Sv: Lurad...

Fast det är ju fortfarande upp till dig att kolla sånnt innan du köper... Om du inte hade tyckt att sadeln va värd så mycket så hade du ju aldrig köpt den. Butiken har inte lurat dig.

Jag vet ett sadelmärke som man kan köpa för ungefär halva priset utomlands(nypris) inte går de svenska ÅF runt och lurar folk då..

Fast det är ju fortfarande upp till dig att kolla sånnt innan du köper... Om du inte hade tyckt att sadeln va värd så mycket så hade du ju aldrig köpt den. Butiken har inte lurat dig.

Fast jag litar ju på att ÅF är ärlig och att sadeln är värd det priset de sätter.
Jag tycker att jag som konsument ska kunna lita på vad ÅF säger.
Känns hemskt att man inte ens ska kunna lita på företag.

En vara är värd vad någon är villig att betala för den. Det finns inget fast värde som alla sadlar alltid inbringar.

Du har tabbat dig i din marknadsundersökning innan inköp, bit i det sura äpplet och tag lärdom.

Visst är det ditt ansvar men en butik vars kunder känner sig lurade kommer inte bli långvarig.

Ring dem, det de gjorde var rent fräckt.

FJag tycker iaf inte det känns ett dugg seriöst när ett stort företag tar ut så otroligt mycket mer än vad de mindre företagen gör för samma sadel.

Jag försvarar inte butiken, så skäll inte på mig.

Men tyvärr kan du inte få rätt mot butiken, trots att man så klart kan tycka att de gjorde fel och om du orkar kan du så klart gå dit och påpeka det för dem.

Vad vill butiker? Tjäna pengar.

De kan ju inte börja ge bort saker bara för att du inte ska bli trampad på tårna. Hade det varit tvärt om att du hade gjort en superbra affär så hade ju inte dom kunnat ringa dig o säga att nja vi vill nog ha mer pengar för sadeln.

Som sagt du har lärt dig till nästa gång.

Det är en fri marknad med skiftande priser. Upp till köparen att ha koll.
Visst känns det för dj....gt.
Råkade ut för något liknande förra året. Betalade 5000 för att kolla och dra tänder på katten.
Behöver dra tänder igen då han har Forl. Ringde och frågade vad det skulle kosta.
4100kr för sövning, tandsten och en tand att dra. Min hästvet tyckte det lät helt vansinnigt, så jag ringde den han rekommenderade där var priset under 2000 kr för samma undersökning med tandsköterska.
Betalade 2300 kr för en blodtest också, dom glömde en test värd över 600 kr.
Hade jag inte dubbelkollat så hade jag fått betala för den testen utan att ha fått den. Nu har detta inget med sadlar att göra men man kan inta ta något för givet. När det gäller pengar man lägger på sina husdjur så tror firmorna att det är bara att plocka pengar utan att man reagerar.

jo men det låter ju konstigt att begagnad sadel är 5000 dyrare än samma helt ny? Så har jag fattat att fallet var.

jo men det låter ju konstigt att begagnad sadel är 5000 dyrare än samma helt ny? Så har jag fattat att fallet var.

Nej jag är inte förvånad, samma sadel under olika benämningar betingar olika priser både som begagnat och som nytt.

Ett exempel är en dressyr sadel från Ideal och Crown, samma modell men olika namn och det skiljer snudd på 6000 kr på dessa sadlar. Självfallet skiljer sig även priset vid begagnat. De tillverkas på samma ställe, är samma modell men med olika märkes knappar och olika priser.

jo det förstås, men om det är likadan sadel, samma märke/namn/modell. Enda skillnaden är att den som sålde begagnat la på 5000 kr på nypriset.

Fast det är kruxet, vi har bägge dessa sadlar i vårt stall och det går ta mig tusan inte att se skillnaden med mindre att man lyfter på kåpan och tittar vad det står tryckt för namn. Med tiden så kan trycket försvinna, och sadlarna ser i princip identiska ut. Kan det vara något sådant som hänt?

Och du är säker på att det är samma läderkvalite ?

Ett märke tex har två olika läderkvaliteter på exakt samma sadel med exakt samma namn och modellbeteckning, och om inte det vore nog så ger de ibland dessutom ut tillfälliga specialpris sadlar i ännu lägre läderkvalite som fortfarande heter exakt likadant.
Så exakt samma sadel/modell utan någon som helst annorlunda märkning har gått/går att köpa ny för ca 10.000, 18.000 och 24.000 och snacka om att det blir rörigt när dessa i sin tur kommer ut på begagnat marknaden kan man inte märket innan och utan så är det inte precis lätt att skilja på vilka sadlar som kommer från vilken läderkollektion, speciellt när någon som köpt den billigaste ser vad de kostar när de säker runt och i sin tur sätter priset efter de i finare skinn. Vet bla att det hänger en hos en stor sadelutprovare som är i billighetsskinnet dock prissatt efter de dyra och därför kostar över nypris.
Det verkar som om många skribenter har missat ditt inlägg.

jaa kanske, Ts har inte svarat på vad det är för märke osv. Men hon nämner att hon köpt sadeln bättre begagnad hos sadelmakare så den borde nog vara ganska fräsch :) Jag antar att sadeln som hon sedan kollade nypriset på borde vara likadan sadel, för annars blir det ju inte att jämföra sadel mot likadan sadel.

Jag hade lämnat tillbaka asdeln om det går att köpa en likadan men billigare från någon annan ÅF. Passar den vet du ju vad du ska kolla efter. ;)

Fast jag litar ju på att ÅF är ärlig och att sadeln är värd det priset de sätter.
Jag tycker att jag som konsument ska kunna lita på vad ÅF säger.
Känns hemskt att man inte ens ska kunna lita på företag.

Sadeln kanske är värd det priset, men alla andra är billigare? Hur som helst var den ju värd priset för dig eftersom du köpte den. Hade den varit defekt, sned, trasig eller liknande hade du kanske blivit lurad - nu gick du med på priset och köpte den och var säkert nöjd med sadeln tills du upptäckte att du betalat överpris?

Om jag har betalat 8000 för en blandrasvalp och sedan upptäcker att grannen säjer sina registrerade renraser för samma pris är jag inte lurad. Om jag köper en säck sojamjöl till hönsen på granngården för nästan 400 spänn och sedan ser på den lokala hästsportbutiken att de tar 214 kr för samma säck är jag inte lurad.

Det är upp till konsumenten att undersöka prisläget och jämföra. Eftersom det nu fanns så få återförsäljare för just ditt märke är det ju ingen svår sak att kolla prisläget innan man köper. Återförsäljaren har som sagt ingen som helst skyldighet att tala om att de är mycket dyrare än konkurrenterna!

Till sist bara en liten kommentar... att det känns hemskt att inte ens kunna lita på ett företag? Nåja, det är väl ungefär som att säga att det är hemskt att man inte ens ska kunna lita på politiker... jag är själv en ganska kritisk konsument, speciellt när det gäller dyra saker som sadlar och annat. Där litar jag inte på en enskild försäljare, som givetvis vill sälja sin vara och få en ev. provision. Jag tror inte att de ljuger förstås, men visst kanske de låter bli att berätta negativa saker som andra har sagt om produkten. Och givetvis berättar de bara om de är billigare än andra - inte dyrare!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 665
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 511
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka