Luktar honhamstrarna mer?

S

Stallflicka

Har skaffat en guldhamster tjej nyligen. Super snäll och fin.. Men jag tycker det började lukta jätte snabbt i buren. En kompis sa att hon hört att honornas urin luktar mer än hanarnas? Stämmer det? har haft hanar förut och har inte uppfattat det så här tidigare, iaf inte lika snabbt.

Sv: Luktar honhamstrarna mer?

Vad jag vet är det väl tvärt om? Alltså att hanarna luktar oftast mer än honorna.

Hanar har doftkörtel på magen, den luktar, och deras urin luktar i regel lite starkare.

Honor är brunstiga var fjärde dag (eller hur det nu var), och då kan DE lukta rätt starkt. Så jag tror mer på att hon är brunstig än att det är kisset. Vad har du för strö?

tack hörrni!
Jasså så det är killarna som luktar mera :o
Ja, det kan hända att den är brunstig.. Kan man se det på något sätt? Den är drygt 3 månader.. Är den nog gammal för brunst?

ströet i buren är spån.

Man kan se att den är brunstig bland annat på att den kan vara lite "slemmig" runt könsöppningen. Är honan riktigt ordentligt brunstig stelnar hon till och höjer svansen när man stryker henne över ryggen.

Honan är som sagt brunstig var fjärde dag ungefär, men det är bara några timmar varje gång, så egentligen borde du inte känna så värst mycket av det... Det finns iofs säkert honor vars kiss luktar lite mer också.

De blir könsmogna vid 4-5 veckor, så hon är garanterat gammal nog för brunst i alla fall.

Jag tyckte det luktade rätt mycket när jag använde spån, blev allergisk mot det sedan och bytte strö till Toa-Lätt (papperspellets). Då försvann mycket av lukten.

Har hamstern ett speciellt kiss-hörn? De brukar kunna ha det. Då skulle du kunna skopa bort kisset med en liten plastspade eller något liknande varje/varannan dag och lägga en liten näve färskt spån just där. Det hjälper rätt mycket det med.

Luktar hon riktigt illa har kanske det är något fel på hennes kiss? Vet inte om hamstrar kan få urinvägsinfektioner eller liknande, men om de kan det så kanske det kan vara en anledning med? *funderar*

Senast ändrad:

Hm, jag vet faktiskt inte om hon kissar i ett hörn. Verkar inte som det för jag har inte märkt det då jag städat. Kanske inte hunnit få in vanan ännu, hon är ju inte så stor.
Det där med Toa-lätt ska jag testa tror jag! Möjligt att det hjälper faktiskt.. Det kanske inte skräpar lika mycket heller?

Har du någon toalett till din hamster?

Jag har två guldhamstrar, en hona och en hanne och min hona luktar apa när hon löper medans hannen inte luktar nånting.

Jag har klumpande kattsand i toaletten åt mina och sedan Toa-Lätt som burströ.

nej jag har ingen sådan... lär dom sig lätt att gå på den? :)

Ja det gör dom, dom är renliga djur och vill ha en toalett med sand i.

Det är enkelt och blir billigt eftersom man inte behöver byta burströet lika ofta när man har toalett.

Mina har haft toaletter som går att köpa på djur affären men dom välte dom bara så nu har dom helt vanliga 4-kantiga plastburkar som toaletter istället.

okej.. jag som varit på stan hela dagen och glömde köpa.. men men, ska göra det så fort jag får tillfälle.. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar