Lugnet på Dressyr...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fazer

Det har infunnit sig ett lugn över Dressyrforumet.

Det känns som att alla får komma till tals och att vi kan diskutera även om vi inte tycker lika!! :bow: :bow:

Det var inte så svårt!

Det var bara att tänka sig för lite innan man kastar iväg sitt svar!
Så har jag i alla fall löst det hela...

Det känns bra det här tycker jag, och jag hoppas att Dressyrforumet hädanefter ska anses som ett välkomnande, ödmjukt och lärorikt ställe.

Där alla känner att de kan skriva och fråga vad de vill, utan att känna sig dumma eller okunniga!

Sv: Lugnet på Dressyr...

Själv har jag faktist hållt mig undan ett tag men nu ej pågrund av stämning eller dylikt men jag märker skillnad på då och nu :angel:

Personligen tycker jag att Du har varit en drivkraft till detta *lugn* ;) varjefall om jag refererar till en del av de trådar jag hittils läst :bow:

Upp till var och en att fortsätta dela våran kunskap.... ej kivas :p

Jadå, så länge alla lyssnar och gör som jag säger! :devil:

Nä, skämt åsido.
Sista tiden har jag mest bara läst här utan att göra några inlägg, för att slippa alla påhopp.

Jag gillar dig Fazer och det du skriver och håller med ovanstående inlägg!

Jag tycker att det är trevligt att det inte bara är några få "utvalda" som hörs och syns på det här forumet. Det kändes ett tag som det var en klubb för 5-6 personer, men det har blivit mycket bättre :rofl:

Personligen tycker inte jag att det har blivit "lugnt" utan tråkigt....

Diskussionerna som förs nu är inga riktiga diskussioner utan mer presenterande utav åsikter. Inget bollande fram och tillbaka, utan enbart "så här gör jag". Och forumet ska förvisso ha plats för den typen av trådar också, men jag tycker det är sorgligt att det riktiga diskuterandet har avtatt.

Det är synd när det är för lågt i tak och folk känner sig hotade utav andras kunskap. Det är synd när man inte vågar hålla sig öppen inför andras kunskap och lyssna innan man dömer.
Men det är också tråkigt när man inte kan hålla sig på en god nivå i sitt diskuterande utan trillar ner på personangreppsnivå.

Det här forumet innehåller så otroligt mkt samlad kunskap som är en ovärderlig källa att ta till. Alla kan inte tycka lika, alla har sina egna sätt och metoder, och det är där som tjusningen ska, och bör, ligga. Här kan man delge sina egna tankar och funderingar. Man kan varna om misstag som man själv begått och man kan diskutera kring framtida ev. problem och dess lösning.

Ingen sitter på facit när det gäller enskilda individers väg mot toppen. Var och en måste fatta egna beslut och bilda sig en uppfattning om vilken väg man ska ta. Men på den vägen så kan man diskutera kring för- och nackdelar samt alternativa vägar. Och då är buke en ypperlig källa att ta till.

Diskussionerna har ibland bara innehållit 5-6 personer. Det är för mig helt ok. Alla har inte förmågan att diskutera och alla är inte alltid klara över sin egen ståndpunkt i enskilda frågor.
Men alla kan läsa och bilda sig en egen uppfattning och kanske ev. inhämta ny kunskap!

Problemet har varit att mga känt sig hotade utav andras kunskap. Tår som har blivit trampade på har ömmat lite för länge och dålig självkänsla har blivit ännu mer tilltufsad av personer som klampat på lite för mkt.
Så lite mer kunskap i hur man för en bra diskussion hade kanske inte skadat men samtidigt så måste man tillåta diskussionerna vara intensiva, medryckande och hetlevrade -så länge man har respekt för varandra och inte går till personangrepp.

Mjäkiga diskussioner som enbart ger medhåll och helt saknar opponering och möjlighet till nya infallsvinklar ger inte ny kunskap eller insikt. De ger bara möjligtvis lite bättre självkänsla. Men de tillför inget nytt.

Så nej, jag vill att de personer som har lämnat forumet ska komma tillbaka. För de behövs för att de givande diskussionerna ska hållas vid liv. Var och en har ngt nyttigt att tillföra utifrån dess egen referensram. Och har man respekt inför varandra så blir diskussionerna ofta väldigt givande -oavsett om man själv deltar eller inte.

Känner man att man inte kan hålla sig på en god nivå i sitt diskuterande så kan man stiga åt sidan ett tag (vilket jag själv har gjort) och låta andra föra diskussionerna. Men ger man sig in i diskussionen så får man se till att hålla sig öppen inför att andra kan tycka annorlunda, men samtidigt måste det vara tillåtet att hårt argumentera för sin egen ståndpunkt. Annars kan inte diskussionen leda framåt...

........................

Senast ändrad av en moderator:

Personligen tycker jag att Du har varit en drivkraft till detta *lugn* ;) varjefall om jag refererar till en del av de trådar jag hittils läst :bow:
Tack ska du ha!! :)
[/QUOTE]

Kan inte annat än hålla med!!

Va kul att höra!! Tack!!

Jag gillar dig oxå, du verkar vara sympatisk och kunskapstörstande, i stället för som många varit på sista tiden stridslysten!!

Hejja tekoppen!! :banana: :banana:

Jag tycker att Dressyr just nu är heldött! :crazy:

Håller med dej till stor del. Jag önskar att vi skulle kunna ha som nu diskussioner, men även de mer teoretiska och "djupare" diskussioner som har varit och som jag aldrig fattar varför de behöver spåra ur. :crazy: Om man bara delger sin egen syn borde det väl gå:mad: :idea: (hukar :crazy: )

Precis som i träningar (se den tråden) varva teori och praktik och syn på dressyren öht.

Även om det ibland blir för mycket så jag blir lite snurrig, så utvecklar de diskussionerna min ridning också för att komma vidaer i tänk och ridning.

Jag tycker att det är trevligt att det inte bara är några få "utvalda" som hörs och syns på det här forumet. Det kändes ett tag som det var en klubb för 5-6 personer, men det har blivit mycket bättre :rofl:

Just det tycker jag oxå är roligare nu!!

Att så många fler vågat sig fram och skriver i trådarna!!

Alla ska känna sig välkomna på ett öppet forum, det ska inte vara ett fåtal som styr och bestämmer vilka åsikter som är rätt eller fel!!

Därmed inte sagt att inte diskussioner är välkomna längre, men vi måste kunna diskuterar på en nivå där allas åsikter ändå accepteras!

Med att acceptera menar jag inte hålla med, utan att tillåta andra synpunkter och åsikter och tillvägagångssätt än det egna!! :idea:

Det här forumet innehåller så otroligt mkt samlad kunskap som är en ovärderlig källa att ta till. Alla kan inte tycka lika, alla har sina egna sätt och metoder, och det är där som tjusningen ska, och bör, ligga.

:bow: :bow: :bow:

Så lite mer kunskap i hur man för en bra diskussion hade kanske inte skadat men samtidigt så måste man tillåta diskussionerna vara intensiva, medryckande och hetlevrade -så länge man har respekt för varandra och inte går till personangrepp.
:bow: :bow:

Känner man att man inte kan hålla sig på en god nivå i sitt diskuterande så kan man stiga åt sidan ett tag (vilket jag själv har gjort) och låta andra föra diskussionerna. Men ger man sig in i diskussionen så får man se till att hålla sig öppen inför att andra kan tycka annorlunda, men samtidigt måste det vara tillåtet att hårt argumentera för sin egen ståndpunkt. Annars kan inte diskussionen leda framåt...

Det här med att stiga åt sidan en stund och lugna ner sig är väl det som nu hänt här på Buke..

Att dessa personer inte kan hålla sig på en god nivå är ju faktist inget någon annan kan göra något åt.

Som man bäddar får man ligga ett tag...

Jag tycker att Dressyr just nu är heldött! :crazy:

Det var tråkigt att läsa.

Jag trodde att speciellt du var trött på att trådarna mynnade ut i personangrepp och en massa dumheter...

Har för mig att du började ett inlägg med:

Vad katten... åssa något argt om varför folk inte kunde sluta tjafsa??

Jag tycker oxå att det är tråkigt när vissa inte tycker att de får plats här, men med en annan attityd får ALLA plats vart som helst!!

Finns det HJÄRTERUM så finns det stjärterum!! :love: :love:

japp, jag blev jättetrött på ömma tår och sandlådenivån, men anledningen till min irritation bottnar i att jag gillar samtliga å dess inlägg ang sakfrågorna. olikheterna gav dynamik! nu lyser samtliga (nästan) med sin frånvaro och dynamiken / drivet är borta.
ville bara ha lite mer respekt bland alla inblandade, och fortsatta diskussioner. /M

KL

Jag håller med både Fazer och Saigon.

Kunnigt folk som vågar ta tag i diskussioner är en viktig del av ett forum.
Kunnighet, berikad med ödmjukhet.

I teori/praktik tråden så står det tydligt vad vi olika vill ha för typ av tränare. Jag tycker att det är lite likvärdigt att skriva här.

Kunskapen och ideer/tankar finns. Men hur förmedlas det?
Jag ser en positiv utveckling, och hoppas att den kommer fortsätta.

Ibland så önskar jag delta i olika trådar, men pga av arbete, familj och stall, så är det svårt att hänga med, på bara ett par timmar kan den ha utmynnat i nästan vad som helst, och det är synd.
Det tror jag är en bidragande orsak till att bara 5-6 personer fortsätter att skriva. Och för andra att kasta sig in i en tråd.

Däremot tycker jag det är lärorik läsning, på många olika sätt.

japp, jag blev jättetrött på ömma tår och sandlådenivån, men anledningen till min irritation bottnar i att jag gillar samtliga å dess inlägg ang sakfrågorna. olikheterna gav dynamik! nu lyser samtliga (nästan) med sin frånvaro och dynamiken / drivet är borta.
ville bara ha lite mer respekt bland alla inblandade, och fortsatta diskussioner. /M

Instämmer igen:bow: Låter som en medhållare bara, men varför ska jag skriva det, när du redan gjort det så bra? Så jag skriver under.

Gillar samtliga jag med. :crazy: Är det ok? :confused: "Får" man det?
Ibland känns det som att man måste välja, men jag vägrar:mad:
Det finns så oändligt mycket kunskap här.:bow:

Jag som tillhör den hetsiga typen o uppenbarligen hoppar i sandlådan :o med jämna mellanrum, tycker att det råder stiltje:p

Det som oftast triggar igång mig är när man kritiserar de allra duktigaste eller anser att alla svenska ryttare o tränare är kassa:devil:
Vem tar tillvara på deras intressen?
Varför inte ifrågasätta dem öga mot öga? Kurage!

De duktigaste VET att de inte är fullkomliga, medans här är det gott om rida-på-läktarnryttare.
Fy 17. Jag kan oxå sitta där o tycka-bara de gör si eller så så löser sig alla problemas. Nää, jag inser mina begränsningar o tror att de vet vad de gör.
Ofta har de en dialog med andra likvärdigt duktiga.

Jag har oxå fått känlsan av att man måste välja!

Det är det som är så tråkigt.

Jag vill inte välja personer, eller bestämda åsikter som måste följas!!

Jag vill kunna ha mina egna åsikter och komma med egna synpunkter och idèer utan att bli påhoppad och överröst med en massa gliringar.

Men genom detta kommer det krav oxå, man ska kunna stå för det man skriver och kunna erkänna när man inte riktigt vet vad man pratar om. DET inger respekt.

Ja du axel, jag tycker oxå att det är lite lustigt när alla "experter" drag igång och dömmer ner vår svenska dressyrelit.

De ligger ju trots allt ganska högt upp i resultatlistorna för det mesta.

Vi måste oxå betänka att vi bor i ett ganska litet land, där vi inte har samma utbud på varken hästar eller ryttare som de stora nationerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 281
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar