Lugn på hundkurs?

mian1

Trådstartare
Nu går vi på kurs, jag och min yngsta hund. Hon är lite stressig av sig och inte så mycket miljötränad som det kanske skulle ha behövts. På kursen ska hundarna tränas en och en, de som inte tränar ska sitta i burar. Burarna är för små för att min hund ska få plats så hon vill inte gå in. Sen finns det en hund med som skäller oavbrutet och det gör min hund jättestressad. Hon kan inte koncentrera sig utan blir orolig och på sin vakt. Hon är inte arg, men hon kan vara lite reserverad/rädd och underlägsen främmande hundar.
Sist tränade vi bara en kort stund eftersom vi hade en del teori. Ändå var min hund helt slut när det blev vår tur och hon orkade inte försöka. Nästa gång ska vi bara träna, ingen teori och då blir det mycket längre tid då hon ska kunna koncentrera sig.

Finns det något bra man kan göra för att hon ska kunna hålla sig lugn trots att den andra hunden skäller oavbrutet? Och hon blir dessutom extra stressad över att bli lämnad ensam och höra hunden i buren som skäller och skäller.

Sv: Lugn på hundkurs?

Men vad är det för slags kurs ni går på? Vilket upplägg :confused:
Har aldrig hört talas om något liknande....

Om hunden inte verkar fungera på kursen skulle jag sluta o söka till en annan kurs som pasade oss bättre. Kurser finns för att man ska få hjälp/lära hunden olika saker inte för att stressa dem.

Prova en gång till om du gärna vill gå denna kurs, men sluta om det inte funkar. Det är mitt tips!

??????????????????????

Är min spontana tanke som instruktör till upplägget på denna kurs.

är din hund van vid att sitta i bur? Om inte LÅT DEN SLIPPA!

Passivitet tränas med hunden ute tillsammans med föraren och i korta stunder på det avstånd till gruppen som behövs för att just din hund ska kunna ta det lugnt.

Hur gammal hund har du?

jAVAN

Kan bara hålla med dom andra!
Har aldrig hör nåt liknande:mad:

Det är en specialsökskurs där hundarna får söka en och en på en bana. Det finns bara en bana och det är därför det är såhär. Tycker själv också att det är lite segt att vänta på sin tur, men det är en intressant kurs så funkar det hade det varit jätteroligt.

Min hund är 1,5 år och hon är inte van att sitta i bur, vilket hon därför inte gör. Fast det är meningen att man ska vara med och kolla de andra ekipagen så då måste man lämna hunden. Jag lämnade min en stund i ett rum i närheten, men det känns inte ok. Visst kan jag lämna i bilen, men hon är inte så van vid det att hon skulle känna sig trygg där heller. Känner mig inte alls snäll att lämna henne öht när jag vet att hon är ängslig av sig.

Vi har tränat passivitet och "titta på läskigheter" annars och det har gått bra. Nu blir det ett sådant spring då man byter hundar från burar och sökrum hela tiden och den skälliga hunden blir som tokig så fort det rör sig bland burarna så det blir lite ståhej.
Hon gick en grundkurs i lydnad förra året och då fungerade det bra utan att hon stressade. Alla hundar gick på led och hon var med husse eller matte hela tiden.

Har letat länge efter kurs som kan passa. Vill inte gå lydnad och det är ganska svårt med andra sorters kurser där vi bor. Nu har vi betalt och det var, för min plånbok, dyrt. Känns väldigt surt om det inte fungerar, men samtidigt vill jag inte stressa min lilla hund.

När är kursen nästa gång? Träna på att ha henne i bilen om du har några dagar på dig. Behövs bara lämnas korta stunder ett par gånger så du ser att hon är trygg. Om det funkar bra kan du ha henne i bilen sen...

Kom bara ihåg att inte visa hunden att DU inte tycker det känns bra! Du som matte måste vara positivt inställt till lämnandet om du ska få en lugn o trygg hund när hon är ensam.

Även ängsliga hundar behöver få lära sig att vara ensamma, kanske än viktigare för de ängsliga än de trygga. I framtiden kan det vara bra att träna på.

Hon är inte helt ovan vid bilen, men när man ska hämta och lämna henne i omgångar så blir det stirrigt för henne. Hade jag tränat klart och sedan lagt henne i bilen hade hon säkert sovit där när jag kom tillbaka. Hon är ensamhetstränad och förutom att hon vaktar så har hon inga problem att vara själv hemma eller en stund i bilen. Bilen är ingen van ensamhetsplats eftersom jag sällan tar med hundarna i bilen om de inte ska ut på utflykt. Lämnar dem hellre hemma än att ha dem sittande i bilen. Hon åker dock med korta svängar ibland och väntar medan jag t.ex. hämtar på dagis.

Så som jag uppfattar det är det skällandet och springet som stressar mest. Att lämnas ensam blir bara grädde på moset. Det är inte det största problemet. Ska hon i och ur bilen 3-4 gånger på ett träningspass och det dessutom är en främmande lokal med främmande hundar som skäller - då blir det inte mycket koncentration över på att söka.
Vi ska dit i morgon igen och jag hoppas att det går mycket bättre då!

Det kan ju även vara så att alla hundar var lite stressade förra gången. Var det första träffen så brukar hundarna kunna vara lite till sig... sen brukar de oftast lugna ner sig när de vet vad det handlar om o har kollat in varandra färdigt.

Då kanske den skällande hunden också lugnar sig o kan vara tyst o skötsam. Dennes matte eller husse måste också anse det vara ett problem som denne vill stävja. Hoppas att det är så!

Senast ändrad:

Skällhundens matte vill att den ska vara tyst, men tydligen har den gått kurser där förut och den stressar upp sig väldigt mycket i alla situationer. De tränar på att hålla den lugn och tyst, men det är väl inte så lätt. Det är en otroligt energisk unghund.

Min hund löper dessutom och det kanske gör henne extra känslig just nu.

Ja! Det är bara under höglöpet som man inte får ha med hunden, på det stället vi går på. Och på min kurs var det bara tikar så vi stör ingen!

Hundar lär sig. Den situation du beskriver är standard för varje bruksprov och nog orkar sig hundarna igenom det, till och med de stora mesarna. Under en provdag tar man ut hunden kanske tre-fyra gånger och där emellan ligger den i bil med liv och rörelse runt om. Inte heller åker man till välkända platser. Dessutom ska de prestera på topp.

Men, de vänjer sig och bryr sig mindre och mindre. Allt handlar bara om övning. För att ge hunden mer ro kan man ställa bilen lite i skymundan. Annars är det bara att köra på och inte göra en stor affär av det.

Är kursplatsen långt ifrån där du bor? Kanske du kan köra dit några gånger under veckan, bara sitta lugnt och titta på vad som händer och sker, låta henne sitta själv i bilen en stund, sen köra hem igen, lugnt och fint ingen stress. Så det inte blir en så upptrissad speciell situation för henne när ni ska dit! Använd lugnande signaler till henne och visa att matte inte är ett dugg stressad! Lycka till!! :-)

Aha - jag undrade bara.
Hade för mig att man inte brukar vara så välkommen under löp.
Men det var länge sedan jag var på hundkurs.

Det är nästan en timmes bilresa enkel väg. När bensinen är så dyr som den är så får vi träna ligga-i-bilen på närmare håll.

OM vi kommer iväg i dag (pga snön) så ska nog husse & lillmatte åka med också. De kan sköta ensamheten undertiden jag koncentrerar mig på kursen. Fast jag tror som sagt bara att ensamheten är en extra stressor och att det egentligen är kurs+främmande hundar+ljud som är det som är den riktiga stressen. Fast det märker jag i dag ifall vi nu kan komma iväg. I den här delen av Sverige blir man av någon anledning alltid lamslagen om det snöar. Fortfarande ingen som plogat våra vägar :mad:

Jobbig sits, kan bara hålla med andra att du bör ensamhetsträna henne så mycket du hinner och kan på tryggare ställen mellan kurstillfällena, även om hon är van att vara ensam lite då och då är det ju ändå schysst mot henne att träna mer av det med tanke på kursen...

Sedan brukar de va värst 1-3 gångerna sen vänjer sig alla hundar mer och mer med tiden..i början kan det vara kaos.

Sedan tänkte jag lite på de här du sa att hon löper, är hon en ängslig hund i vanliga fall kanske det förstärker, och då skulle iaf jag (du känner ju din hund bäst) hoppa över löp veckorna, även om du får vara med...de är mer schysst mot henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 731
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka