Lunchfodring-kan man skippa den?

Sv: Lunchfodring-kan man skippa den?

Jag håller nog inte med dig helt och hållet även om jag tror att jag förstår vart du vill komma. Men vad menar du med förmänskligande? I förhållande till onaturligt? Inte för att jag är för att tro att de är vildhästar men ändå.
Det är klart att vi har hästarna för vår egen skull och inte för deras. Vem lägger ner så mkt tid och pengar utan att få ut ngt själv? Inte jag i alla fall! Då kan jag göra ngt annat. Jag antar att du inte rider på dina hästar heller, eller gör ngt med dem, borstar dem eller annat?

Till att börja med: Jag har INTE häst för hästens skull utan för att jag är ego och vill rida, som så många andra!

Det jag ville komma till var att många är väldigt bra på att ta hänsyn till vissa delar av hästens behov men som sedan utan att reflektera förmänskligar hästens behov på andra plan! Jag menar alltså att man kanske ska se över sitt eget bo innan man klankar ner på andras val.

För vi kommer inte ifrån att vi har hästen för vår skull, och inte för vår egen - men ibland kanske man silar mygg och sväljer kameler? (därmed inte sagt att tuggbehov och grovfoderbehov inte är viktigt)

Ursäkta trådkapningen, men jag vill passa på att citera ett inlägg av Johanna på Ryttarfiket - bara som en tankeställare, då jag antar att flerparten av er har hästarna installade på nätterna om vinterhalvåret..:

"Jag kan också tycka att det är lite skrattretande att säga att hästarna vill gå in och SOVA på nätterna?

Då förmänskligar vi nog hästarna ganska mycket...

Ni kan ju med all säkerhet redan det här men man hör det fortfarande ofta på ridskolor och hos unga hästägare:

Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten.
Varje period är i sin tur uppdelad i sömncykler som är ca 15 minuter. Dessa cykler består i genomsnitt av dåsighet, vanlig sömn (ca 6 min) och om det är lugnt runt hästen drömsömn (ca 4 minuter).
Källa: Hippocampus

Och när det gäller hur mycket hästen ska äta:

Hästen äter 14 – 18 timmar per dygn uppdelat på ca 10 perioder under hela dygnet och utan längre uppehåll än 3 – 4 timmar. Denna rytm följer även hästar på stall, om de har tillgång till foder. Den kortsiktiga mättnadsregleringen
sker innan fodret nått magsäcken, sannolikt i munnen och/eller svalget, men exakt hur är inte känt. Även om vi fyller hästens näringsbehov på betydligt kortare tid med koncentrerat foder är den alltså inställd på att äta större delen av dygnet.
Källa: Hippocampus

Att vi människor föredrar att ha ett bo (ide eller i det här fallet en box) beror ju på att vi är rovdjur och urusla på atts pringa ifrån faror, vi vill ha skydd! Dessutom är vi gjorda för att SOVA 8 timmar per natt, och så äter vi 2-3 gånger per dag istället (koncentrerad föda).

Hästarna som är flyktdjur kan ingen få mig att tro att de egentligen skulle föredra en liten fyrkant på 12 kvadratmeter där de bara får plats med toalett utan att behöva ligga i den och inte har någon möjlighet att fly...
Nu tränar vi ju våra hästar till att bli trygga med det, men naturligt är det ändå inte för ett flockdjur att stå ensam i sin fyrkant instängd av väggar och så få 5 kg hö (som äts upp på 40 minuter x 5 = knappt 3½ timme) och sedan förväntas sova resterande 8 timmar (de flesta hästar står på box 12 timmar, enligt Djurskyddslagen)."
http://ryttarfiket.tiger-computing.co.uk/viewtopic.php?f=3&t=189&st=0&sk=t&sd=a&start=10

Till att börja med: Jag har INTE häst för hästens skull utan för att jag är ego och vill rida, som så många andra!

Det jag ville komma till var att många är väldigt bra på att ta hänsyn till vissa delar av hästens behov men som sedan utan att reflektera förmänskligar hästens behov på andra plan! Jag menar alltså att man kanske ska se över sitt eget bo innan man klankar ner på andras val.
arna ganska mycket...

Hästarna som är flyktdjur kan ingen få mig att tro att de egentligen skulle föredra en liten fyrkant på 12 kvadratmeter där de bara får plats med toalett utan att behöva ligga i den och inte har någon möjlighet att fly...

Det är klart att jag håller med dig.
Jag är också medveten om att hästen inte behöver komma in och bäddas ner i en säng och sova 8 timmar varje natt. Men där tror jag att vi många gånger har "lärt" hästen ett beteende som den naturligtvis inte hade från början. (Svårt att förklara vad jag menar) Men den är kanske inte lika "viild" längre. När det däremot gäller utfodringen så tar det nog mkt längre tid för den att anpassa sig efter ett liv som tamdjur.

jaghar aldrig sagt (skrivit) att det är dålig hästhållning om de går utan mat mer än 4h , skrev att de inte bör gå utan mer än 4h skrev det för tror inte det är så många som vet det tyvärr :crazy: och det med d allmänna rekomendationerna ville jag bara visa att de inte alltid är så bra, även om det iochförsej är stor skillnad på utevistelse och utfodringen.

Har min häst inne på natten ja, och tkr inte riktigt det är samma sak. för min del skulle min häst gärna kunna gå ute längre men de andra i stallet vill inte ha sina hästar ute så länge så då blir han själv i hagen och nlir då stressad och springer runt runt (hur bra nu det är) lika på vintern hur kul kan det vara att stå och glo i mörkret flera timmar ?? och samma ska där min häst blir själv på vintern får han ofta komma in runt 5 sen ut och rida sen våren sommarn hösten brukar han komma in mellan 20-21.30 (efter ridning). skulle faktiskt kunna tänka mej att ha min häst på lösdrift.

Om man inte har möjlighet att fodra middag tycker jag man bör lägga ut så pass mycket att det räcker till nästa gång någon kan fodra igen

Hästar ska äta ganska länge och lite åt gången iallafal det dom sa på en föreläsning. Jag använder hönät så att dom inte får i sig allt på en gång utan några strån år gången. Annans är det om du bygger en foderatomat.

Som det är nu så får min häst mat 05-06 , 13.30-14.30 , 18.00 och 22-23 och det är inga problem att någelunda hålla tiderna.
Hon äter ganska sakta.

"Tyvärr så" får jag ju ge lite för stora givor hö så hon är ngt överviktig (pga vila, dock inte fet) iom att hon är väldigt lättfödd.

På vinterhalvåret däremot får hon kvällsfodringen vid 19.00 ( :crazy: ) så då blir det en väääääldigt full säck på kvällen.. :p

Fråga: Hur många av er som tycker det är skamligt att inte luncha hästen har hästarna i box under viss del av dygnet?

Jag är ju inte mot det, men ja jag har min häst installad.
Vi som inte har eget stall och mkt mark har tyvärr inte alltid något val, eftersom vi har dem uppstallade någonstans - jag har min på e n ridskola vilket nog är det värsta stället man kan tänka sig :p

Jag tycker hästen ska gå ute så mkt som möjligt och jag tycker det är lika viktigt som att ge den mat tillräckligt ofta/stor mängd - Men tyvärr kan jag som inackorderad inte göra något åt ute och inne tiderna, men jag kan som hästägare alltid styra över mängden på måltiderna.
Har man hästen inne väldigt mycket är det ju dessutom extra viktigt att den får mkt mat eftersom den inte får röra sig tillräckligt.

kl. Vill man inte kasta ut så mkt mat att de klarar sig till em så skaffar man sig tex en buffe lunch grind, jag har den modellen med batteri ( nackdel på vintern då batterierna bara håller en vecka, men har uppladningsbara batterier) men det fina med den är att jag kan anv den nu på sommaren oxå då min ena häst är en fång häst så ställer man bara in önskad tid som den ska öppna sig, o så får han gå ngn timme på gräs o sen så stänger jag in honom igen i en mindre nerbetad hage,när jag kommer hem från jobbet mkt praktiskt

Jag hade definitivt skaffat en fodergrind!! det har vi och det är superbra!!:bump::banana:

Ja, eller rättare sagt så har magsyranivån fyrdubblats, om det är skadligt redan då vet jag inte men det ger ett hum om hur snabbt den höjs.
Men se svar nedan, ta det inte som "fakta" då jag inte kan kolla upp källan!

Ville bara förtydliga mitt eget gamla inlägg:
Det tar ju ett tag innan magen blir tom. Men när den väl blir tom går det snabbt, det var det som var poängen men jag var nog otydlig.

Eftersom det kan vara svårt att veta hur snabbt/långsamt hästen äter upp alla gånger så borde det också vara svårt att veta hur länge magen är tom. Därav att det känns tryggare för samvetet med fri tillgång.

Om man åtminstone strävar efter 4-timmarsregeln eller att slänga ut extra mycket dom grovfodergivor man har, då tycker jag det är ok. Visar att man ändå har förstått konceptet.

Det svåraste är väl om man ska banta hästen och därmed även vill ge mindre grovfoder - då måste man ju nästan öka på antalet grovfodergivor för en chans att förlänga tuggtiden snarare än tvärtom som det ofta blir =/

Eftersom det kan vara svårt att veta hur snabbt/långsamt hästen äter upp alla gånger så borde det också vara svårt att veta hur länge magen är tom. Därav att det känns tryggare för samvetet med fri tillgång.
Men det är ju inte så svårt att ta reda på :)
(Så att man vet ungefär alltså)

Det svåraste är väl om man ska banta hästen och därmed även vill ge mindre grovfoder - då måste man ju nästan öka på antalet grovfodergivor för en chans att förlänga tuggtiden snarare än tvärtom som det ofta blir =/

Exakt! :bow:

Så gjorde jag förra sommaren när min häst fick fång och var tvungen att "snabbanta" (hon hade blivit asfet på typ en vecka :crazy: )
Gav henne nåt kilo hö var tredje-fjärde timme (förutom nattetid då hon fick halm att tugga på)
Hon åt upp en giva på strax över en halvtimma.

Jag hade definitivt skaffat en fodergrind!! det har vi och det är superbra!!:bump::banana:

Hur fungerar en sån och var får man tag på dem? Min kuse brukar få 8 kg hö om dagen och på vintern eller då det inte finns bete får hon fri tillgång till "halv-engilerad" halm. Hon har aldrig haft några problem med magen av den menyn, men hon brukar bli ganska bukig tyvärr så därför lät fodergrind mycket lockande! :grin:

Men det är ju inte så svårt att ta reda på :)
(Så att man vet ungefär alltså)

Nej då, fast ibland varierar det ju också från dag till dag.
När jag senast hade fodringar istället för fri tillgång så kunde det variera mellan 15 minuter till ett par timmar i ättid. Beroende på vädret! :crazy: var det regnigt och de som fodrade inte tog hänsyn till det så försvann mycket hö i leran... Bara som exempel.
Men som sagt det där är min åsikt, huvudsaken i slutändan är väl den individuella hästägarens samvete och att det synkar någorlunda mot hur hästen mår! :p

Så gjorde jag förra sommaren när min häst fick fång och var tvungen att "snabbanta" (hon hade blivit asfet på typ en vecka :crazy: )
Gav henne nåt kilo hö var tredje-fjärde timme (förutom nattetid då hon fick halm att tugga på)
Hon åt upp en giva på strax över en halvtimma.

Ooh vad jag önskar att jag bodde nära stallet eller hade eget stall! Nog sjutton skulle man kunna pallra sig dit och ge ofta, men är det ca 1½ mil bort och stallets rutiner bara är två fodringar per dag funkar det inte så bra! =/ Så då blir det hellre lite småfläskis än för få givor. Kan man göra som du så låter det guld! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka