Lucia i jämställdhetens namn

varför ska man då ändra på det om det inte spelar nån roll?

Tycker inte alla att det blir mysigt om det är en man som är lucia, tycker bara det är provocerande och fel tid och plats att försöka vara politiskt korrekt på. Jul, för många, handlar om traditioner. att en man är lucia och att ändra alla låtar till, t.ex. han kommer med ljus i sin krona känns ju bara fel och patetiskt. hitta nått annat sätt att prove your point på.

Så du menar att en man inte kan spela kvinnor i roller på teater och tvärtom?

Provocerande, VARFÖR? Jag förstår bara inte. Är det provocerande om tomten spelas av en kvinna? Det har jag varit med om massor av gånger, har inte du? Blev du provocerad då?

Om en kille vill vara lucia, och blir vald till det, varför skulle han då inte få vara lucia? För att du inte tycker det är "mysigt"?

De hade just en omröstning på P3 om vem som skulle vara deras lucia. Det var 4 programledare man fick välja mellan. Drygt 700 hade röstat och med 47% vann enda manliga förslaget. Så Lucia kanske också blir könsneutral. Då vill jag ha kvinnlig jultomte sen.

Min mamma berättade att när hon var liten så var det alltid hennes faster som var jultomte. (mamma kände igen hennes skor). Gillar att de var lite före sin tid

Så du menar att en man inte kan spela kvinnor i roller på teater och tvärtom?

Provocerande, VARFÖR? Jag förstår bara inte. Är det provocerande om tomten spelas av en kvinna? Det har jag varit med om massor av gånger, har inte du? Blev du provocerad då?

Om en kille vill vara lucia, och blir vald till det, varför skulle han då inte få vara lucia? För att du inte tycker det är "mysigt"?

Men varför ska en man spela en kvinna på en "teater" som hedrar vad en kvinna gjorde? VARFÖR? Har du någon gång faktiskt läst om vem lucia var och vad hon gjorde? har du tänkt på texten i låtarna?

ja, jag blir provocerad och det är ju till exempel som att ha en teater om.. vet inte.. säg om Madonna och vad hon gjorde för popmusiken på 80 talet för att ta ett exempel, men då är det en man som spelar Madonna i teatern. varför? vad är det för fel med att det är en kvinna som spelar madonna? förstår du hur jag menar?

jag ser inte direkt lucia tåget som någonting man måste ändra på och jag anser att lucia tåget är som att man varje år berättar en historia om vad lucia gjorde. och att då ha en man är att ändra på historien.

Lucia tåg är ju som en teater föreställning som man gör för att hedra Lucia, som var en kvinna. att man då istället tar en man förstår jag inte riktigt meningen med.
Om problemet är att all fokus är på lucia så kan man väll ge staffan en större roll då, och ha en könslös pepparkaka så att transexuella inte känner sej utanför.

Jag tycker det är fantastiskt om en kvinnlig entitet hyllas av män och ses som någonting en man/pojke vill vara. Då har "figuren"/ väsendet nått en egen storhet som inte begränsas av (att vara ett sämre? utan snarare är ett åtråvärt att vara.) kön.

Men själv tycker jag jättemycket om stjärngossar och försöker försiktigt marknadsföra konceptet hemma, förgäves såklart (vad är en strut mot ljuskrona), lite synd att de inte är så populära. Men det var ett par flickor och pojkar på dagis senaste lucia som tog upp stafettpinnen så det fanns en eller två i alla fall. En ynka tärna som var jättesöt dök upp, han hade en pinne med stjärna också. Resten tomtar och lucior.

Senast ändrad:
varför ska man då ändra på det om det inte spelar nån roll?

Tycker inte alla att det blir mysigt om det är en man som är lucia, tycker bara det är provocerande och fel tid och plats att försöka vara politiskt korrekt på. Jul, för många, handlar om traditioner. att en man är lucia och att ändra alla låtar till, t.ex. han kommer med ljus i sin krona känns ju bara fel och patetiskt. hitta nått annat sätt att prove your point på.

Man ändrar såklart inte i texter, personen med luciakrona symboliserar det kvinnliga väsendet Lucia som kommer med ljuset åter. Så det är ju fortfarande HON kommer med ljus oavsett om hon representeras av en man.

(Kan säkert jämföras med ngn gammal shamandans där man sätter på masken och då ÄR det väsendet, just då (om det så är julbocken, Mari Lwd http://en.wikipedia.org/wiki/Mari_Lwyd eller vad det kan vara). Krona, nattsärk, rött band- kvinnliga väsendet Lucia oavsett kön.)

Staffan är ju fortfarande han även om en kvinna har struthatten på.

Senast ändrad:
Just den biten med skönhetstävlingar och sötaste flickan i trakten och vackersexigkvinnamedavundsjuktfölje verkar ha tagit över luciabiten -väsen som kommer i mörker med ljus, väsen som ska påminna om att ljuset kommer tillbaka även i den mörkaste tiden, lite. Eller inte lite heller, så mycket att traditionen nästan dör ut på orter där folk inte längre tycker det är så kul att se eller delta i skönhetstävlingar i lokaltidningen och det är ju lite synd om man är traditionell (som jag är, älskar gamla traditioner, om någon vet var man kan köpa ett julbockshuvud i halm får de gärna pm:a).

Senast ändrad:
Men varför ska en man spela en kvinna på en "teater" som hedrar vad en kvinna gjorde? VARFÖR?

För att han gärna vill? Det räcker gott som skäl för mig.

Här var det ju så att alla som ville, flickor OCH pojkar, fick lägga sina namn i lottburken och så drogs en...rättvisare än så kan det inte bli tycker jag.

Har själv spelat ett antal mansroller i olika föreställningar och ser inga problem med det. Har även spelat en roll som traditionellt tillskrivs en man (djävulen) och som i alla år innan spelats av en man i just den här föreställningen.

Lucia som tradition handlar för de allra flesta om ljus, julmys och samvaro, kvittar väl vilka personer som tolkar de olika rollerna :)

Men varför ska en man spela en kvinna på en "teater" som hedrar vad en kvinna gjorde? VARFÖR? Har du någon gång faktiskt läst om vem lucia var och vad hon gjorde? har du tänkt på texten i låtarna?

ja, jag blir provocerad och det är ju till exempel som att ha en teater om.. vet inte.. säg om Madonna och vad hon gjorde för popmusiken på 80 talet för att ta ett exempel, men då är det en man som spelar Madonna i teatern. varför? vad är det för fel med att det är en kvinna som spelar madonna? förstår du hur jag menar?

jag ser inte direkt lucia tåget som någonting man måste ändra på och jag anser att lucia tåget är som att man varje år berättar en historia om vad lucia gjorde. och att då ha en man är att ändra på historien.
Vad gjorde Lucia då som berättas om i sången? Var vitklädd, stod på vår tröskel här uppe i kalla nord och med ljus i håret, finns det något historiskt belägg för det? Tvärt om så var hon knappast vitklädd, bar på några ljus i håret eller var blond. Hon bar troligen naturfärgade kläder, var svarthårig, stack ut sina ögon enlig sägnen och stacks ner av sin fästman, inget som berättas om i sångerna som jag har hört. :crazy:

Alltså, det är nog ganska få som firade vad ett helgon Lucia gjorde och ganska många som firar en högtid som handlar om mörker och ljus. Jag tex bryr mig extremt lite om ett helgon från medelhavsländerna (iofs gillar jag Jeanne D'arc), det finns ju mängder. Det är såklart frivilligt att välja helgonet om man vill, men det kan förklara varför just den biten inte känns så viktig för alla.

Från medeltiden finns uppgifter om firandet av julfastans ingång. På lucianatten slaktades julgrisen och det festades natten lång. Under 1300-talet, då den julianska kalendern gällde i Sverige och Finland, var lucianatten årets längsta natt. Då ansåg man att övernaturliga makter var ute och härjade och att det därför var bäst att hålla sig vaken. Årets längsta natt var detsamma som midvinter och fungerade som motsvarighet till midsommaren. Vid den mörkaste tiden på året i det förkristna Norden, besvärjades ljusets makter för att få ljuset att återvända. Det är från dessa föreställningar kopplade till ljus, mörker och årets gång, som den svenska ljushögtiden runt den 13 december ursprungligen härstammar.[5] Traditionen med en ljusbringande kvinnogestalt kan ha sitt ursprung i en hednisk ljusgudinna.[3]

En annan, äldre folklig tradition som levde på landsbygden var lussebruden. Det kunde en ogift kvinna i trakten eller på gården utnämnas till och därmed bli huvudperson i den lokala varianten av lussefirandet.

"Lussinatta inträffade den 13 december och det var då som Lussi, eller Lussekäringen, en kvinnovarelse med onda egenskaper likt en kvinnlig demon eller häxa, kom ridande genom luften med sina följeslagare som kallades för lussiferda. I vissa trakter, särskilt i Västergötland, handlade i stället om en man, Lussegubben. Lucialegenden var känd i Norden först på 1200-talet, och först på 1300-talet var namnet allmänt känt som namn på dagen. Lussi är med all sannolikhet en personifikation av dagen, utan koppling till helgonet."

Så när kyrkan stack sin breda nos i hela firandet så drog man väl till med det helgon som hade ett namn som lät mest som Lussebrud? (Firandet verkar ju mer släkt med Mari Lwd och kelterna än med kyrkan om man läser för mycket om det.)

Själv tycker jag det är mörkt just nu och det känns bra att någon kommer med ljuset :D jag tror vi behöver (läs: många människor gillar/blir glada av att ha fest, partaj ibland) traditioner och ceremonier och att markera årets vändningar oavsett religion (eller ej).

Senast ändrad:
Jag tycker det finns utrymme för alla möjliga varianter av luciatåg.

Det klassiska dagiståget med åtta lucior, två tärnor, tomtar, pepparkaksgubbar samt ett antal superhjältar, prinsessor och troll är jättefint. Alla har roligt och får vara det dom själva vill, vilket skapar en trevlig stund för både barn och föräldrar.

Arbetsplatslucian av det lite mer spexiga slaget är också trevlig. Vi skulle ha en manlig lucia ett år på min förra arbetsplats men han var så bakfull på luciamorgonen att han aldrig dök upp. Ingen annan ville ta hans plats heller så vi fick helt enkelt lägga kronan på en truck som kördes in framför resten av tåget. Det bringade både skratt och applåder, folk trivdes och hade roligt så en trucklucia funkar uppenbarligen också i rätt sammanhang.

Men... Om jag nu i vuxen ålder och utan någon personlig anknytning, aktivt skulle uppsöka ett luciatåg för stämning och njutning, skulle det bli ett riktigt traditionellt tåg. Eftersom jag sjöng i kör under unga år har jag själv deltagit i många sådana och det återkommande självupplevda blir ju till slut en personlig tradition. Det blir liksom referensen. Så här ser det optimala luciatåget ut för mig: Inga tomtar, inga pepparkaksgubbar, enbart lucia, tärnor, stjärngossar och möjligen en stalledräng. Luciatåget ska bestå av en stor skönsjungande kör med alla stämmor. Inget glitter på tärnorna, det ska vara bundna kransar på huvudet och inget runt midjan. Lucia ska ha ett brett, mörkrött band runt midjan, kronan ska vara klädd i samma ris som tärnornas kransar. Sångrepertoaren ska inte innehålla julsånger eftersom det är en annan högtid. Helst ska luciatåget vara i en kyrka eftersom det ger en vacker inramning och bra akustik. Och lucia ska då gestaltas av en kvinna... Precis som jag vill se kvinnor i dom kvinnliga rollerna och män i dom manliga när jag ser en seriös film (Såvida inte skådespelare av "fel" kön kan övertyga i rollen, vilket det ju faktiskt också finns exempel på.)

Jag tycker det finns utrymme för alla möjliga varianter av luciatåg.

Det klassiska dagiståget med åtta lucior, två tärnor, tomtar, pepparkaksgubbar samt ett antal superhjältar, prinsessor och troll är jättefint. Alla har roligt och får vara det dom själva vill, vilket skapar en trevlig stund för både barn och föräldrar.

Arbetsplatslucian av det lite mer spexiga slaget är också trevlig. Vi skulle ha en manlig lucia ett år på min förra arbetsplats men han var så bakfull på luciamorgonen att han aldrig dök upp. Ingen annan ville ta hans plats heller så vi fick helt enkelt lägga kronan på en truck som kördes in framför resten av tåget. Det bringade både skratt och applåder, folk trivdes och hade roligt så en trucklucia funkar uppenbarligen också i rätt sammanhang.

Men... Om jag nu i vuxen ålder och utan någon personlig anknytning, aktivt skulle uppsöka ett luciatåg för stämning och njutning, skulle det bli ett riktigt traditionellt tåg. Eftersom jag sjöng i kör under unga år har jag själv deltagit i många sådana och det återkommande självupplevda blir ju till slut en personlig tradition. Det blir liksom referensen. Så här ser det optimala luciatåget ut för mig: Inga tomtar, inga pepparkaksgubbar, enbart lucia, tärnor, stjärngossar och möjligen en stalledräng. Luciatåget ska bestå av en stor skönsjungande kör med alla stämmor. Inget glitter på tärnorna, det ska vara bundna kransar på huvudet och inget runt midjan. Lucia ska ha ett brett, mörkrött band runt midjan, kronan ska vara klädd i samma ris som tärnornas kransar. Sångrepertoaren ska inte innehålla julsånger eftersom det är en annan högtid. Helst ska luciatåget vara i en kyrka eftersom det ger en vacker inramning och bra akustik. Och lucia ska då gestaltas av en kvinna... Precis som jag vill se kvinnor i dom kvinnliga rollerna och män i dom manliga när jag ser en seriös film (Såvida inte skådespelare av "fel" kön kan övertyga i rollen, vilket det ju faktiskt också finns exempel på.)

Och Lucian får inte sjunga! :) hon ska vara tyst. (Det är också det traditionella för mig. Jag troor inte jag skulle lägga märke till om det var en man med långt hår istället och kvinnliga stjärngossar, men i övrigt håller jag med. Och jag tyckte folkdräktståget härom året var jättefint iofs. Helst utförs hela grejen utan töntig skönhetstävling innan.)

Haha apropå ingenting alls wiki är för roligt att läsa. Sedan urminnes tider verkar traditionen urlakats.

Den första gången en lucia med ljus på huvudet finns dokumentariskt belagd är från 1820, och det handlade då om en manlig lucia. En bruksinspektor i Skinnskatteberg berättar: ... då sex rätter voro förtärde och endast den sjunde, kakan, återstod, öfverraskades gästerna af en egendomlig syn. Dubbeldörrarna till förstugan uppslogos, och in trädde en dräng klädd i hvitt lakan, med en krans af ljus på hufvudet och bärande en väldig bål med glöggus. Egentligen borde det varit en tjenstflicka, ty han skulle föreställa Sancta Lucia, men, förmodligen för bördans skull, hade därtill i senare tider tagits en karl.[8]

I övrigt verkar det ganska gammalt 1791 körde de det enligt hävdvunnen sed.

Det är första kända dokumentationen av något som kan liknas vid en Lucia. 1791 firades Luciadagen på Åkerö slott enligt hävdvunnen sed. Ebba Sparre har beskrivit i ett brev till sin syster hur hon väcktes av fiolspel, och då hon öppnade ögonen fick se två av tjänsteflickorna med förvaltarens dotter och en hushållerska komma in i kammaren, helt vitklädda med blomstergirlanger på huvudena och bärande mellan sig ett slags altare, med en korg i guldpapper och med 16 brinnande ljus.[8]

Och på slutet av 1600-talet försökte tydligen Olof Rydbeck koppla ihop den med Demeter i Göticismen, men beskrev aldrig hur det firades.

(Enligt gammal hävdvunnen tradition ska alltså lucian då och då chocka genom att företrädas av en dräng istället för en piga.)

Och Lucian får inte sjunga! :) hon ska vara tyst. (Det är också det traditionella för mig. Jag troor inte jag skulle lägga märke till om det var en man med långt hår istället och kvinnliga stjärngossar, men i övrigt håller jag med. Och jag tyckte folkdräktståget härom året var jättefint iofs. Helst utförs hela grejen utan töntig skönhetstävling innan.)
Nej det är sant, Lucia ska inte sjunga. Men hon ska läsa sina verser och det är väl där det skulle märkas som mest om hon gestaltades av en man. För övrigt skulle jag gärna se att luciauttagningen handlade om vem som läser versen på ett fint och övertygande sätt.

Nej det är sant, Lucia ska inte sjunga. Men hon ska läsa sina verser och det är väl där det skulle märkas som mest om hon gestaltades av en man. För övrigt skulle jag gärna se att luciauttagningen handlade om vem som läser versen på ett fint och övertygande sätt.
Aha, nej verser har jag missat när jag sett tåg, utom någon tärna som kan ha klivit fram och läst. Om Lucian läser verser märks manlighet onekligen mer.

För mig får de gärna bara rycka en ur högen när det gäller vem som ska bli Lucia, eller den som vill. Eller lottning då. (om det är skolbarn så var det onekligen snyggt med ett äldre barn som Lucia, men vi pratar väl vuxentåg.)

Vi pratar dessutom inte om ett seriöst luciatåg som liknar en teater med berättelse.
Här är det snoriga kids som visas upp för föräldrarna, hälften har säkert glömt texten, nån står och retar sin kompis som är tomte, en pepparskaksgubbe surar i ett hörn och en liten tärna ser chansen att glänsa och försöker tränga sig längst fram a la Carola.

herregud, softa ned.

Jag inväntar den första kvinnliga Jesusen. :-D
Jag spelade faktist Jesus i en pjäs i kyrkan när jag konfirmerade mig ca 1985. Blev vald av de övriga konfirmanderna (vet inte om jag ska vara stolt eller gråta över detta...). Minns inte vad prästen tyckte, han var rätt gammadags av sig.
Och faktist tror jag ingen brydde sig sådär mycket. Jag fick avsluta med att läsa trosbekönnelsen med hela församlingen.

I övrigt är jag så trött på luciatåg att hör jag ett tipp tapp till får jag exem.

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 683
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 225
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka