Lucernfråga - Behöver hjälp

I

Incontestable

Lucernfråga - Behöver svar!

Det är såhär att jag ger min häst 2,5 kg/dag lucernpellets (torrvägt) som jag självklart blöder upp.
Detta ger jag på grund av att vårat hö inte är så jättebra och har räknat ut att han behöver det här.

Han har alltid ätit sakta men nu är det extremt!
det verkar nästan som om han inte tycker om det på något vis men äter ändå.
Och han äter upp höt han får i hagen utan problem men på kvällarna måste jag blöta hans hö annars äter han inte upp det.

Nu funderar jag på det här:
Vad är det för skillnad på lucernpellets och strå?
hur mycket skulle jag behöva ge i strå så att det motsvarar 2,5 kg lucernpellets?
Tror ni han skulle äta det även fast det är strå (med tanke på att han ibland inte äter upp sitt hö)?
Kan man blöta lucern strå?

han är 170 cm hög och har nästan inga muskler kvar då han magrat en hel del. han får förutom lucernpellets även 2 kg korn om dagen samt ½ kg betfor.

jag vill bara att min häst ska äta upp sin mat så att han får tillbaka hullet. och vill ju då ge han mat som han tycker om!

Kan ni svara så är ni änglar! :confused:

Sv: Lucernfråga - Behöver hjälp

när min va som smalast fick han 4 kg lucern pellets/dag och ca 5 kraffts kilo skopor med lucern hack i en egen tunna å han älskade de.. han åt självklart först upp kraft fodret sen hacket å sen fick jag max i honom 2-3 kg hö därför fick jag ge så mtk annat men så kom jag på nu att AAAA hästen älskar hösilage så nu får han 10 kg hösilage å endast 3 kg lucern pellets. det är en liten arab hingst.

Det enklaste och billigaste för dig verkar vara att köpa nytt hö...
Olja brukar fungera riktigt bra för att snabbt få upp hullet. Har du kollat på kraft protein? Kan kanske vara en ide att byta ut endel av lusernet mot det.

Har tidigare heft en av mina på ganska mkt lusern och efter ett tag ver det percis som om hon tröttnade på det.

Under förutsättning att strået har samma värden som pelletsen så ska du ge lika mycket i vikt. Så om han får 2,5 kg pellets så ska han 2,5 kg strå. Men det kommer att bli mycket mer volymmässigt.

Det enklaste och billigaste för dig verkar vara att köpa nytt hö...
Olja brukar fungera riktigt bra för att snabbt få upp hullet. Har du kollat på kraft protein? Kan kanske vara en ide att byta ut endel av lusernet mot det.

Har tidigare heft en av mina på ganska mkt lusern och efter ett tag ver det percis som om hon tröttnade på det.

ja jag har tänkt på det men det är jättesvårt att få tag på hö, han åt ensilage tidigare hos sin förra ägare så kanske hösilage? är inte det en blandning? men det är inte jag som äger stallet han står i så nu bör vi nog använda upp de hö vi har först, det finns liksom ingen plats för mer någonstans.

det som är så jobbigt är att jag inte vet om han tycker om det .. men han verkar inte vara stormförtjust så det var därför jag tänkte om man kunde ersätta pelletsen mot strå? han kanske tycker det är godare men då vet jag inte hur mycket jag ska ge för att det ska motsvara 2,5 kg? Dessutom är det drygt att blötlägga det för jag måste hälla på tonvis med vatten känns det som så att det blir en soppa annars lämnar han, det får knappt plats i hinkarna! :smirk:

Använder du Kraffts pellets så motsvarar det Kraffts strå i värden. Men det blir väldigt mycket mätt i volym om du byter från pellets till strå. Strå väger nämligen ingenting (nästan).

Använder du Kraffts pellets så motsvarar det Kraffts strå i värden. Men det blir väldigt mycket mätt i volym om du byter från pellets till strå. Strå väger nämligen ingenting (nästan).

jag vet faktiskt inte vad det är för märke .. har köpt det på city-gross i stal där kostar en 25kg säck 100 kr och en lucernbal 170 .. ingen aning om vilket märke det är men det skulle jag ju kunna kolla givetvis.

Kolla då på säcken om du hittar innehållsvärden, det är ju bara att jämföra det ena med det andra.

Sv: Lucernfråga - Behöver svar!

Hej! Min häst har också tappat väldigt mycket nu på slutet. Så jag började ge honom lusern-hackat strå. Han får på fri tillgång av hö och inne på kvällen får han 1 hink med lusern + hö + sitt vanliga kraftfoder såklart. Han äter ALLDTID upp lusernet före höet. Jag häller också lite olja på lusernet, vet inte om det gör någon skillnad men..

Du kanske kan prova hackad, vem vet.. han kanske gillar det bättre?

Sv: Lucernfråga - Behöver svar!

oj, glömmde... 1 av mina hinkar med lusern motsvarar ca 5-6 liter strå. Väger man det så är det ca 1 kilo.

Min häst är oxå så at han knappt äter lusernet :S. Han skulel igentligen behöva äta 1.5 kg öfr att få upp hans kvot men när jag kom till 1 kg började han sluta äta upp de. Så nu får han 0.5 kg men såg igår att han inte hade ätit upp lusernet som han fick kvällen innan :crazy: han behöver lusernet, för han har haft proteinbrist innan. Han har börjat få krafft protein så att han får i sig mer protein men vill hellre ge lusern eftersom det är snällare. Hur är lusern hackad strå i konsistensen ? är det som vanligt hö/hösilage ?? För han gillar verkligen sitt hösilage det äter han jämt upp före kraftfodret. Han tar bara någon tugga kraftfoder då och då, så ingen risk för foderstrupsförstoppning iaf :)
Nån som vet om dom brukar tycka om lusernstrå mer än pellets ??

Strå brukar vara mer poppis än pellets, Kraffts har ju lägre proteinvärde än t ex Kvarnbys pellets, men det är ju bättre att ge Kraffts strå och hästen äter det än pellets som inte äts upp.

Strå är som torrt, hackat hö ungefär.

Ett annat alternativ kan vara Hippo Alfa, för att få upp proteinen i foderstaten.

Jag ger min häst:

1 kg lucern på morgonen
(tillsammans med ½ kg korn)

1 kg lucern till lunch
(efter ridning, tillsammans med ½ kg korn)

0,5 kg lucern på kvällen
(tillsammans med 1 kg korn och ½ kg betfor, samt mineraer och
b-vitamin)

lucernen blötlägger jag ju som sagt men det är nästan så att maten inte får plats i hinkarna, det blir OTROLIGA mängder mat!!
det var därför jag tänkte om det kanske är bättre att ge honom lucern hack bredvid höt istället?

Han får 2 kg hö till morgon, lunch och middag
samt 4 kg hö på kvällen (Han behöver inte mer då höt ändå inte är så bra) men på kvällen äter han ibland inte upp, utan jag måste hälla på vatten, men även om jag gör det så äter han ibland inte upp iallafall! funderade på om det kanske blir för mycket mängd krafft så att han inte orkar äta upp?

det enda jag vet är att han måste få i sig sitt lucern!
tror ni han äter det hellre om jag inte blötlägger pelletsen?
men vågar man ge torr pellets?
måste tillägga att han äter VÄLDIGT sakta, har aldrig slängt i sig maten!

Jag själv skulle ALDRIG våga ge min häst lusern pellets utan att blöta det.. Spec inte den mängden.. Du sa ju själv att det blir väldiga mängde mat när det blöts och tänk dig då när lusernet försöker svälla i strupen.. aj aj aj..

Har en häst som jag ger ca en liter lusernpellets +annat på kvällen och en halv liter +kross på morgonen.. Och hon är inte så jättesugen att äta upp.. Spec inte morgongivan.. Tror det beror på att hon helt enkelt är mätt.. Det är inga dåliga mängder i uppblött tillstånd och sen ska hon äta hö också..

Kanske din häst skulle gilla strået bättre.. Det kan ju vara värt att testa.. :)

okej, då borde han gilla det. Han äter ju hällre hösilaget än lusernet som det är nu iaf... I början när han började få det åt han upp allt på en gång men nu efter ca. 1 månad tycker han inte om det längre... :(
Vad innehåller hippo alfa ??

Hippo Alfa är ett pelleterat foder som innehåller bl a lusern, men också spannmål och soja, för att få upp proteinkvoten. Vårt fullblod som är svårfödd men vägrar äta lusern får Alfa istället. Inte optimalt, men vad gör man när han inte tycker om lusernen?

Stoet äter väldigt sakta, hon får INTE sin lusernpellets blöt, vi ger den torr. Däremot brukar jag blöta maten till de som vräker i sig utan att tugga.

Prova att byta ut lite av lusernet mot hippo alfa. Funkar bra på mina två som blev lite kinkiga med bara lusern:)

Min häst åt precis som din inte upp sitt hö i boxen. Jag kom på ett jätte bra sätt att få honom att äta. Jag köpte upphängbara höpåsar från hööks som jag gav honom höet i. Nu äter han upp allt hö. Vissa hästar gillar inte när de kliver i sin mat och i boxen jämnfört med hagen blir det lätt så eftersom utrymmet är så litet. Prova det :)

Du kan även ge sojapellets (tror krafft säljer det, i annat fall andra stora kraftfoder-företag). Där har man utvunnit proteinet ur sojabönorna och sedan pressat det till pellet. Jag fördrar dessa framför lucernen då min häst tycker mer om dem. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 935
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 478
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31