Lunchfodring-kan man skippa den?

Sv: Lunchfodring-kan man skippa den?

Skadligt och skadligt beror väl på hur man definerar det. Tror väl inte att om en häst går utan mat 5-6 h under natten att den får men av det om den annars får grovofder regelbundet. Vet inte om det finns någon forskning på¨hur länge de kan gå utan att blir skadligt. Men sen är det ju inte säkert att de äter upp allt på en gång de sover ju oxå. Okej nu sviker mitt minne mej men är det bara 4 h de sover totalt på ett dygn eller är det 4 h de ligger ner och sover ?? Iaf så tror jag det är oliak om de äte upp allt på en gång, får de lite äter de nog upp det så att ingen anna ska ta det.

där ajg har min häst har de en liten hage inuti den stora hagen med en automatisk grind (eltråd) som är nställd på en tid och när det är dags så släpper grinden och hästarna kan komma in till maten 8)

funkade utmäkt ända tills kompisens c-ponny började hoppa över alternativt krypa under på morgonen fr at tkomma åt maten

sen att ha fri tillgång gör inte hästarna smällfeta minr idlärare har sina hästar på fri tillgång hela vintrarna och hennes hästar är bla. stora kallbods korsningar ardennrar shettisar:D ingen av dem är feta/blir feta
för hästarna äter bara så mkt de tycker behövs de står faktist inte och äter hela tiden som många tror!

Hej!

Detta med fri tillgång. Något man måste tänka på är att om hästen inte får tillräcklig motion blir den tokfet på fri tillgång. Min förra pärla hade fri tillgång, stog nästan jämt med nosen i balen (ibland tror jag hon bodde där i) och det funkade så länge hon reds. Så fort hon blev stående (ofta pga skada) svällde hon som en ballong och det var inte bara runt magen utan överallt.

Jag tror att man måste ta hänsyn till hästens träningsgrad och matglädje om man funderar på fri tillgång, för det är inte alldeles roligt att banta en häst konstant. Vissa hästar har inte det där "naturliga stoppet", som säjer nu räcker det. Eller snarare, dom har en maxkonsumtion i TS, men är det mycket näring i höet blir dom feta lik f-bannat..

/ Lavinia, som har fri tillgång och hoppas araben inte har anlag för fetma

sen beror det väldigt mycket på värdena i höet. Ska man ha fri tillgång gäller det att hitta ett grovfoder med lägre värden tycker jag. Men det är svårt som 17 att hitta hö med lågt energivärde.

sen beror det väldigt mycket på värdena i höet. Ska man ha fri tillgång gäller det att hitta ett grovfoder med lägre värden tycker jag. Men det är svårt som 17 att hitta hö med lågt energivärde.

Exakt.
Och sen beror det ju även på hur pass van hästen är att få mkt mat.

De flesta hästar som är vana att få lite mat/mindre mat blir ju överlyckliga när de får fri tillgång så de står och äter äter äter.
Eg. så gäller det ju att vänja in dem vid att få fritt så hästarna förstår att de inte behöver oroa sig för att maten ska ta slut.

Sen en skadad häst som i detta fallet kan det ju bli knepigare med iom att den säkert äter av ren uttråkning också. :crazy:

i dom flesta stall jag vart i får hästarna bara mat 3ggr/dag pga tidsbrist.

Fast tre ggr om dagen är ju ingen fara om man fördelar grovfodret rätt.

Nu under sommaren får min pålle foder tre gånger om dagen, var 8:e timme. Jag har räknat ut så hon inte står mer än ca 4timmar utan mat (tyvärr blir det precis på gränsen, får hon mer blir hon ännu fetare :crazy: )

Däremot är det synd om de andra stackars hästarna därnere som får kvällsmat kl 19.00 och med den lilla mängd de får så har de ätit upp vid 21-22 tiden. (kanske tidigare tom, vet bara att de är klara när jag kommer ner).
Samma sak under vinterhalvåret. Min häst får mest mat i hela stallet (fodring kl 19) och hon är den mest lättfödda :p

Vissa människor borde gå en kurs i det där med foder och hästens mage.

Håller med om att grovfoder är a och o för hästarna, men om det vore skadligt att det gick mer än 4 h utan mat skulle det ju inte fungera att ha hästar på annat än halm inomhus alls...

Väldigt många hästar har magsår pga för lite grovfoder.
(det finns det väl nån sorts studier på?!)

Vet inte om det gäller 4timmarsgränsen, men det med 4 timmar ser iaf jag som en gräns för att ha en god hästhållning.
Hästen är gjord för att tugga nästan hela dagarna och de behöver så mkt som möjligt av den tiden för att fungera på ett bra sätt, både psykiskt (har sett mängder med hästar som exv börjat väva pga detta) och fysiskt (vilket inte alltid syns utanpå, utan inuti).

Självklart har inte alla möjlighet att fodra superofta, men då gäller det ju istället att komplettera det med att ge hästen mera mat.

Ibland äter dom mindre på fri tillgång än vad det skulle bli om man "slänger åt mer på morgonen".
Det dumma med att bara slänga åt mer är att eftersom man inte är hemma och kan kolla så vet man inte om hästarna slänger i sig allt på en halvtimme eller efter några timmar - vilket även det senare vore rätt illa om man inte fodrar sen förrän på kvällen, säg att hästen ätit klart klockan 10 och får käk först 18, 8 timmar utan mat! :eek:
Har man fri tillgång så mår magarna mycket bättre. Även tre fodringar per dag är ju egentligen ganska lite.

Annars var foderautomater ett bra tips tycker jag, då kanske man kan fixa ännu fler fodringar per dag också? Dålig pejl på den biten men gillar konceptet! :)

Vi har skaffat fodertunnor med timer (likande finns på bole att köpa pris ca 3500:-) Men när man lite händig kan man bygga en sådna själv, under vinter halvåret går våra hästar ( vid riktigt dåligt väder) i var sin paddockhagen i anslutning till boxen, där kan de fritt välja om de vill stå inne i sin box fylld med halm eller gå ut i sin hage.

Vet inte om det gäller 4timmarsgränsen, men det med 4 timmar ser iaf jag som en gräns för att ha en god hästhållning.

Det börjar ju bli skadligt redan efter en halvtimme, sen blir det värre och värre skulle man kunna säga! :p Så har man som rutin att låta hästarna vara utan mat länge varje dag så har man helt enkelt inte bra rutiner.
När jag söker stallplats är det ett krav att kunna ha hästarna på fri tillgång på grovfoder eftersom jag anser att det är mycket svårt att kunna hålla en bra hästhållning annars.
Skulle knappast halshugga någon som ändå försöker ge hästarna lång tuggtid och inte låta det gå för länge mellan fodringarna (vilket 4 timmars mellanrum mellan fodringarna nog skulle klassas som) eller kalla det för djurplågeri, men själv är jag så noga jag bara kan med kusarnas mage för att det kan ställa till med så mycket om den hamnar i obalans.
Är sån som börjar protestera inombords om inte annat om kusarna tas in klockan 18-19 på kvällen eftersom det då blir svårt att lassa in hö som räcker ända tills på morgonen även fast dom har fri tillgång ute och skulle aldrig ens ställa in kusen i boxen för att vila under betesgången om det inte finns något hö att ge! :p

Senast ändrad:

Väldigt många hästar har magsår pga för lite grovfoder.
(det finns det väl nån sorts studier på?!)

Hästen är gjord för att tugga nästan hela dagarna och de behöver så mkt som möjligt av den tiden för att fungera på ett bra sätt, både psykiskt (har sett mängder med hästar som exv börjat väva pga detta) och fysiskt (vilket inte alltid syns utanpå, utan inuti).

Självklart har inte alla möjlighet att fodra superofta, men då gäller det ju istället att komplettera det med att ge hästen mera mat.

Jag är absolut fullkomligt medveten om detta, och är själv en stor förespråkare för grovfoderrika foderstater. Man ska aldrig slå sig själv för bröstet och säga att "jag gör så himla rätt", absolut inte, men om man jämför med de allra flesta jag känner fodrar jag både ofta och med mycket grovfoder. Dock har jag hästarna på spån, eftersom jag bedömer att luften blir bättre i stallet med spån, och en av dem har känsliga luftrör.

Hur gör du för att uppnå det du kallar god hästhållning? Om hästarna står på halm förstår jag att det inte är några bekymmer, för då har de ju alltid tillgång till grovfoder genom den, men om de inte gör det? Fodrar du kl 24 på natten och 06 på morgonen? Verkligen beundransvärt i så fall (Obs, inte ironiskt, utan helt ärligt :)), men är det hållbart i längden rent praktiskt?

Mina foderrutiner vintertid: ca 07: Hö(liten giva, ca 1 kg per häst) och betfor. ca 08.30: Hö i hage vid utsläpp ( 3 kg per häst) samt halm att tugga på framåt dagen (bra, för den slänger de inte i sig, men det finns ändå grovfoder). Självklart vatten i hagen!. ca 16: insläpp eller hö i hagen beroende på mörker och årstid. Vid insläpp ev även kraftfoder (inte så mycket, då jag enbart kompletterar det kjag inte kan täcka med grovfoder). ca 22: Kvällsfodring.

Halvblodshästen äter 12 kg hö per dygn - mer går inte, trots minimum av kraftfoder och ridning/träning 5 dagar i veckan, mestadels dressyr (Msv B- nivå). Hans minimum för att komma upp i rätt mängd TS är 8 kg hö.

Jag undrar nu alltså hur många som verkligen, verkligen hinner med och klarar av att fodra så ofta att hästen aldrig står utan grovfoder mer än 4 h? För att kalla allt som inte uppgår till det för sämre hästhålling tycker jag känns väl tufft... Allmänna rekommendationer säger ju trots allt dessutom "minst tre, gärna fyra gånger per dygn"..

Det börjar ju bli skadligt redan efter en halvtimme, sen blir det värre och värre skulle man kunna säga! :p Så har man som rutin att låta hästarna vara utan mat länge varje dag så har man helt enkelt inte bra rutiner.
När jag söker stallplats är det ett krav att kunna ha hästarna på fri tillgång på grovfoder eftersom jag anser att det är mycket svårt att kunna hålla en bra hästhållning annars.
Skulle knappast halshugga någon som ändå försöker ge hästarna lång tuggtid och inte låta det gå för länge mellan fodringarna (vilket 4 timmars mellanrum mellan fodringarna nog skulle klassas som) eller kalla det för djurplågeri, men själv är jag så noga jag bara kan med kusarnas mage för att det kan ställa till med så mycket om den hamnar i obalans.
Är sån som börjar protestera inombords om inte annat om kusarna tas in klockan 18-19 på kvällen eftersom det då blir svårt att lassa in hö som räcker ända tills på morgonen även fast dom har fri tillgång ute och skulle aldrig ens ställa in kusen i boxen för att vila under betesgången om det inte finns något hö att ge! :p

Vad är det för skadligt som börjar efter en halvtimme ?? är det magsyran ??

Kan nu inte alla allmänna rekomendationer men vad jag vet så är det väl oxå bara en allmän rekomedation att hästar ska gå ute varje dag, är ju ingen lag på att de måste det :crazy: Tror föresten inte att hästar som är vana att ha mkt grovofoder äter upp allt på en gång, är nog mer de som får minsta möjliga som slänger i sig det så fort som möjligt för att ingen anna ska ta det. Min häst får ca 8 - 10 kg hösilage kl 10 på kvällen och kmr sedan ut vid 7-8 får nu på sommarn gå på gräs annars går han på fri tillgång. Så har börjat tänkt och räknar väl med att han står utan mat kanske 5 h blir det då om man förutsätter att han äter upp allt på en gång. Men det är typ vad han äter på en natt får han mer lämmnar han i boxen, nu de senaste dagarna har han även slutat äta sin betfor och är ofta inte så pigg på sitt kraftfoder undrar om det är för att han redan är mätt och inte känner behov av att äta det då... För han älskar verkligen sitt hösilage, är bara äpplen och morötter som är bättre ;)

Med allmänna rekommendationer avser jag vad SLU säger angående utfodring av häst, och vad jag lärt mig via yrkessudier till ridlärare i ämnet foderlära. Inget jättehumbug, med andra ord...

Håller, som du kanske såg i förra inlägget, fullkomligt med om grovfodrets stora betydelse, och fodrar själv med betydligt större giva än 1 kg ts/100 kg kroppsvikt och dag... Tycker bara att det är väl häftigt att mena att allt som överstiger 4 h utan grovfoder är dålig hästhållning, för i så fall vore nog merparten av alla hästar dåligt hållna, och ser man sig runt i verkligheten så är som tur är sanningen inte sådan... Men visst är det önskvärt med i princip fri tillgång, om inte annat på halm!

Vad är det för skadligt som börjar efter en halvtimme ?? är det magsyran ??

Ja, eller rättare sagt så har magsyranivån fyrdubblats, om det är skadligt redan då vet jag inte men det ger ett hum om hur snabbt den höjs.
Men se svar nedan, ta det inte som "fakta" då jag inte kan kolla upp källan!

Senast ändrad:

Källa till ditt påstående tack.

efter 4 timmar börjar hästen producera magsyra som är skadlig för den.

Tyvärr kan jag inte ge någon källa, osäker på var det var den specifika info´n kom från (ber om ursäkt om det lät som "fakta" när jag inte kan ge källhänvisning). Och som jag förtydligade i förra inlägget vet jag inte om magsyranivån är såpass hög att den börjar bli skadlig redan efter en halvtimme, där formulerade jag dåligt.
Min poäng är att eftersom JAG fått detta från för mig relativt pålitlig källa så är jag väldigt petig. Det betyder inte att jag ser andra som försöker göra sitt bästa gällande hästarna som dåliga djurhållare. Om det rör sig om mer än två fodringar per dag och tillräckligt med grovfoder utifrån hästen.

Tyvärr har vi människor inte hästar eller andra djur för deras skull, utan för vår egen. Antingen får man göra det bästa av situationen utifrån sitt eget samvete, eller låta bli att ha häst.

Själv tycker jag t ex inte att det är rimligt att ha hästen stående på box mellan kl 17 och 08 (eller ens mellan t ex kl 21 och 07), så därför har jag inte det! Men jag vet att det finns de som har det så, och att de är ganska många. Det tycker *jag* är ett *värre* förmänskligande av hästen än att inte fodra den med hö mellan kl 08 och 17 när den går ute i hagen.

Fråga: Hur många av er som tycker det är skamligt att inte luncha hästen har hästarna i box under viss del av dygnet?

Tyvärr har vi människor inte hästar eller andra djur för deras skull, utan för vår egen. Antingen får man göra det bästa av situationen utifrån sitt eget samvete, eller låta bli att ha häst.

Själv tycker jag t ex inte att det är rimligt att ha hästen stående på box mellan kl 17 och 08 (eller ens mellan t ex kl 21 och 07), så därför har jag inte det! Men jag vet att det finns de som har det så, och att de är ganska många. Det tycker *jag* är ett *värre* förmänskligande av hästen än att inte fodra den med hö mellan kl 08 och 17 när den går ute i hagen.

Fråga: Hur många av er som tycker det är skamligt att inte luncha hästen har hästarna i box under viss del av dygnet?

Jag håller nog inte med dig helt och hållet även om jag tror att jag förstår vart du vill komma. Men vad menar du med förmänskligande? I förhållande till onaturligt? Inte för att jag är för att tro att de är vildhästar men ändå.
Det är klart att vi har hästarna för vår egen skull och inte för deras. Vem lägger ner så mkt tid och pengar utan att få ut ngt själv? Inte jag i alla fall! Då kan jag göra ngt annat. Jag antar att du inte rider på dina hästar heller, eller gör ngt med dem, borstar dem eller annat?

Jag har mina hästar inne under vinterhalvåret dvs from november tom april. Då släpper jag ut dem 6.30 och in kommer de lite olika men mellan 17-21. När det är regnigt, blåsigt, snöstorm osv så anser inte jag att de lider av att stå i sina boxar där de alltid har ngt att tugga på. Det är som sagt inte vilda hästar jag har utan domesticerade (stavning) djur som genom århundraden har vant sig vid att leva som husdjur. De tar inte ngn psykisk eller i alla fall inte fysisk skada av att stå på stall den tiden. Däremot så klarar inte deras matspjälkningssystem och nog inte deras psyke av att vara utan mat en längre stund. Det blir de sjuka av. För mig är det en stor skillnad.

Jag ger dem alltså mat 4-5 ggr om dagen. Dessutom går de i hagar där det oftast här i skåne finns ngt att tugga på. Alla mina hästar kan inte gå på fri tillgång på hö men de får då halm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka