Sv: Luckan öppen eller stängd?
Jag har den alltid öppen på sommaren, och jag åker i både stadstrafik och tung trafik. Men dels blir hästarna ofta lugnare om de inte bara HÖR utan också SER vad det är som dundrar förbi där utanför. Dessutom finns det inte ens chans i helvetet för en transportmodell med 'standardventilation 1A', dvs tallriksventil att vara tillräckligt sval sommartid.
Dessutom ska man veta att de med tallriksventil bara INTE är godkända ventilationsmässigt när man stänger luckan, det blir för dålig luft..
Höst och vår är luckan också öppen, men täcke på hästen. På glänt vintertid.
Valacken blir orolig och åker sämre med luckan stängd, stoet åker lika lugnt oavsett om den är stängd eller öppen.
Förra tvååringen provåkte jag med innan vi åkte på premiering och hon sa tydligt att hon ville åka utan mellanvägg och med luckan öppen. Så hon fick ha det så och så åkte vi över 20 mil enkel väg till premiering, mycket motorväg, många långtradare, lite stadstrafik. Hon var helt cool. Med luckan stängd så även i lugn landsbygdstrafik så var hon orolig när vi blev omkörda.
MIN erfarenhet är alltså att de flesta hästar trivs bra med luckan nere, men det finns alltid undantag. Lyssna på hästen.
Valacken tog det LÅNG tid innan jag vågade ha luckan nere, han åkte så dåligt och blev så märkbart störd när det körde om långtradare etc. Det försvann helt när luckan fälldes så hanäven SÅG vad som lät - då var det lugnt.
Stoet så åkte jag med luckan på glänt tills hon var två, då jag fick fälla den mitt i stadstrafikköerna, och sen fick hon åka med öppen lucka hem, med tradare som körde om, mycket tät trafik etc. Det var helt enkelt för varmt att ha den stängd och fanns inga val. Hon brydde sig nada. Så det är inte alltid det blir minsta problem i omställningen heller.
De tittar dock gärna lite bakåt för att se vad som händer och så, något jag noterat ganska ofta när mans er hästar me dluckan nere, att de gärna står och kollar n bakåt vad det är som händer. (Mina varvar det med att stå och äta och/eller stå och sova)