Lucernets baksida! Långt.

sissu

Trådstartare
Vet att det finns en äldre tråd om att gamla hästar kan bli stissiga av lucern, vill fortsätta den här. Påstående kom visst från USA. Redan då ansåg jag att visst kan de reagera på lucern likväl som de inte tål annat foder.

I denna tråd skulle jag vilja träffa på fler personer vars hästar reagerat negativt. Å hur är det med alla hästar som ätit lucern i många år, hur skulle de må eller bete sig utan?!

Jag kan heller inte låta bli att fundera över de många gånger "stissiga" raserna och individerna utomlands skulle vara om de inte till största delen fodrades med lucern.

Är väl bäst att jag FÖRTYDLIGAR att har jag sett några som fungerar utan synbara negativa effekter också, så visst finns de.

Här på bukes fodersida så förespråkas lucern i stort sett varenda tråd som det ultimata fodermedlet till allt och alla. Med mina erfarenheter av lucern så funderar jag på hur många skulle kanske må bättre av att slippa lucernet.

Jag hade haft tre hästar som efter mycket om och men blev friska/symtomfria så fort ALL lucern försvann ur deras matsedel, en tålde inte heller melass alls. Jag har träffat vänners och andra hästar som också uppvisat negativa symtom av lucern.

I mitt fall så trodde jag att det berode på att två av dem hade ju kroniska sjukdomar å den tredje, ja han mådde bättre av annat helt enkelt.
De symtom som jag hade på dessa hästar var, nässelutslag, stelheter i framförallt kruppan, bakben och knipande svansar, KF, magkattar, mjäll. Stela rörleser och muskler har jag sett väldigt ofta.

Blev så i somras med ny ponny och jag ansåg att lucern skulle passa bra så det fick det bli, jag hade inte blivit helt avskräckt eftersom det kunde finnas sin förklaring till tidigare reaktioner.

Ponnyn var omtalad som den coolaste som inte höjde ögonbrynet i onödan och det lilla jag sett på film tydde på att så var fallet.
Han var cool i ett dygn, sen så var han helt tossig i huvuet, stressig, nervös, fick kraftiga överreaktioner och hade kraftigare hjärnspöken. Symtom som en havrehet pålle skulle jag tro. Kunde ju vara att han bytt hem. Efter ca en månad så bestämde jag mig för att byta stall till ett mindre för att se om han kunde komma mer till ro, men inte hjäpte det, då slog det mig LUCERNET, jag minskade ner och han lugnade sig lite men inte så pass som man trodde, tog då bort det helt och började ge havre istället, de hysteriska överraktionerna försvann men han var fortfarande stressig och hade hjärnspöken och till det började han få överdrivet kontrollbehov och han vandrade i hagen för att ha koll på allt och alla.

Andra tyckte han var väl lugn och helt OK, men en häst beter sig inte som han normalt. Så av en slump så slog det mig att han fick ju fortfarande mineraler med lucern i å eftersom han fick olika mängd olika dagar så kunde det förklara varför han hade olika grad.

Så i förrgår så tog jag bort även mineralerna så han blev helt lucernfri, igår när jag kom så var han så glad men cool, idag när jag kom så var han ännu coolare och han stod för första gången på ca tre veckor inte och kontrollerade de andra utan han stod helt lugnt och harmoniskt och kikade ut över vidderna istället. istallet och mot oss folk var han också mjuk och lugn.

Så återigen verkar jag ha fått uppleva lucernets negativa sida, denna gång i en form som inte alls var trevlig och framförallt inte för honom. Tänker inte ropa helt hej än men OM nu detta håller i sig så har jag i min strävan att ge min häst det bästa istället gjort honom väldigt illa till mods inombords utifrån hur han har betätt sig.

Jag har svårt att tro att bara jag skulle haft oturen att uppleva dessa foderrelaterade problem.
Nu blev det långt, men jag kände att jag ville få fram mina funderingar och erfarenheter eftersom lucern nu verkar bli vårt mest använda fodertillskott. Det kanske inte alltid är så bra.

Sv: Lucernets baksida! Långt.

Har du gett pellets eller hackat strå, eller både ock?

Intressant diskussion. Har själv bara positiv erfarenhet av lucern, men ska följa tråden.

Jag skulle inte vilja kalla lucern för tillskott, det är ju oftast inte annat än en foderråvara som dessutom klassas som grovfoder. Därför rekommenderas det ofta som komplement till hö med lägre eller okollat näringsvärde.

Sen så är andelen melass ofta försumbar (Krafft har 5-10 % som bindemedel, Kvarnby inget alls). Däremot finns det lucernblandningar som också innehåller kraftfoder, och annat. Dock - jämför man de med lägre melasshalt med sockerhalt i bete så blir det ju lite skevt, där lär betet helt klart ligga på högre nivåer.

Har du under dina iakttagelser också haft grovfoderanalyser, så att du vet hur mycket näring som kom därifrån? Och vad har det samtidigt i övrigt funnits i foderstaten?

Jag säger inte alls att du är inne på fel spår, men kanske kan reaktionen hos hästarna bli lika eller annan om något annat hade tillsats eller uteslutits - och signalen betyder då därmed att något annat är skevt i foderstaten osv.

Visst klassas det som grovofoder, men för mig blir det ett tillskott likväl som havre, pellets, musli eller annat som inte är hö eller halm.
Så vi kanske inte ska haka upp oss på ett ord, alla vet vi ju vad vi har lucernet till.

Jag har haft analyser och till lucernet så fick de gräs eller hö/hösilage. Alla fick även mineraler med eller utan melass, de kunde även få betfor, soja eller linfrökaka alt. inget mer än lucern och hö/hösilage. Betfor (melassfri), soja och linfrökaka fungerade. Provade även fullfoder med lucern alt. melass i reaktionerna varierade beroende på vilket de tålde av de två, lucern och melass.

Hade dem i fyra år var och det hände att jag provade nån gång per år för att se så jag inte inbillat mig.

Har provat alla dåvarande sorters lucern som jag kunde få tag på. Edel, Kraffts, Kvarnbyfoders, Spillers, Danegron, Doson&Horrels, strå alt. pellets tror inte jag glömt nån.

Det som jag hört om är att vissa hästar kan bli ljuskänsliga av något ämne i lucernet, har för mig det var HH som berättade det för några år sedan. Det har jag dock inte upplevt, än.

Jag har, kanske tur, kanske mer än så, aldrig haft någon som reagerat minsta neg på lucern. Alla mina hästar har i kortare eller längre perioder fått lucern, i varierande mängd, från ½ kg till fri tillgång. Inte minsta neg effekt.

Vet heller ingen med neg effekt temperamentsmässigt av lucern, däremot ett par som visat allergiska reaktioner av lucern.

Jag har haft två som INTE kunnat äta havre då de fått kraftiga temperamentsspel (på ren svenska blivit knäppa), båda dessa har utmärkt väl tolererat lucern även i stor mängd utan minsta problem.

Jag hade faktiskt aldrig ens HÖRT att det skulle kunna ge den effekt du vittnar om, så kommer följa den här tråden intresserat =)

mineraler med eller utan melass

:confused:Finns det mineraler med melass?Har jag aldrig hört om.

Har aldrig under mina 20 år som hästverksam fodrat någon häst som jag sett reagerat negativt på lusern. Både med och utan grovfoderanalys.

Det var ju det som den andra tråden tog upp

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=880413&highlight=Lucern+g%F6r+gamla+h%E4star

Å med vad jag märkt innan så skulle jag inte alls bli förvånad om det stämde.
Men jag hade inte träffat på just denna personlighetsförändring av det som jag nu bevittnat.

Jag har ju undrat om jag inbillar mig med denna nya ponny och försökt hitta andra förklaringar, men det verkar inte som jag inbillar mig.
Fortsätter han att vara så här cool under helgen så vill jag ju klart mata på igen för att vara på säkra sidan, och för att bevisa att han blir så här av just lucernet. Men samtidigt om han nu fortsätter va lugn och harmonisk ska jag verkligen utsätta honom för ev. samma lidande igen.

Mineralpellets innehåller ofta en liten mängd melass, som bindemedel för att kunna göra pelletsar av det.

Både flytande och grus/pelletsmineraler kan innehålla det. Det står inte alltid på hinkarna och flaskorna, men flertalet skriver ut det.

Jo men jag hade missat den andra tråden, dvs inte ens hört/läst ett ljud innan den här tråden, ska kolla den gamla sen.

Jag tycker du SKA lägga på lucern igen för att se. Så stor 'lidande' tror jag knappast det är att säg en vecka bli 'stissig', det viker ju snabbt igen när du tar bort det. Men utan att prova kan det ju vara en slump, bero på att han varit hos er X tid nu, eller att solvindarna på mars blåser medsols just nu.

Jag har en havretossig häst, fungerar INTE på havre. Inte ens som delingrediens i musli/pellets. Då den som påstod att han inte kunde äta havre hade fel på fyra andra grejer h*n påstod om hästen var jag ju tvungen att testa. Och okej - EN sak hade personen rätt i.

Bort med havren, och omgående samma vanliga, trevliga häst. Sen lyckades jag av MISSTAG göra om det ett halvår senare, jag missade att det var havre i en musliblandning. Han blev knasig igen, tog dock ett tag innan jag fattade varför, och tog bort den. Inom några dagar sig själv igen. Och jag tror inte han tog någon 'skada' av att i ett par veckor få vara 'tossig'. Även om jag naturligtvis INTE tror de mår BRA av vad det nu är som gör att de reagerar sådär.

Men i ditt fall så absolut på med det igen för att prova. Du borde se effekt snabbt, och en viker ju snabbt om/när du drar tillbaka det. Men som det är nu skulle det som sagt vara allt mellan himmel och jord, inkl solvindar på mars, dvs det finns rent teoretiskt tusen och en andra, rimliga förklaringar. Och utan att testa kan du inte veta.

Vet inte vad mer jag kan säga än att jag vet en häst som blev hur fin som helst på lucern i kroppen samt "tokig" i huvudet. Dock ville den ägaren ha hästen mer på tå så det var bara att få rätt mängd lucern så var alla nöjda. :)

Ja, jag funderade också, hackat strå innehåller melass. Och melass är väl socker o socker ger energi!

Min erfarenhet av lucern är diarre.

Första hästen jag gav det till var sjuk och kunde av någon andledning som aldrig kunde fastställs till 100% tillgodogöra sig maten.

Första dagarna blev hon piggare för att sedan få diarre, kolik och bli slö och matt.
Jag trodde inte det berodde på lucernet för det ska ju vara "ofarligt" utan letade ju efter andra orsaker.

Efter utredningar hit och dit visade det sig att hon fick för mycket protein, analysen var gjord på ett höparti jag skulle haft men som förväxlats när höbonden blev sjuk så det jag hade var mycket starkare.

Hon fick alltså för mycket protein, trots att hon var mager och insjunken.
Vet. förklarade det som någonslags förgiftning.

Andra hästen behövde upp i vikt (han slutade äta när hans kompis dog, hästen som beskrivs ovanför), blev nervösare och stress åt.
Om han blev nervösare för att hans kompis inte fanns mer och stress åt för att det var gott vet jag inte, men han fick efter några veckor mycket protein knutor så jag slutade ge lucern och knutorna gav med sig.

Tredje hästen behövde också upp i vikt och eftersom jag hade lucern hemma så provade jag det först.
Hon blev så dålig i magen att det sprutade:crazy:

Så om man ger lucern så tycker jag att man ska vänja in sakta precis som man gör med ett nytt hö.
Att ge några kilo på en gång är förkastligt, hästen går inte upp snabbare för magen får det bara jobbigt.

*kl*
Intressant diskussion. Hoppas fler kan bidra med erfarenheter.
Ger själv både hack och pellets för att få upp proteinet. Har iofs inte märkt några direkta besvär (humör/stress/mm).

Den enda tänkbara bieffekt jag sett hittills är svansklåda men det kan ha berott på vad som helst i princip förutom just lucernet.
Och så nackdelen att kusen inte gillar det (strå).

Tyvärr känns en sån här diskussion lite halv-meningslös eftersom det är grymt svårt att bevisa att det är lucernets "fel". Lucern är ju som vilket grovfoder som helst (med undantag för pelletsen) som har höga värden (rätta mig gärna om jag har fel, så insatt är jag inte). Vilket man visserligen inte ska ge i onödan eftersom hästar är gjorda för låga värden.

Tyvärr känns en sån här diskussion lite halv-meningslös eftersom det är grymt svårt att bevisa att det är lucernets "fel". Lucern är ju som vilket grovfoder som helst (med undantag för pelletsen) som har höga värden (rätta mig gärna om jag har fel, så insatt är jag inte). Vilket man visserligen inte ska ge i onödan eftersom hästar är gjorda för låga värden.

Jag tycker inte alls det har varit svårt att bevisa i tidigare fall, i nuvarande så återstår en stund innan jag kan säga med säkerhet.

Om tråden känns meningslös, varför ödsla tid på att gå in och läsa och sen ge en sån korkad kommentar. Du har inte tänkt på att det kan kanske finnas en person där ute som har problem som kanske finner sin lösning nu.

Det är ingen värdemässig skillnad på pelletsen och stråt i ex. kraffts, därmot så kan det skilja lite på värdena beroende på tillverkaren.

Tråkigt att du tycker det är en korkad kommentar.
Personligen tycker jag det är tråkigt att det är så svårt att avgöra utan studier, för självklart är det isf intressant att veta.

Det jag ser som svårt är t ex att avgöra om det är för höga proteinvärden eller energivärden rent allmänt som är problemet eller om det är lucernet, och att utesluta att inget annat runtomkring ändrats. Om DU är säker på DINA fall tänker jag såklart inte ifrågasätta det och var och en går såklart efter det man själv "tror" på så länge hästen inte tar skada av det. Själv har jag svårt att tro att specifikt lucern kan göra skada men "tror" såklart på att man hellre ska ge mycket av låga värden än lite av höga värden och rent allmänt försöka undvika att ge överdrivet mycket protein/energi.

Jag har faktiskt haft samma funderingar. Jag gav min lugna fyra-åring lucern (pellets) ett tag. Efter en liten tid blev han mer på tå. Lite fjompig och hoppade till för saker som han aldrig gjort förut, fortfarande väldigt snäll dock, bara lite mer "unghästlik". Jag kommer ihåg att jag ställde frågan till en stallkompis om lucern kunde göra hästar piggare.

Nu har säcken tagit slut och jag har inte hunnit inhandla nytt. Tänkte göra det till helgen. Jag reflekterade över igår, när jag longerade honom, vad lugn han är igen.

Ingen aning om detta har med lucernet att göra eller inte, kan ju som Alexandra skrev, lika gärna ha med solvindarna från mars att göra. Jag kommer definitiv kolla om det blir en förändring när jag lägger på lucernet i helgen igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30