Lugnande/stimulans till konvalecens?

superstar

Trådstartare
Har läst en del trådar, men tycker inte jag fick de svar jag ville ha. Finns det någon som har något bra tips på vad man kan hitta på till en boxvilande herre som är grymt uttråkad. Det bästa skulle ju vara sällskap, men jag vill ju inte tvinga någon mer att avstå från betet...

Han står på helm, och har fri tillgång på hö, så den biten är fixad. Men vad finns det mer? Jag har fullständig idétorka..

Om man inte hittar något som hjälper, finns det någonting man kan ge hästen som verkar lugnande? I längre perioder kanske inte plegicil är något att rekommendera. Eller? Får/Kan/Bör man ge det under längre tid? Nu får han det inte alls, men har är definitivt i behov av nånting innan han skadar sig mer.. :confused:

Ullis

Sv: Lugnande/stimulans till konvalecens?

Tänkte precis lägga in en tråd om det du skriver, min ska stå i tre till fyra veckor och jag är inne på vecka två och han är inte glad :mad:
Nu får han sällskap halva dagen av de andra för de får inte käka för mycket gräs, den andra halvan får han stå själv.
Med radion på och så har han tillsågade asp "stockar" att gnaga på.
När de andra går ut så får han en jätte hög med slaget gräs och då tycker det är rätt okej, men gräset tar ju slut och hö får han massor men börjar trampa ner det...suck.
Sen så har vi gjort en lite plutte hage som han kan få gå i om han är lugn, men han är inte lugn :bump: så nu vet jag inte riktigt hur man ska göra.
Funderar på om det finns något naturmedel som lugnar?

Han var i full tävlingskondis och så blev han halt en hovledsinflamation (vrickning), sprutad i leden och vila....

Tänk om det förstod va man sa -om du vilar nu så ska du få massor med godis och få träffa en riktigt snyggt brunstigt sto... ;)

När min häst skadade böjsenan rejält för två år sedan ordinerades han boxvila alt stå i liten hage eftersom han knappt kunde stå på frambenet.

För att han skulle kunna gå och beta och inte bli alltför uttråkad, byggde vi en labyrintbana i hagen. En slingerikrok bana där han omöjligt kunde få upp någon fart men som ändå möjliggjorde för att han skulle kunna röra på sig lagom och äta lite gräs.

Det fungerade jättebra och han var så glad och nöjd hela sommaren. :banana:

Hoppas ni kan ha användning av tipset!

Låter som en bra lösning för vissa, men min skulle troligen springa rakt igenom alltihop ;) Han är INTE trevlig att ha att göra med nu. Grankvistar/almstockar mm kan ju funka, men han äter av höt när han har det så jag tror inte det blir så stor skillnad...

Ska dock komma ihåg lösningen med labutinten till ev kommande fall (som jag hoppas slippa, men ändå)

Ingen som vet något naturmedel el dylikt som lugnar?

Ullis

Hej,

Det finns en produkt som heter Serenity Calming 1,5kg
och kostar 707:- webbutikens adress är:
http://friskaredjur.e-butik.se/
Och du hittar burken under övriga tillskott.
jag har provat det på vår häst men det gav tyvärr inget reslutat. Men jag vet att det har fungerat på en del hästar.
det finns även lugnande droppar....kommer inte ihåg vad som heter.
Men sök bland Örter för häst...
Lycka till

jag gav Tryptovit till min förra häst som var skadad och vilade.

det är ett pulver innehållande tryptofan, en aminosyra som stimulerar endorfinproduktionen i hjärnan och gör hästen mer harmonisk. det är inte ett lungnande medel, men fungerar dämpande för tex heta hästar, eller hästar i vila. fick tag på det via ATG-klinik och tyckte själv att det funkade bra..

Tack för svaren. I morrn kör vi dock in honom till kliniken, så får de ta hand om hans sår där i några dagar, så då blir det deras problem :angel:

Ullis

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
918
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar