pulkaskurk

Trådstartare
För drygt 2 månader sen köpte jag en bättre begagnad sadel av en känd butik/sadelmakare.

Nu har jag fått reda på att jag betalat ca 5000kr mer för en BEGAGNAD sadel än vad de andra ÅF tar för samma sadel NY!

Jag känner mig så fruktansvärt lurad! Men jag antar att jag får skylla mig själv som inte kontrollerade med de andra 3 ÅF i landet om vad sadeln kostar i nypris utan litade på denna människa :cry:

Finns det något jag kan göra? Eller är det bara att inse att jag kommer göra en rejäl förlust på denna affären?

Sv: Lurad...

jag skulle prata med stället som sålde sadeln först om de inte vill göra upp i goda så skulle jag ta fallet till allmänna konsumentverket.. eller vad det heter ;) otroligt dålig reklam för dem om detta kommer ut därför är chansen stor att de vill göra upp i godo så ring dem!

Tror inte att ARN ( allmänna reklamationsnämnden) tar upp ett fall där man helt enkelt har betalat ett högt pris. De tar upp tvister mellan näringsidkare och privatpersoner som beror på fel i varorna där man inte kommer överens.
Om inte säljaren har påstått att den sålda sadlen är ngt annat än vad den egentligen är eller den har visat sig ha dolda fel så har TS helt enkelt gjort en dålig affär! Trist men sant!

Jag var inne i min ridsportsbutik och skulle köpa en flughuva av ett känt märke. I butiken kostade huvan dubbelt så mycket som på en annan ridsportsbutik. Om jag hade inte hade vetat detta och köpt huvan för dubbla priset så hade jag inte kunnat anmäla detta till ARN. Samma sak gäller tyvärr för din sadel. Jag hade dock ringt till buktiken o berättat vad du fått veta och frågat om det inte gick att få ner priset lite i alla fall. Men du har tyvärr inte rätten på din sida.

Nästa gång vet du att det är bra att jämföra priset innan köp :)

Visst att det kan skilja på priser, men är det rimligt att det ska kunna skilja 10000kr på samma sadel (nya) beroende om den på den ena eller anda stora ridsportsbutiken?
Det tycker inte jag iaf.
Känns helt befängt att jag som kund ska behöva ringa alla återförsäljare och dubbelkolla priser att det inte skiljer en halv förmögenhet.

Japp jag har dubbelkollat flera ggr tyvärr...

Gissa om att jag önskat att vi pratat om olika sadlar.

Japp jag har dubbelkollat flera ggr tyvärr...

Gissa om att jag önskat att vi pratat om olika sadlar.

Och du är säker på att det är samma läderkvalite ?

Ett märke tex har två olika läderkvaliteter på exakt samma sadel med exakt samma namn och modellbeteckning, och om inte det vore nog så ger de ibland dessutom ut tillfälliga specialpris sadlar i ännu lägre läderkvalite som fortfarande heter exakt likadant.
Så exakt samma sadel/modell utan någon som helst annorlunda märkning har gått/går att köpa ny för ca 10.000, 18.000 och 24.000 och snacka om att det blir rörigt när dessa i sin tur kommer ut på begagnat marknaden kan man inte märket innan och utan så är det inte precis lätt att skilja på vilka sadlar som kommer från vilken läderkollektion, speciellt när någon som köpt den billigaste ser vad de kostar när de säker runt och i sin tur sätter priset efter de i finare skinn. Vet bla att det hänger en hos en stor sadelutprovare som är i billighetsskinnet dock prissatt efter de dyra och därför kostar över nypris.

100% säker på olika läderkvalitéer är jag inte.

Men jag tycker inte att min sadel känns som att den är i något extravagant läder även om det är bra läder.

Men visst möjligheten finns ju att det finns varianter i skitläder.
Men borde inte ÅF ha koll på det då och berätta såna detaljer?

Oavsett så kommer jag att ringa till företaget som sålde sadeln till mig och höra hur det kan komma sig att det är en sån skillnad.
Kommer även berätta att jag känner mig lurad och inte kommer att göra affärer eller rekommendera dem i framtiden om de inte har en väldigt bra förklaring eller kan lösa det på ett bra sätt.

Nä fast ÅF har ju rätt att ta de priser de vill. När jag köper saker kollar jag ALLTID hos olika ÅF eftersom det skiljer mycket i pris. Jag är också nyfiken på vad det är för sadel.

KL

Framförallt så ser jag till att kolla upp saker på nätet. Jag söker på till salu sidor samt googlar innan jag gör så pass stora inköp.
Det är ju ren självbevarelsedrift..
Å andra sidan så känns det ju som att man från butikens sida har gjort fel.
Man kan ju inte med flit ha lagt sig 5000kr för högt i pris tycker jag.
Det blir ju väldigt dålig reklam samt kunde ha blivit omöjligt att sälja produkten.
Nu hade de tur med försäljningen eftersom det kom en icke upplyst person och köpte den rakt upp och ner..

Prata med dem. Kanske har de lite goodwill kvar.

Även om du inte har rätt att kräva något så tycker jag du ska kontakta butiken. Säg till dem vad de andra butikerna har för priser och fråga varför de satt ett så högt pris. Har du tur och för ett vettigt samtal med dem så kanske de är beredda att betala tillbaka en del. En så stor prisskillnad är ju knappast befogad. Jag skulle ge det ett försök. De inser nog också att negativa erfarenheter från deras butik sprider sig snabbt. De kanske helt enkelt gjort ett misstag/felmärkt sadeln eller liknande? Åk dit!

Det är en fri marknad och du kan bara lära dig att kolla upp priser bättre till nästa gång. En näringsidkare kan inte på något sätt tvingas att sänka sitt pris på en redan såld vara om det inte är något fel på varan.

Men det är väl inte ÅFs ansvar att hålla koll på o berätta sådana detaljer, det är upp till dig som konsument att ta reda på.

Även om du inte har rätt att kräva något så tycker jag du ska kontakta butiken. Säg till dem vad de andra butikerna har för priser och fråga varför de satt ett så högt pris. Har du tur och för ett vettigt samtal med dem så kanske de är beredda att betala tillbaka en del. En så stor prisskillnad är ju knappast befogad. Jag skulle ge det ett försök. De inser nog också att negativa erfarenheter från deras butik sprider sig snabbt. De kanske helt enkelt gjort ett misstag/felmärkt sadeln eller liknande? Åk dit!

:bow:

Håller med. Det är väldigt mycket pengar det rör sig om så det verkar vara ett misstag någonstans. Jag skulle också ta ett djupt andetag och ta ett snack med dom.

Men visst möjligheten finns ju att det finns varianter i skitläder.
Men borde inte ÅF ha koll på det då och berätta såna detaljer?

Hur brukar det gå till när du köper saker? Brukar butikspersonalen berätta vad varan kostar i andra butiker, att en liknande vara i samma märke med högre/lägre kvalitet kostar si och så mycket, och så vidare?

Man kan tycka att konsumenter är ganska utsatta, jag tycker i alla fall det, men jag vet ju hur det brukar fungera och jag förväntar mig inte att butikerna gör mer än de måste (särskilt inte när det gäller sådant som framställer dem själva i sämre dager).

Köper jag ett paket mjölk på macken, berättar inte personalen för mig att den är billigare på Ica.

Hur brukar det gå till när du köper saker? Brukar butikspersonalen berätta vad varan kostar i andra butiker, att en liknande vara i samma märke med högre/lägre kvalitet kostar si och så mycket, och så vidare?

Man kan tycka att konsumenter är ganska utsatta, jag tycker i alla fall det, men jag vet ju hur det brukar fungera och jag förväntar mig inte att butikerna gör mer än de måste (särskilt inte när det gäller sådant som framställer dem själva i sämre dager).

Köper jag ett paket mjölk på macken, berättar inte personalen för mig att den är billigare på Ica.

Fast jag har aldrig varit med om att mjölken kostar det dubbla mot vad den gör på Ica...
Det brukar röra sig om ca 2 kronor.

Jag tycker iaf inte det känns ett dugg seriöst när ett stort företag tar ut så otroligt mycket mer än vad de mindre företagen gör för samma sadel.
Visst förstår jag att samma sadel kan kosta olika mkt beroende på inköpsställe men det brukar inte skilja mer än 10000kr på ny sadel mot ny sadel som är samma lika.
De ggr jag köpt sadlar har priserna legat i samma kommun iaf.

Ja jag vet inte om detta tillför något, men jag köpte själv en beg sadel för flera år sedan, och sadeln varierade kraftigt i pris beroende på vem som sålde den, och jag valde således den som sålde billigast och just i det fallet hade jag tur. Sadeln var som ny.:love:

Så jag har varit med om att samma märke kunde skilja 1000-lappar i pris.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 692
Senast: Enya
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 665
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 511
Senast: DarkInNight
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka