Lucia i jämställdhetens namn

Aha, nej verser har jag missat när jag sett tåg, utom någon tärna som kan ha klivit fram och läst. Om Lucian läser verser märks manlighet onekligen mer.

För mig får de gärna bara rycka en ur högen när det gäller vem som ska bli Lucia, eller den som vill. Eller lottning då. (om det är skolbarn så var det onekligen snyggt med ett äldre barn som Lucia, men vi pratar väl vuxentåg.)
"Jag hälsar er alla, som förr mången gång. Med ljus i min krona, med stämningsfull sång" osv. Den har i alla år framförts av Lucia i mina trakter, från skolåldern och upp till mer seriösa luciaföreställningar. Ofta har den hastats igenom som ett nödvändigt ont av lucian som ju inte är där för sina förmågor att läsa dikt. Det är därför jag menar att i mer seriösa luciatåg, får dom gärna välja Lucia efter vem som kan läsa vackert. Som en audition. Lucia är ju faktiskt en slags föreställning och självklart kan man ha olika förväntningar, beroende på nivån. Som skillnaden mellan en skolpjäs och seriös teater.

"Jag hälsar er alla, som förr mången gång. Med ljus i min krona, med stämningsfull sång" osv. Den har i alla år framförts av Lucia i mina trakter, från skolåldern och upp till mer seriösa luciaföreställningar. Ofta har den hastats igenom som ett nödvändigt ont av lucian som ju inte är där för sina förmågor att läsa dikt. Det är därför jag menar att i mer seriösa luciatåg, får dom gärna välja Lucia efter vem som kan läsa vackert. Som en audition. Lucia är ju faktiskt en slags föreställning och självklart kan man ha olika förväntningar, beroende på nivån. Som skillnaden mellan en skolpjäs och seriös teater.
Det låter trevligt och som en vettig orsak att ha audition.

Jag tycker det finns utrymme för alla möjliga varianter av luciatåg.

Det klassiska dagiståget med åtta lucior, två tärnor, tomtar, pepparkaksgubbar samt ett antal superhjältar, prinsessor och troll är jättefint. Alla har roligt och får vara det dom själva vill, vilket skapar en trevlig stund för både barn och föräldrar.

Ser så fram emot det i år :) dottern, 3 år, hävdar bestämt att hon varken ska vara Lucia, tärna, tomte eller stjärngosse, utan favorikutklädnaden Darth Vader :p

Får väl se om jag hinner få henne på andra tankar tills på fredag...

Ser så fram emot det i år :) dottern, 3 år, hävdar bestämt att hon varken ska vara Lucia, tärna, tomte eller stjärngosse, utan favorikutklädnaden Darth Vader :p

Får väl se om jag hinner få henne på andra tankar tills på fredag...
Överraskningsmomentet är ju en del av dagislucian. Man vet aldrig vad man kan få se. :D Min son var väl något äldre när han absolut ville vara stjärngosse. Det förvånade mig lite (eftersom han tidigare alltid vägrat) men sen insåg jag att stjärngossestruten i själva verket var en del av planen för att grabbarna skulle ha en fäktningsmatch innan luciatåget. Det dom hade på huvudet när dom sen kom in, såg ut som allt annat än strutar. :angel:

Sa du inte att Halloween redan har varit:p

Det vet hon mycket väl, hon var Darth Vader då också :p enligt henne finns det väldigt få tillfällen då det INTE passar att vara DV ;)

darth_zps3d98c836.jpg

Det vet hon mycket väl, hon var Darth Vader då också :p enligt henne finns det väldigt få tillfällen då det INTE passar att vara DV ;)

darth_zps3d98c836.jpg

Din avkomma verkar ha finfin mentalitet! :up:

Hälsa att jag är gruvligt avundsjuk på monstertröjan/-dressen. (Ingen chans att den finns i vuxen-M va? :cry:)

Din avkomma verkar ha finfin mentalitet! :up:

Hälsa att jag är gruvligt avundsjuk på monstertröjan/-dressen. (Ingen chans att den finns i vuxen-M va? :cry:)

Nä, då hade jag köpt en själv bums!
Expediten var lite exalterad över att en liten tjej ville ha tröjan (ja naturligtvis fanns den på killavdelningen :cautious:) och att hennes brorsa samtidigt handlade rosa MyLittlePony-löshår till sig själv.

Nä, då hade jag köpt en själv bums!
Expediten var lite exalterad över att en liten tjej ville ha tröjan (ja naturligtvis fanns den på killavdelningen :cautious:) och att hennes brorsa samtidigt handlade rosa MyLittlePony-löshår till sig själv.
:rofl::rofl::rofl:.......sluta nu, jag tål inte mer :crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 683
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 225
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka