Verkar ju konstigt att tvinga någon (oavsett vem) att vara lucia. Det är ju en lite utsatt position mitt i blickfånget så det borde ju vara någon som vill vara lucia som bör stå där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det fanns inget tvång. Skolan hade sagt att alla som ville vara lucia, fick skriva sitt namn på en lapp. Ur lapphögen lottades ett namn och det blev den här pojken. Han var jätteglad och påhejades av klasskamrater och skolpersonal. (Såg det på nyheterna igår.)Verkar ju konstigt att tvinga någon (oavsett vem) att vara lucia. Det är ju en lite utsatt position mitt i blickfånget så det borde ju vara någon som vill vara lucia som bör stå där.
De hade just en omröstning på P3 om vem som skulle vara deras lucia. Det var 4 programledare man fick välja mellan. Drygt 700 hade röstat och med 47% vann enda manliga förslaget. Så Lucia kanske också blir könsneutral. Då vill jag ha kvinnlig jultomte sen.
........Lucian har alltid varit blond med långt hår. Det är tradition, allt annat är inte äkta Lucia bara nått pk-trams
halvfetOm Lucia är blond protesterar jag, det är förlegat rasistiskt tänkande uppfunnit i Sverige. Lucia ska vara en lite "halvfet", svarthårig tjej precis som det Italienska originalet...
halvfet
Va? "Min politik"?
Fast nej.
För min del får dagens lucior gärna vara ljusa, mörka eller mitt emellan. Vad de har mellan benen intresserar mig inte heller.
Men Gammeln skrev "allt annat är inte äkta lucia" och då gjorde jag tolkningen att hen menade den äkta Lucia. Det måste väl ändå vara hon som är den äkta Lucia, eller?
För övrigt så tycker jag att det är ganska fånigt att använda pk och politiskt korrekt nedsättande. Är det eftersträvansvärt att vara politiskt inkorrekt då, undrar jag?
Ja BMI är ju knas. Men Lucia levde ju för väldigt länge sen, långt innan det fanns några vågar...Ja, halvfet. Med dagens norm och utgångspunkt i BMI skulle hon betraktas som halvfet. Om jag inte minns helt fel beskrivs Lucia som ca 160 cm hög och 65-70 kg.
Jag lever dock kvar i det gamla sättet att räkna vikt (vilket fler och fler läkare även tenderar att återgå till): Längd i cm -100 + 10%= tillnärmat normalvikt för tjejer. För killar gäller samma fast utan de 10%.
Hörde att samhället som det här skedde i är ett starkt KD-fäste, och att det fanns teorier om att det påverkade. Vet inte om det stämmer.Varför skall föräldrarna bry sig om barnen är nöjda med sitt luciafirande?
En transexuell är inte per automatik könslös. Tror tbh att man idag snarare har luciatåg för att dwt är mysigt än för att hedra helgonet lucia. Lite som att de flesta firar jul för att umgås och ha det trevligt snarare än att fira kristi födelse.Lucia tåg är ju som en teater föreställning som man gör för att hedra Lucia, som var en kvinna. att man då istället tar en man förstår jag inte riktigt meningen med.
Om problemet är att all fokus är på lucia så kan man väll ge staffan en större roll då, och ha en könslös pepparkaka så att transexuella inte känner sej utanför.
I början på 80-talet blev 194cm långe Ulf i min klass vald till hela gymnasieskolans Lucia, så det var nog inte så rackarns ovanligt heller.Redan i mitten av 70-talet hade en gymnasieskola här i staden en manlig Lucia.Fast han kallades Lucidor. Minns ingen jätteuppståndelse runt det
Lucia är en äldre tradition som inte har ett dugg att göra med helgonet Lucia mer än namnet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia