Luckan öppen eller stängd?

M

MissCrazy

Brukar ni ha luckan öppen eller stängd när ni transporterar er häst/-hästar ?

Min kompis har den stängd (alltid tror jag) med motivationen att hästarna ska slippa dånande lastbilar och diverse oljud utanför.

Jag har den öppen vår/sommar/höst (med täcke anpassat efter väder, varm sommardag - utan) med motivationen ; att det borde bli väldigt varmt och kvavt där inne, och att ljus ska komma in.
På vintern brukar jag inte transportera mina hästar så ofta , i princip aldrig.

Sv: Luckan öppen eller stängd?

Får jag fråga vad du har för transport?

fälttävlansnörd skrev:
Får jag fråga vad du har för transport?

Innan har vi lånat lite olika transporter, mest Boj Bravo har jag för mig att den heter (två hästars) , eller i alla fall liknande.

Nu har vi en egen, en supergammal två-hästars, tror det är trane-släp.

Och vad har din kompis för transport och hur gammal är den på ett ungefär?

fälttävlansnörd skrev:
Och vad har din kompis för transport och hur gammal är den på ett ungefär?

Det var deras transport vi brukade låna, den var väl ca fyra,fem år gammal som max. Så alltså boj bravo.
men dom har skaffat en likadan för ett par månader sen, men ny, då den andra gick i sönder.

Sen tävlar hon flera hästar (förutom just nu då hon bara tävlar två)
så dom har en hästlastbil också (5-hästars), och där är ju ingen lucka att ha öppen.

Senast ändrad av en moderator:

Det är stor skillnad på deras nya transport och på deras lastbils ventilation mot din gamla transport. Därför behöver hon inte köra med någon överlucka öppen, medans du kanske måste göra det för att ventilationen inte ska bli allt för dålig.

Jag transportera mina hästar 2ggr på sommaren, men ett flertal ggr på vintern.

På sommaren har vi luckan i ett mellanläge, så att det blir en liten glipa mellan luckan och själva transporten för att det ska komma in lite frisk luft.
Varför vi inte har den helt öppen är pga oväsen från trafiken.
På vintern har vi den helt stängd för att det inte ska komma in -30 gradig luft.

Detta funkar bra, det är inte varmt, kallt eller kvavt när man stannar och kollar hästarna och dom verkar nöjda:)

fälttävlansnörd skrev:
Det är stor skillnad på deras nya transport och på deras lastbils ventilation mot din gamla transport. Därför behöver hon inte köra med någon överlucka öppen, medans du kanske måste göra det för att ventilationen inte ska bli allt för dålig.

Jo, det är ju klart, men samtidigt är blir det ju också mörkare med luckan stängd.
Borde hästarna inte tycka det är obehagligare att vara instängd i en "låda" med halvdåligt ljus, än att ha öppet med trafik utanför.
Trafiken borde ju vara en vanesak bara.
Visserligen med ljuset också , men jag tycker ändå att det borde vara kvavt och mörkt= obehagligare med lucka stängd.

det är ju väldigt olika från häst till häst. har haft ett antal hästar genom åren som levt rövare om luckan bak varit öppen, helt enkelt bakrädda. sen har vi haft ett antal hästar som blivit bra oroliga om man stängt, sen andra som inte brytt sig om vilket.

likaväl som vissa hästar lever rövare om man inte ställer ut mellanväggen, andra vill ha stödet från mellanväggen för att stå lungt.

även om man har en äldre transport så kan man ju sätta in extra ventilation.;)

Jag kör med luckan helt nere på sommaren, har trafikvana hästar som vill ha lust! På vintern kör jag med luckan i yttersta läget. Har en tvåhästars trane från -90.

Jag har den alltid öppen på sommaren, och jag åker i både stadstrafik och tung trafik. Men dels blir hästarna ofta lugnare om de inte bara HÖR utan också SER vad det är som dundrar förbi där utanför. Dessutom finns det inte ens chans i helvetet för en transportmodell med 'standardventilation 1A', dvs tallriksventil att vara tillräckligt sval sommartid.

Dessutom ska man veta att de med tallriksventil bara INTE är godkända ventilationsmässigt när man stänger luckan, det blir för dålig luft..

Höst och vår är luckan också öppen, men täcke på hästen. På glänt vintertid.

Valacken blir orolig och åker sämre med luckan stängd, stoet åker lika lugnt oavsett om den är stängd eller öppen.

Förra tvååringen provåkte jag med innan vi åkte på premiering och hon sa tydligt att hon ville åka utan mellanvägg och med luckan öppen. Så hon fick ha det så och så åkte vi över 20 mil enkel väg till premiering, mycket motorväg, många långtradare, lite stadstrafik. Hon var helt cool. Med luckan stängd så även i lugn landsbygdstrafik så var hon orolig när vi blev omkörda.

MIN erfarenhet är alltså att de flesta hästar trivs bra med luckan nere, men det finns alltid undantag. Lyssna på hästen.

Valacken tog det LÅNG tid innan jag vågade ha luckan nere, han åkte så dåligt och blev så märkbart störd när det körde om långtradare etc. Det försvann helt när luckan fälldes så hanäven SÅG vad som lät - då var det lugnt.

Stoet så åkte jag med luckan på glänt tills hon var två, då jag fick fälla den mitt i stadstrafikköerna, och sen fick hon åka med öppen lucka hem, med tradare som körde om, mycket tät trafik etc. Det var helt enkelt för varmt att ha den stängd och fanns inga val. Hon brydde sig nada. Så det är inte alltid det blir minsta problem i omställningen heller.

De tittar dock gärna lite bakåt för att se vad som händer och så, något jag noterat ganska ofta när mans er hästar me dluckan nere, att de gärna står och kollar n bakåt vad det är som händer. (Mina varvar det med att stå och äta och/eller stå och sova)

Åker ALDRIG med luckan nere. Har ett släp med bra ventialtion och som är ljus inuti. Om det är mörkt ute är lampan på... (har inte alla så??)
Anledningen till att jag inte vill ha luckan nere är att det oftast är väldigt stressande för hästen att se en massa trafik komma rusande bakifrån.
Dessutom har jag hört en del olyckor som hänt, just pga att luckan har varit nere..

Det beror på väder och vilken av hästarna som åker. En av mina hästar blir lite orolig om luckan är helt öppen, är det väldigt varmt när han åker, så låter jag den vara öppen med en liten springa upptil och se till att ventilationen framtill är öppen.

Min gammelman åker inte så mkt nu för tiden, bara t/r ut till betet. Åker med luckan helt stängd eller med glipa, får panik annars.
Åker alltid brett, med mellanväggen åt sidan eller helt borta. Fick panik en gång förut när han åkte smalt, blev dyrt att ta ut Ambulanstoriska en sön kväll för att sy ett bakben.
Åker utan täcke på sommaren, de få gånger han har åkt på höst/vinter/vår (klinikresor :cry: ) har han haft ett tunt eller tjockt täcke på sig, beroende på utetemperatur.
Har alltid skydd på sig, gummiboots + transportskydd på alla 4.

Vi har luckan stängd. Har ganska bra ventilation och åker vi transport är det inte så långt. (Iaf inte hittills)

Jag har hört att man absolut INTE får ha luckan öppen?
Sa dom iaf när jag tog mitt grönt kort. Men de kanske har ändrats?
(Varför skulle luckan annars finnas där? :crazy: )

Dina hästar måste vara några undantag eller nåt. Jag har då aldrig mött några hästar som gillat att ha luckan nere.
Dessutom känns det bättre för en själv om den hålls stängd.

Har vart med om två hästar som tagit sig loss och vänt sig i en transport varav den ena hade planer på att hoppa ut bakåt.
Den sista var ingen jag var med och transporterade utan en som kom in till oss i panik utifrån stora vägen och ville ha hjälp.

Jag vill ha transporter ordentligt stängda, men med bra ventilation. Det känns inte bra att köra i hög fart och veta att det finns ett stort hål därbak som är tillräckligt stort för att hela hästen skulle kunna komma igenom där.

Kör jag i stadstrafik med hästen så vill jag heller inte att det ska finnas chans för folk utifrån att på nåt sätt komma åt hästen. Man vet aldrig vad det finns för idioter. Kanske nån försöker hoppa in hos hästen eller kasta in nåt föremål där. Man ser ju inget.

Jag har ingen lucka...utan en press som man spänner för. Kommer aldrig mer ha lucka:D...

Dock rekommenderar jag ALLA att åka en sväng i hästtransporten. Det gjorde jag och upptäckte små oljud som nu korrigerats;)...

Vad det gäller ventilation kan man sätta i flera... Har jag gjort, trots att den polska vagnen jag har är välventilerad ändå.

Kör jag Funny kan jag tänka mig att ha öppet bak men inte när unghästen åker...så det beror på hästen hur det blir här:cool:

kör med luckan ner vår, sommar, höst om det inte ösregnar då.
Har oxå den erfarenheten att många hästar blir lugnare med luckan nere.

Mörkare? Kanske om transporten är brunmålad och inte har någon lampa. I en vit transport med fönster och en lampa så gör luckan ingen skillnad...

Men som sagt, i en äldre transport måste man nog ha luckan öppen för att inte ventilationen ska gå åt helvete...

Har man en äldre transport så kan man ju också köpa till ett öppningsbart fönster att installera fram i vagnen, eller två.
Finns ju ganska mycket man kan göra med en äldre transport med ventilationsfrågan.

vi lånade en Bojtransport från 2002 när vi hämtade vår häst.
Den hade två stycken takluckor som vi hade mycket öppna och sen helt stängt därbak och det var alldeles tillräcklig ventilation då.

Liknande trådar

Hästhantering Har blivit lite osäker o vill höra åsikter med vettiga argument. Min häst är lättlastad,står stilla o äter i släpet och verkar nöjd...
Svar
15
· Visningar
1 778
Senast: Amelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: 95johsv
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
2 054
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025