Lunchfodring-kan man skippa den?

Sv: Lunchfodring-kan man skippa den?

Klart man kan fodra två gånger om dagen.
Se bara till att det finns så det räcker tillräckligt länge
Som redan nämnt bör en häst inte gå utan mat mer än 3-4 timmar. Finns det att tugga på i hagen så kan man ju utöka den tiden några timmar. Det viktiga är ju att tuggbehovet tillgodoses tillräckligt länge.
(näringsbehovet är ju inte det lättaste att räkna ut noggrant om hästarna delar hage & foder)

tack, o förnuftiga hästmänniska. :bow:
Det var det jag försökte få fram..

okej tack för alla svar! :bow: Ja, jag är inte så sugen på att skippa lunchen iaf. Tror nog det blir fri tillgång ändå ;) det är bara det att jag har typ bara sett att hästarna bli feta ochbara hetsäter men det var iofs på ridskolan.. aja, om det inte löser sig så att någon nu kan fodra lunch så blire fri tillgång , iaf på vintern och när det är kallt och när det inte finns bete i hagen kvar. Ville höra va folket tyckte var bäst :P

Nu till hösten kommer vi ha en bit från skolan till stallet så hinner inte att ge dom lunch så vi tänkte lägga ut hö på morgonen i hagen så de räcker ngn timme frammåt, sen tar vi ändå in vid halv 5 så då får dom mat igen :)
Det blir ju lite extra hö = lite dyrare, men det kostar att ha häst ;)

Varför är alla så rädda för grovofder :crazy: Är väl bara att slänga in mkt mat eller lunchfodra. Hästar bör inte gå utan mat (grovofder) mer än 4 h.

Precis! Min ponny äter enbart grovfoder (eftersom han inte behöver mer), och visst, han är lite "bukig", men det är ju inte fett!

Dessutom äter inte hästen mer mat än den behöver oftast, om det inte är en väldigt matglad häst :p Min ponny (guuud vad jag tjatar om honom! :rofl: ) är en väldigt matglad typ, men eftersom han hellre vill ha "snask" äter han inte mer hö än han behöver/orkar, och sparar sen resten till sen. Så för mig har det funkat med att skippa lunchfodringen, eftersom han äter tills han blir mätt och sparar resten. Sen vid lunchtid brukar han gå och äta det sparade :)

Mina hästar fick tre gånger förut för att jag jobbade och hade stallet själv och dessutom ingen som kunde hjälpa mig. Men det slutade med att min ena häst fick gaskolik efter varje gång jag hade ridit på "tom" mage.
Läste efteråt att hästar äter 18 h/dygn....:crazy:

Nu mer får mina fri tillgång på hösilage, och det är mycket mycket bättre. Då kan jag känna mig lugn på jobbet...
Min ena häst är lite överviktig och jag trodde att han skulle äta ihjäl sig om han fick fri tillgång, ja visst han stog vid den där balen hela dagarna i en vecka sen åt han i intervaller...

Visst det blir dyrt, lägger in en bal i veckan till mina två. Men det kostar som sagt att ha häst men jag vill att dem ska ha det så bra som möjligt och min lösning till det hela är att lägga ut mycket mat alt en halm bal som dem kan böka i...

vi ger bara våra hästar hö 1 gång/dag. dom gick 3 st i hagen i vintras då fick dom 3 balar mellan 12-20 kg/bal. de räcker hela tiden tills dagen efter när vi lägger ut nytt i hö häcken. det funkar super.

Mina ponnysar går på fri tillgång på grovfoder både ute o inne (shettisar)

Hetsäter gör dom bara typ första veckan. Sen märker dom att maten är kvar. Blir hästarna feta så får man motionera mera.

Men då är det ju inte direkt samma sak som att ge grovfoder endast två ggr per dag. Det du beskriver är ju en sorts fri tillgång.

Att endast ge grovoder två ggr per dygn om man begränsar givorna till säg 4-5 kg per gång till en stor häst är inte förenat med god hästhållning.

På mitt förra stall fick hästarna hö + kraft på morgonen, sen ut i lerhagarna, sen in igen vid 5 tiden och få kraften och sen höet vid 9 tiden (förhoppningsvis lite gräsfröhalm i hagen om man hade tur). Och visst, vissa hästar verkar inte precis må dåligt av det trots att det inte är ritkigt optimalt, men mitt sto blev alldeles heltossigt och var sur och förbannad på allt och alla.
I mitt nuvarande stall får de hö + kraft på morgonen, hö i hagen vid 12-13, kommer in vid 16 och får hö + kraft då samt får kvällsmat, hö + kraft, vid 20-21. Vi turas om och hjälps åt med alla matningar.
Nu under sommaren går de ute i sommarhagarna som inte precis är gigantiska, men de har iaf lite gräs att tugga på. De får ändå hö morgon och kväll och min tant får kraft 2 ggr dagen.
Så det där med att skippa lunchen, jag vet många som skulle säga att det är no problemas och visst, din kuse lär inte dö, men akta bara så att han eller hon inte förvandlas till ett monster som min dam gjorde :devil:

Nu till hösten kommer vi ha en bit från skolan till stallet så hinner inte att ge dom lunch så vi tänkte lägga ut hö på morgonen i hagen så de räcker ngn timme frammåt, sen tar vi ändå in vid halv 5 så då får dom mat igen :)
Det blir ju lite extra hö = lite dyrare, men det kostar att ha häst ;)

Har jag verkligen fattat rätt nu... De får frukost vid 8-tiden (?) som de har ätit upp vid 9-tiden. Och sen går de utan mat till 16.30!? :eek: Det är 7,5 timmar!! Som nån annan sa, hästarna i det fria äter i snitt 18 h/dygn...

Alltså, jag tycker verkligen många bara tänker på sig själva när det gäller fodringar. Har man det helt omöjligt att tex lunchfodra så får man ju faktiskt överväga att: 1. försöka betala någon annan som gör det, 2. satsa på fri tillgång, 3. investera i foderautomat.

Herregud, ska det vara så himla svårt att tänka ur hästens perspektiv och kanske lite mindre ur människans ?

ja, när min häst har stått i sjukhage (annars har han fri tillgång iaf) har jag öst in ca 12 kg hösilage som han skulle ha 8h och då hade han oftast lite kvar när man tog in han sen. Visst att han blev bukigare då men då stod han ju i en lite ruta i 3 månader oxå... sen med igångsättningen opch samma foderstat åt kankse lite mindre hösilage i stora hagen men då försvann bukigheten när man började rida och träna han.

Alltså, kontentan av de rutiner jag beskrev är att de nästan aldrig gick utan mat. näst intill fri tillgång. Vi la ut så mycket hö så att det inte fanns rester kvar lagom till nästa mål. Samma sak på kvällen. Man gav så pass mycket hö att de precis hunnit äta upp till frukosten typ.

Jag förstod det. Men då kan man ju som sagt typ kalla det fri tillgång. Och det ville ju inte TS ha.

Okej nu vet jag inte om det hära har kommit fel men aja, skulle iaf vara glad om nån skulle vilja ge mig lite råd: Hur kan man göra om ingen kan fodra lunch? Alltså, alla jobbar och går i skolan, hur gör ni, kan man skippa lunchen och ge mer hö i hagen på morgonen? För jag vill inte gärna att de ska ha fri tillgång, lätt att de blir lite småfeta då :angel:
SKulle va tacksam för svar :confused:

För det första vill jag säga att det är bra att du ställer frågan och hoppas på svar i stället för att bara göra som du tror. :)

Precis som de flesta svarat är hästens mage uppbyggd så att de mår bra av att tugga mest hela tiden.
De kan få magsår (tror jag att det var) och andra otrevligheter av att gå för länge utan grovfoder.
Fri tillgång eller många mål är nog det man har att välja på.

hSå gör vi också och det fungerar utmärkt. Jag har ingen möjlighet att fodra mitt på dagen, så vi lägger ut så pass mycket att det räcker till runt 17-tiden när vi kommer hem. Det finns alltid lite kvar då, men de får mat igen vid den tiden. Vi lägger inte ut mycket så dax, för de äter inte upp det. De är aldrig speciellt hungriga. Måste bara tänka på att lägga ut mer mat på morgonen om det är kallt ute. När man ger hästarna fri tillgång, visar det sig ganska snart ungefär hur mycket varje häst äter per dygn, så kan man anpassa givan efter det. Fri tillgång innebär ju inte att hästarna äter obegränsat med foder, bara att de har tillgång till så mycket foder de behöver.

Senast ändrad:

Har jag verkligen fattat rätt nu... De får frukost vid 8-tiden (?) som de har ätit upp vid 9-tiden. Och sen går de utan mat till 16.30!? :eek: Det är 7,5 timmar!! Som nån annan sa, hästarna i det fria äter i snitt 18 h/dygn...

det är väldigt ofta det är så :crazy: i dom flesta stall jag vart i får hästarna bara mat 3ggr/dag pga tidsbrist.

Ja, och jag fattar inte det! :crazy: Håller med Adrenochrome fullständigt - folk måste vara mindre själviska och se det ur hästens perspektiv. Antingen får de fri tillgång och man rider mer, eller så ordnar man nån som fodrar åt en :mad:

Varför är alla så rädda för grovofder :crazy: Är väl bara att slänga in mkt mat eller lunchfodra. Hästar bör inte gå utan mat (grovofder) mer än 4 h.

Håller med om att grovfoder är a och o för hästarna, men om det vore skadligt att det gick mer än 4 h utan mat skulle det ju inte fungera att ha hästar på annat än halm inomhus alls... Även hästmattar måste ju få sova på nätterna, och inte är det många som kvällsfodrar kl 24 och morgonfodrar kl 06. Om man tänker sig en normalhäst som äter normalmängd kvällshö (kanske 4, 5 kg) i normal hastighet, så tar ju detta ungefär 2 h.
Själv har jag som regel att det inte ska gå mer än 9 h mellan kvälls och morgonfodring, och fodrar normalt kl 22 på kvällen och 07 på morgonen. Det är en kompromiss mellan häst och människa, MEN verkligheten måste ju fungera även för en hästmatte...

Till TS: Fodra morgonhöet i hagen och lägg ut halm dessutom. Då har hästarna att tugga på under dagen. Sedan förmodar jag att de får mat både på eftermiddagen och sedanre på kvällen dessutom - inte bara på kvällen, va?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka