Lucern-pellets

Sv: Lucern-pellets

Jag svarade inte dig utan josefinefreed:)

Det räcker inte med att hälla på kallt vatten strax innan man ska fodra, då har inte mycket hunnit hända.

jag vet inte vilken sorts luzern du menar. Men jag har KRAFT´s luzern å jag häller på kallt vatten precis innan jag ger det, rör om i ca 1 minut så blir det som en välling av det hela... Så, jo.. med dessa luzern räcker det med att hälla på precis innan...;)

Jag blötlägger alltid luzern. Var med om när en häst fick foderstrupsförstoppning för nån vecka sedan. Så lite vatten i luzernen är inget jobb om man jämför med hur det kan bli om man ej blötlägger. Det är inte värt risken för att få en vet. räkning på flera tusen + vad hästen får genomlida.
Nej jag har tänkt att blötlägga då han kommer få det tillsammans med betforen i samma hink, vid samma fodring. Så då blir det ju blötlagt. Får väl exprimentera fram hur mkt vatten som behövs!!

jag vet inte vilken sorts luzern du menar. Men jag har KRAFT´s luzern å jag häller på kallt vatten precis innan jag ger det, rör om i ca 1 minut så blir det som en välling av det hela... Så, jo.. med dessa luzern räcker det med att hälla på precis innan...;)

Jag har densamma lusernen i pellets och häller jag över kallvatten tar det minst två timmar innan den är till räckligt upplöst.

Hur upplöst ska den vara då? Som en gröt? Har inte haft lusern själv men har blötlagt åt en kompis hästar, och då blev det ju typ som en gröt. Då är det klart va?

Jag har densamma lusernen i pellets och häller jag över kallvatten tar det minst två timmar innan den är till räckligt upplöst.

jaha... de va konstigt... kanske jag har nå annat märke så... får kika i stallet imorn

Senast ändrad:

Nej jag har tänkt att blötlägga då han kommer få det tillsammans med betforen i samma hink, vid samma fodring. Så då blir det ju blötlagt. Får väl exprimentera fram hur mkt vatten som behövs!!

ja, precis.. sedan beror det ju på vad hästen gillar... Vissa gillar inte gäggig mat som ser ut som välling;)

Nä vi får se vad han säger. Huvudsaken är ju att han inte får foderstrupsförstoppning. Får testa mig fram hur geggigt han vill ha det!

Nej man måste inte blötlägga. Men det finns alltid en risk att hästen får foderstrupsförstoppning om du ger det torrt. Sedan är det upp till dig om du tycker det är värt att riskera att hästen får det. Efter att ha sett en sådan själv så är svaret för mig ganska självklart;)

Är det lika stor risk som att ge torrt färdigfoder i pelletsform också? Eller är det just lucern som är "farligt"?

*kl*

Förstår inte hur det kan gå så fort för er att blötlägga er lucern:confused: Hade kraffts lucernpellets i våras och det tog minst 1 timme med skållhett vatten och säkert 4 timmar med kallt om man ville att precis alla "klumpar" skulle vara upplösta. Detta var ju i och för sig när det fortfarande var kallt ute, borde ju rimligtvis gå snabbare på sommaren.

Kraffts är den som tar längst tid att luckras upp. De andra sorterna tar bara några minuter.
// Linda

Är det lika stor risk som att ge torrt färdigfoder i pelletsform också? Eller är det just lucern som är "farligt"?

Allt pelletterat foder utgör en ökad risk för foderstrupsförstoppning. Testa själv, ta ett fuktat finger och peta på pelletsen, den fastnar då på fingret. Detta är risken att det gör i foderstrupen. Och sitter sedan fast där.

Hej,
Vilka här använder sig av kraffts Lucern-pellets? Köpte en säck idag till "avelsstoet" och hennes föl (snart 5 mån). Hur mkt vatten ska man har när man ska blöt-lägga det? Hur länge ska det stå med vatten i? :S Hoppas nån kan svara på mina frågor :)

Hej!

Jag fodrar med Krafft´s Lucern pellets. Blötlägger med lika delar vatten som pellets. Alltså 1 liter pellets och 1 liter kallt vatten, rör om. Sedan låter jag det stå medans jag rider (en häst) och ger sedan lucernet efter ridningen.

Med denna blandningen och tiden blir det i koncistensen som gröt, kanske havregryndgröt? Alltså inte helt mjukt utan med lite substans. Det är så min häst vill ha det. Ibland råkar jag ha i för mycket vatten och då blir det mer soppa. Det är inte lika uppskattat.

*KL*

Kapar tråden en smula:

Jag köpte idag Edels Luzernpellets pga det låga proteinvärdet i mitt hö. Ikväll blötlade jag pelletsen eftersom jag lärt mig att så BÖR man göra, men jösses vad äckligt det blev då :eek:

Det blev nästan genast som en bastant "jordfärgad", smulig gegga som dessutom luktade rätt snuskigt :(
Jag skar ned lite äppelbitar samt blandade i lite betfor i "geggan" i hopp om att det skulle gå hem hos pållarna iaf, men inte kan jag säga att det inte direkt blev populärt. De petade ur äpplebitarna och sedan smölade de mest runt i geggan med mulen utan att äta nämnvärt mkt :(

Hur skall jag göra nudå? För att få upp värdena i foderstaten är jag rätt beroende av luzernet, men om jag måste blötlägga så vill de ju inte äta...

Är det skillnad på luzern & luzern? Är det just Edel´s som blir såhär äcklig? Nu har jag ju dessutom köpt på mig två säckar (och för att göra det ännu värre, hällt upp dem i fodertunnan också), finns det inget annat sätt att servera dem än att blötlägga?

*suck*

Senast ändrad:

Till hästar som äter lugnt och tuggar väl blöter jag inte Kvarnbys lusern (vilket vi ger). Blandar ut med betfor strax innan givan, så det finns i o f s fukt i blandningen, men inte så det blir gröt.

Har jag däremot glupska hästar skulle jag inte våga servera pellets torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 282
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 505
Senast: Elendil
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka