Sv: Lucern

Dangrönts lusernpellets heter väl fortfarande Dangrönt? Jag trodde bara det var hacket som bytte namn och innehåll.

Min häst totalvägrar äta Kvarnbyfoders lusernpellets sen de bytte namn till Vitafor, men annars har jag tyckt det var ett bra melassfritt alternativ.

Det beror nog inte på namnbytet utan ibland kan det vara viss skillnad på lukt och smak, all lucern kan inte komma från samma parti! Provar du igen så kan det vara helt annorlunda!

Hej!

Det står ju faktiskt på Completts innehållförteckning att det är just grönmjöl, så där är ju ingen tvekan. Med "ersättningsfodret" från Forsbeck står det absolut ingenting, där har man fått höra av sig till Forsbeck direkt och då fått veta att det är samma som krafft lusern.

Jag struntar helt i om man kallar det lusern eller grönmjölsblandning så länge värdena är vad jag förväntar mig och det inte är melass i. Den turen hade jag ju inte senast..

/Lavinia

Jag är personligen väldigt nöjd med Complett pelletsen.Den funkar väl till mina hästar.Problemet är snarare att just grönmjölspellets trots avsaknaden av melass har en högre andel socker i förhållande till lusern.Om complett är samma som salsa så har den ett sockerinnehåll på 20% vilket inte deklareras på completts produkt.

Och det är en av anledningarna till att man kanske väljer bort grönmjöl av vall för att man vill hålla nere sockermängden i foderstaten.Lusern som i Medicago sativa som växten heter på latin har i regel ett lägre sockerinnehåll. Därför stör det mig att man väljer att kalla grönmjölsblandningen för lusern när det inte är så.Och jag vill dra det så långt som att jag vill kalla det vilseledande för konsumenten.Att det står grönmjöl på förpackningen och sedan är produkten namngiven med "lusern" så är det svårt att veta vad produkten faktiskt innehåller tycker jag.Hade jag inte tagit kontakt med Genevads hade jag fortsatt tro att det handlade om lusern i dess rätta bemärkelse.

Kraffts lusern har ett innehåll på 5.3% socker, stärkelse 1,32% enligt krafft själva trots innehållet av melass. vilket alltså är lägre än tex Salsas grönmjölspellets.

När det gäller Forsebecks så är det ,Precis som du säger irriterande att där inte finns någon innehållsdeklaration på för packningen .Det gör det omöjligt för en som kund när man står i butiken att veta vad det faktiskt är man köper och man får förlita sig på säljarens uppgifter som i det här fallet varit felaktiga eftersom man likställt den produkten med Complett.
Dessa felaktigheter hade ju inte uppstått öht om produkten varit märkt.Spannex har ju bara köpt en råvara inom en ram av råprotein och detta är vad de fick.Sen att de inte vet mer om produkten är ju beklagligt.

Senast ändrad:

Hej!

Ja, jag gillar också complett-varianten (trevligt med nåt som hästan äter!). Såklart irriterande om den har så hög sockerhalt, men jag vill ffa åt proteinet just nu, socker får komma tvåa. Min pålla är inte fet längre så jag tror hon fixar sockret (hoppas iaf).

Det skulle verkligen behövas en upprensning i vad saker kallas och egentligen är inom foder. Lusern som inte är lusern, jo men tjena.. *suck*. Hade det varit mat till människor hade det blivit ramaskri..

/Lavinia, som ska äta nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 302
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama