleverans? I såna fall tycker jag nog att du ska skicka in för analys. Om det kommer att fortsätta vara olika höleveranser från olika ställen är det dock ganska onödigt att analysera, eller så får du analysera varje gång det byts foder. Tänk också på att en massa foderbyten inte är bra för hästens mage, det kan bland annat vara en orsak till fång.

Hur ofta har hästen haft kolik och finns det någon synbar anledning?

Om du inte har möjlighet att göra en analys av grovfodret får du fodra med ögat helt enkelt, så som man gjorde förr. Jag skulle inte rekommendera att ta bort lusernet helt om hästen ser bra ut i hull och form. Det låter dock väldigt mycket, men det beror som sagt på vad det är för en häst, förutom vad det kan vara för värden på hösilaget. Om hästen ser fin ut i kroppen skulle jag rakt av utan att veta så mycket, gissa på att det är rätt dåliga värden på silaget. Annars hade den förmodligen varit fet helt enkelt.

Kan du berätta lite om hästen (ras, ålder, temperament, vad den används till, uppstallad/lösdrift osv) så är det lättare att komma med konkreta råd.

Jag ska flytta hästen till ett annat stall.
Hon som äger stallet säger att det är bra värde, men jag vet inte hur mycket det är.

Hästen är ett holländskt hoppsto, född 98, hon är pigg av sig själv, därför hon inte får något med mycket energi i. Nu används den till tävling i hoppning men jag ska använda henne till allround arbete men ändå någorlunda hårt, för att eventuellt tävla henne i dressyr senare.
Den står uppstallad, får kraft inne sen slöpps de ut och har där tillgång till hösilage tills de kommer in vid 3-4 och får sedan hö och kraft på kvällen igen.
Där den står nu är hösilagen rätt dålig i värde tydligen. men jag hade fått fel info, hon äter 3 kg sammanlagt mellan betfor och lusen. Hade bara tänkt minska lusen då enligt ägaren va det inte hennes idé att hon skulle få det och hon va lika fin innan ändå

Jag ska också börja ge min häst (9 årig varmblodsvallack) lucerne pellets eftersom han ska till lösdrift där det ej är fri tillgång till hö och där dom andra 4 hästarna är mindre än vad min är så det blir tyvärr inte så mycket hö som jag skulle önska.

Jag tänkte blanda lucerne pellets med D&H High Fiber Nuts och ge ca 1 1/2 kg per dag; 1/2 kg morgon och 1 kg kväll, det finns gräs i hagen (bor i Belgien) en gång/vecka kommer han att få mash samt ibland betfor (quick beats av mârket D&H). Han kommer inte ridas till en början och sedan bara promenader och enklare gymnastik arbete. Dom andra ägarna kommer inte ge sina hästar något foder alls förutom (lite hö) samt en liten "kaka" varje dag som innehåller vitaminer och mineraler och som täcker dagsbehovet.

Tycker det är lite hysteriskt i Sverige med höanalys, visst det är jättebra om man kan göra det men ibland låter det som om det vore något man inte kan leva utan för att rätt fodra en häst vilket inte riktigt stämmer. Här i Belgien har jag aldrig träffat en enda person eller stall som gjort höanalys och då har jag stått i stall dâr hästar tävlas på hög nivå både i dressyr och hoppning och som mår bra samt är bra i hullet. Ok, här är vikten av hö ofta underskattat då många stall inte ens ger hö (hemskt!)! Men ingen överdrift är av godo.

Tycker det är lite hysteriskt i Sverige med höanalys, visst det är jättebra om man kan göra det men ibland låter det som om det vore något man inte kan leva utan för att rätt fodra en häst vilket inte riktigt stämmer. Här i Belgien har jag aldrig träffat en enda person eller stall som gjort höanalys och då har jag stått i stall dâr hästar tävlas på hög nivå både i dressyr och hoppning och som mår bra samt är bra i hullet. Ok, här är vikten av hö ofta underskattat då många stall inte ens ger hö (hemskt!)! Men ingen överdrift är av godo.

Visst kan det i många fall gå även utan analys, men med analys kan du ligga steget före. Grejen i den här tråden är att som frågan är ställd är den omöjlig att svara på. Om grovfodret har ett högt proteininnehåll så går det säkert bra att ta bort lucernet och ersätta med mer hösilage. Är det däremot dåligt med protein i hösilaget är det ingen bra idé alls att ta bort lucernet då hästen riskerar att falla ut. I det läget blir det både dyrare och sämre för hästen att fodra upp den igen. Och ingen här i tråden kan ju därmed ge TS ett svar på om det går att minska/ta bort lucernet eller inte. Vet man inte vad hösilaget innehåller så är det bästa att inte göra några ändringar i nuläget.

Jag ska flytta hästen till ett annat stall.
Hon som äger stallet säger att det är bra värde, men jag vet inte hur mycket det är.

Hästen är ett holländskt hoppsto, född 98, hon är pigg av sig själv, därför hon inte får något med mycket energi i. Nu används den till tävling i hoppning men jag ska använda henne till allround arbete men ändå någorlunda hårt, för att eventuellt tävla henne i dressyr senare.
Den står uppstallad, får kraft inne sen slöpps de ut och har där tillgång till hösilage tills de kommer in vid 3-4 och får sedan hö och kraft på kvällen igen.
Där den står nu är hösilagen rätt dålig i värde tydligen. men jag hade fått fel info, hon äter 3 kg sammanlagt mellan betfor och lusen. Hade bara tänkt minska lusen då enligt ägaren va det inte hennes idé att hon skulle få det och hon va lika fin innan ändå

Om det är dåliga värden på slaget kan det absolut behövas 3 kg lusern till en stor häst som är i träning... fast nu var det ju tydligen 3 kg sammanlagt betfor och lusern?

Om du inte vill ge din häst energifoder föreslår jag att du istället tar bort betforn och fortsätter med lusern. Lusern ger, som jag skrev tidigare i mitt exempel, knappt någon energi - däremot proteiner som hästen behöver. Betfor ger nästan bara energi - lika mycket som havre faktiskt.

Huruvida ett hö har bra värden eller inte beror helt på vem man frågar och vad de menar är bra värden och till vilken häst... ett hö med bra värden är för mig ett hö med låg energi och mycket protein, gärna med en kvot på över 8. För en annan person med andra hästar är bra värden hög energi (runt 8-9) och moderat med protein så att kvoten dem emellan hamnar på runt 6.

Om det är dåliga värden på slaget kan det absolut behövas 3 kg lusern till en stor häst som är i träning... fast nu var det ju tydligen 3 kg sammanlagt betfor och lusern?

Om du inte vill ge din häst energifoder föreslår jag att du istället tar bort betforn och fortsätter med lusern. Lusern ger, som jag skrev tidigare i mitt exempel, knappt någon energi - däremot proteiner som hästen behöver. Betfor ger nästan bara energi - lika mycket som havre faktiskt.

Huruvida ett hö har bra värden eller inte beror helt på vem man frågar och vad de menar är bra värden och till vilken häst... ett hö med bra värden är för mig ett hö med låg energi och mycket protein, gärna med en kvot på över 8. För en annan person med andra hästar är bra värden hög energi (runt 8-9) och moderat med protein så att kvoten dem emellan hamnar på runt 6.

Betfor ger protein också 70 smp ungefär.

Betfor ger protein också 70 smp ungefär.

Nja, betfor innehåller 5,7% smrp per kg foder (alltså 57 g smrp/kg foder).

Jag vet inte, men vill man inte ge hästen så mycket energi ger man nog inte så mycket som ett helt kilo torr betfor för att få det "lilla" proteinet. (Eller så är det kanske bara jag som ger väldigt lite betfor, runt 100 g torr)

Men visst har du rätt i att lite protein ger det förstås... även om det är ett energifoder. Poängen var ju dock att TS inte ville ge hästen något som tillför energi, men samtidigt vill ta bort lusern (istället för betfor) ur foderstaten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 761
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 799
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar