Sv: Lugnet på Dressyr...
Personligen tycker inte jag att det har blivit "lugnt" utan tråkigt....
Diskussionerna som förs nu är inga riktiga diskussioner utan mer presenterande utav åsikter. Inget bollande fram och tillbaka, utan enbart "så här gör jag". Och forumet ska förvisso ha plats för den typen av trådar också, men jag tycker det är sorgligt att det riktiga diskuterandet har avtatt.
Det är synd när det är för lågt i tak och folk känner sig hotade utav andras kunskap. Det är synd när man inte vågar hålla sig öppen inför andras kunskap och lyssna innan man dömer.
Men det är också tråkigt när man inte kan hålla sig på en god nivå i sitt diskuterande utan trillar ner på personangreppsnivå.
Det här forumet innehåller så otroligt mkt samlad kunskap som är en ovärderlig källa att ta till. Alla kan inte tycka lika, alla har sina egna sätt och metoder, och det är där som tjusningen ska, och bör, ligga. Här kan man delge sina egna tankar och funderingar. Man kan varna om misstag som man själv begått och man kan diskutera kring framtida ev. problem och dess lösning.
Ingen sitter på facit när det gäller enskilda individers väg mot toppen. Var och en måste fatta egna beslut och bilda sig en uppfattning om vilken väg man ska ta. Men på den vägen så kan man diskutera kring för- och nackdelar samt alternativa vägar. Och då är buke en ypperlig källa att ta till.
Diskussionerna har ibland bara innehållit 5-6 personer. Det är för mig helt ok. Alla har inte förmågan att diskutera och alla är inte alltid klara över sin egen ståndpunkt i enskilda frågor.
Men alla kan läsa och bilda sig en egen uppfattning och kanske ev. inhämta ny kunskap!
Problemet har varit att mga känt sig hotade utav andras kunskap. Tår som har blivit trampade på har ömmat lite för länge och dålig självkänsla har blivit ännu mer tilltufsad av personer som klampat på lite för mkt.
Så lite mer kunskap i hur man för en bra diskussion hade kanske inte skadat men samtidigt så måste man tillåta diskussionerna vara intensiva, medryckande och hetlevrade -så länge man har respekt för varandra och inte går till personangrepp.
Mjäkiga diskussioner som enbart ger medhåll och helt saknar opponering och möjlighet till nya infallsvinklar ger inte ny kunskap eller insikt. De ger bara möjligtvis lite bättre självkänsla. Men de tillför inget nytt.
Så nej, jag vill att de personer som har lämnat forumet ska komma tillbaka. För de behövs för att de givande diskussionerna ska hållas vid liv. Var och en har ngt nyttigt att tillföra utifrån dess egen referensram. Och har man respekt inför varandra så blir diskussionerna ofta väldigt givande -oavsett om man själv deltar eller inte.
Känner man att man inte kan hålla sig på en god nivå i sitt diskuterande så kan man stiga åt sidan ett tag (vilket jag själv har gjort) och låta andra föra diskussionerna. Men ger man sig in i diskussionen så får man se till att hålla sig öppen inför att andra kan tycka annorlunda, men samtidigt måste det vara tillåtet att hårt argumentera för sin egen ståndpunkt. Annars kan inte diskussionen leda framåt...