Lure Coursing

Haukur

Trådstartare
Någon som håller på med LC? Min tik ska få börja springa träningslopp (får ej tävla p.g.a avsaknad av stamtavla) och mammas lilla valp ska också slussas in lite i LC-världen under året.
Så, vad har ni för hundar, var håller ni till, är ni med i någon klubb, har ni tävlat osv...? Bilder är naturligtvis också välkomna!:D

Jag hade tänkt hålla på när vi skaffade Greyhounden, gick med i diverse klubbar, skaffade munkorg osv och så åkte vi typ 30 mil enkel resa för att träna. Och så HATADE hunden det:mad:.
Visst triggade jakten igång (hon har tävlat massa rundbana) och hon började bra men efter halva loppet tappade hon fokus och sprang till mig.
Körde ett lopp till men då bestämde hon sig för att det var roligare att knuffa på den andra hunden. Dessutom blev hon rätt stressad och ville inte äta och dricka efteråt)

Där fick matte för att hon ville vara duktig hundägare och aktivera sin hund:crazy:.
Så nu är vovve soffpotatis som är fullt nöjd med att dra en repa på ängarna här hemma lite då och då.
Men skaffar vi någongång en valp så kommer vi nog att träna/tävla LC med den (om den vill förståss) för det är urhärligt att se hundarna in action över fälten!

Sv: Lure Coursing

Va snopet:crazy:
Jag hoppas verkligen (och tror) att min lilla loppa ska uppskatta LC för hon är en jaktgalning av stora mått som bara älskar att springa. Hoppas bara att hon inte knuffas:angel: Får väl be någon med borzoi springa med henne för då törs hon nog inte tacklas;)

När jag får tid över körs det Lure coursing, jag är medlem i Bråvikens Lurecoursing(Söderköping)ägare till Borzoi. Hade på 90-talet en blandras mellan Afghan/Greyhound (Dolph) som var med på träningar och hade skitkul.På Bråviken vet jag att flera olika hundraser springer efter trasan tex, Golden, Boxer m.m

Mina nuvarande hundar är den ena pensionerad 11 år (20/2)
Sen har jag 3 syskon i åldern 4 år -skulle önska ett mer "trasintresse" och inte så stor fokusering på med vem det tävlas med.

Mistingen har ej fått prova än - han skadade tån illa och blev opererad,så på tisdag blir det den sista kontrollen och då får vi se om det blir grönt kort.

Oskard(Borzoi) som gick bort för ett par år sen var jätteduktig och älskade att springa.

Hoppas allt blir en jättekul upplevelse för er Alla:bump:

Det var Bråviken jag var med i! Jättetrevligt folk och jag hade gärna åkt dit och testat med Jack russeln om det inte varit så långt dit........

Jag älskar LC (precis som mina hundar :p)!
Har två salukitikar. "Gamlingen" har tyvärr inte sprungit så mycket, men har ett LC-cert. Nu är hon för gammal för att tävla, så hon har ingen möjlighet att bli champion, vilket jag annars hade hoppats på. Lilltjejen tar förhoppningsvis licens i höst och hon verkar vara grymt duktig än så länge. Jag hoppas mycket på henne, men, precis som alltid med mina hundar håller jag mest på för att det är galet kul. Förhoppningsvis får jag möjlighet att utbilda mig till LC-domare i framtiden, även om det nog dröjer många år innan det.
Jag håller mest till i norr, runt Boden, när det kommer till LC, men kommer till nästa år att vara mest i mitten av landet, tror jag.

Och så bilder - dock inte på mina då jag är fullt upptagen med att släppa och fånga dem när de springer ;)

DSC_4975copy-1.jpg

DSC_4852copy.jpg

DSC_4884copy.jpg

DSC_4927copy.jpg

Det är bråviken jag funderar på, har mailat dem och frågat om min lurcher är välkommen. Springer man alltid två hundar åt gången även i träningsloppen? Är det svårt att få någon att vilja släppa sin hund med en ny hund? Min har ju aldrig sprungit så jag vet ju inte hur hon reagerar, vore ju pinsamt om hon ska hålla på och tacklas.. Bäst vore ju om hon fick springa med en större stabil hund.

Härliga bilder! Springer hundarna på stubbåker? Hur fixar tassarna det? Var i södra sverige tänker du hålla till? Jag funderar som sagt på bråviken men även bergslagen eftersom mina föräldrar bor där, då kan jag tajma påhälsningar med träningshelger.

Har inte varit några problem med några tassar än i alla fall ;)
Inte bestämt helt vart jag tänker vara, men kan hojta till när jag vet. Om inte annat borde vi ha Buke-LC-träff någon gång :D

På alla träningar ska det finnas möjlighet för hundarna att springa ensamma. Här uppe i norr får de alltid springa ensamma i början och unga hundar får springa en lite kortare bit av banan. När de känns säkra så får de springa med någon äldre, mer erfaren hund. Går det bra så får de springa med "vad som helst", men här undviker vi i alla fall att para ihop de två mest oerfarna med varandra, just för att ge dem möjlighet att springa bra lopp.
De unga som springer ensamma brukar även få springa utan munkorg bara för att det ska bli så lite "konstigt" som möjligt för dem. Vet dock att det längre ner i landet varit "Munkorg på, annars får hunden inte springa en millimeter".

Eftersom hundarna bara springer två och två, och det är STOR skillnad på LC och kapp, brukar de inte tacklas. Har inte sett många hundar öht som gjort det då det inte finns någon anledning för dem att göra det.

Det låter ju vettigt. Nu tror jag inte att hon skulle "ha tid" att tacklas men man vet aldrig... Leker hon med stora hanhundar tacklas hon gärna men racear hon med flera vinthundar så är det bara springa som gäller, speciellt om de jagar något/någon.

När jag var iväg så gick Gloria första loppet ensam men eftersom hon var så ofokuserad så fick jag rådet (alla var väldigt hjälpsamma!) att låta henne gå med en annan hund nästa lopp och det var inget problem att få sällskap.
Överhuvudtaget så tyckte jag att LC folket verkade vara en trevlig och prestigelös samling människor!

Det är helt klart skillnad på hur de leker och på hur de jagar ;)
En hund jag känner tacklas något extremt när hon leker, men när det är LC är hon tokfokuserad och springer kanonfint.

Överhuvudtaget så tyckte jag att LC folket verkade vara en trevlig och prestigelös samling människor!

Det låter bra! Det är ju skönt om man kan få hjälp när man är nybörjare. Är väl lite nervös för hur man blir mottagen när man kommer med en byracka i kopplet men det är väl bara för att jag har fördommar själv sen jag var bruksmänniska:angel:

delvis kl

Jag vill gärna prova på LC med min nu 7 månader gamla saluki. Jag har dock ingen koll på var i mitt område man kan göra detta, är det kanske någon som vet några "banor" i Västra Götaland?

Vid vilken ålder kan man börja?

(ursäkta lite trådkap)

Man kan börja ganska tidigt att vara med på träningar, dock brukar de inte få springa "full-långa" banor till en början då. Yngsta hunden jag haft med på träning har dock varit ca 6-7 månader.

När salukin är 18 månader kan man ta licens. (för de små raserna är det 12 månader som gäller om jag inte minns fel)
För att ta licens ska den ha tre godkända licenslopp. Man kan göra så att man låter hunden springa två licenslopp strax innan 18 månaders ålder och sista loppet när den är 18 månader.

Här finns det mer om vart du kan träna: http://www.lurecoursing.se/

Senast ändrad:

De tränar ibland runt kungsbacka om du bor i närheten. Galathea (med afgahnen Cebbe) här på forumet har varit där minst en gång.

+ Haukur

Tack för infon! Jag ska läsa på lite mer, men det låter ju som om det kunde vara lagom för henne att testa på lite till våren och sommaren.

Japp! *räcker upp en hand* Jag har varit där i Kungsbacka några gånger. Har även varit på rundbanan i Alingsås en gång, men där var dom snurriga och sade först att det var okej att Cebbe testade på fast han bara var 10 månader och sedan sade dom att han inte fick det. (Efter att han startat en raksträcka och motorn gick sönder.) Nåja. Vi testar igen när han har åldern inne på riktigt, vilket han borde ha nu.

Det tråkiga med LC tycker jag är att det är så få prov och så långt att åka. Dom i Kungsbacka har ju inte träning så där jätteofta direkt, inte ens över sommaren vad det verkar som. Så kan man inte en gång får man vänta jättelänge. Dom var spydiga mot mig en gång när man skulle dra ut luren efter att sin hund sprungit, "det måste du faktiskt lära dig" snäste hon åt mig. Ja jo, jag bara undrade eftersom jag aldrig gjort det förut. Det var inte ens lite svårt, jag ville bara veta så jag gjorde rätt. Dessutom hade hon glömt bromsen i så jag fick hänga i linan med hela min vikt på slutet. Men sade hon det till mig när hon upptäckte det? Nej. Hon låtsades som ingenting. Haha! Men skam den som ger sig och bättre lycka nästa gång. :D Cebbe älskar det och är såå taggad. Han har bara sprungit ensam än så länge, jag ska försöka få tag på en afghan att springa mot så han kan börja göra sina licenslopp fram över. :p

Jag tror Kirsty kommer älska det! Här nere får vilken ras som helst prova på att springa, så dom borde ju verkligen ta emot en lurcher. Min kompis ridgeback fick testa, och några dvärgpinchers har varit med och så där. :)

Här är en video jag klippte ihop som nog vissa har sett, från Cerberus första lopp han gjorde. Han var nästan 9 månader och lite irriterad på munkorgen, men som ni ser glömmer han bort det rätt snabbt. Himlen öppnade sig och det öste ner när det väl var hans tur men han brydde sig inte ens lite. :D

http://www.youtube.com/watch?v=no-DsiG_HSc&feature=channel_page

:rofl: Dina filmer är alltid så skoj. Tror du skulle låta Cebbe provspela för Mupparna:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka